Idé om ackumulatortank - kommer det fungera?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Idé om ackumulatortank - kommer det fungera?

Inlägg av Fuego »

Jag ska koppla in min vattenmantlade kamin på radiatorsystemet hemma och det vill jag ju ska ske så enkelt som möjligt. Här är ett förslag på uppkoppling som jag har:

Bild

Bypassen vid ack. tanken bypassar tanken så länge returvattnet håller för låg temperatur/utvattnet från spisen är för varmt. Bypassen innan spisen reglerar intemperaturen in i spisen.

Det enda problemet jag kan förutse är att omblandningen i ackumulatortanken blir för dålig och systemet därav blir för varmt. Detta skulle ju isf kunna lösas med att man sticker ner inloppsröret en bit i tanken.

Fördelar med denna inkoppling:
* Bara en pump krävs i systemet
* Skiktningen i tanken borde bli superb eftersom inget stör denna
* I mitt fall enklare rördragning kontra traditionella system
*Pumpen får arbeta med det kallaste vattnet i systemet
*Ingen bypass för returvatten till ack. tank behövs

Jag har inte sett någon hittils som kopplat sitt system på detta sätt, men det kanske redan är många som kör så här?

Ge mig respons! :)
Fuego
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 23:31

Inlägg av Fuego »

Nej, nu kom jag på att ovanstående inte var så smart ändå. Stänger elementtermostaterna medan kaminen är igång blir det ju mindre roligt. :)

Nu nästa förslag:
Bild

Frågan är ifall den markerade pumpen kan skippas? Kommer man att få tillräcklig cirkulation ändå?

EDIT: Fel länk
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Inlägg av rog_ohl »

Tänk vedpanne-koppling istället, dvs ladda in all effekt från kaminen direkt i tanken och shunta till elementen från tanken

Anledningen till att man inte hört talas om någon som har en liknande koppling är just det du själv inser, kaminen kan plötslig och okontrollerat gå i kok! :shock:
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Skriv svar