Ulmarapport

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Ulmarapport

Inlägg av brushuvud »

Jaha då kommer det lite om Ulmabrännaren i Ulmapannan :D

Jag kan bara säga att jag är helnöjd med detta system och att de få mankemang som varit har Ulma hjälpt till med på ett formidabelt bra sätt.

Jag har en förbrukning på ca 2 säck vid minus 10-15 ute. Jag har ingen direkt jämförelse med gamla pannan då den började köras på pellets först i mars -april förra året men den perioden gick det två säck med som lägst runt nollan i utetemp...

Vad som jag tycker är bra med pannan och brännaren är att
- det är förinstallerat shuntautomatik med innegivare
- man har rökgastemp på display,
- det är små byggmått för mitt pyttepannrum
- den är snabb i starten -ca 80 sek innan full fyr och tempökning
- det finns ett inbyggt larm som berättar när det är dags att sota
- generös asklåda, hara bara tömt en gång sedan installation 25 nov
- man har koll på elförbrukning och kan få på öret hur mycket det kostar att köra patron
- man har givare så att man kan läsa av framledningstemp på radiatorkretsen och man kan ställa maxtemp för att få ett riktigt lågtempsystem
- om man köper båda panna och brännare så behöver du ingen installatör för brännare, det räcker med vvs. Allt är fördraget.
- man ser hur bra det brinner genom att man ser flamvaktsvärde i PLC
- lätt att använda askskrapan, två dragande så är det klart
- instruktionsboken är uppdaterad och mycket mer utförlig nu är när jag köpte brännaren för snart ett år sedan


Saker jag hakat upp mig på
- det går inte att själv ställa starttemp på elpatron vilket innebär att om familjen duschar precis när den går igång och det är full värme på elementen så går patronen igång. Detta i alla fall för mig med hysteres 65-85. Lösning, höjde hysteres till 67-85 och det klarar sig. Är detta ett problem? Kanske inte men jag vill själv bestämma om jag bara ska elda med pellets eller inte :wink: . En liten detalj som garanterat inte stör många men som störde mig, så att jag också ändrade hysteres, är att det är inbyggt ett relä som klickar ljudligt när patronen går igång och jag har badrummet i källaren precis bredvid badrummet...Lösning stäng av patron medans du badar, såvida du inte redan har höjt starttemp på hysteres.

Saker som varit fel.
- har haft problem med innegivaren. den la av ibland och shunten la följdaktligen också av och det blev kallt i huset. Lösning, Ulma skickade en ny. Jag har i ochförsig kommit på vad det var som gick fel :oops: den är vibrationskänslig och låg temporärt bredvid stereon...hehehe. så egentligen var det inte fel ju...Fast man kan tycka att en bra givare skulle uppskatta lite motorhead :twisted:
- brännaren började bete sig konstigt och tände när den inte skulle. Alltså kunde den börja en tändcykel på 73 grader istället för programmerade 67. Lösning, Ulma bytte ut hela styrkonsolen kostnadsfritt. Vilket inte är konstigt, då den är yngre än ett år.

Saknar jag något?
Det enda jag kan komma på, vet inte så mycket om andra moderna pannor men, kompisen har en janfire som väger pelletsen och man får på så sätt reda på aktuell Kw. Och det tycker jag är coolt. Min Kw får jag ställa med skruven, och den kan ju ändra sig. När det är mätt matar jag in värdet som skruven ger och då räknar brännaren ut Kw och visar i PLC, vilket har funkat hur bra som helst.

Sådärja...lite kortfattat :P :shock: :D från Brus, har säkert glömt något men fråga gärna
Som vanligt är detta observationer och egna tankar. Påhopp undanbedes....
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Tackar för en sammafattning!
Är lite nyfiken på den pannan, då jag funderar på en sådan när det blir dags!

Uppdatera gärna om det sker något!

Elda lugnt!

Mvh/Kegu
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Ulma

Inlägg av jan004 »

Tack för rapporten, Brushuvud. Nu längtar jag ännu mer efter att Holsljunga rör kommer till mig och installerar pannan och brännaren.
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Skriv svar