Hur transportera pellets från spannmålsförråd till källare?

Skriv svar
elbe
Gallringsobjekt

Hur transportera pellets från spannmålsförråd till källare?

Inlägg av elbe »

Hej,

Idag bär jag småsäckar till ett mafa mini i källaren, men det är trångt och krångligt.

Min tanke är att använda min spannmålsskruv och mitt spannmålsförråd för att lagra pelletsen.

Jag har möjligheten att hämta pellets i min traktor från en lokal pelletsleverantör och tippa den i hålet i ladan samtidigt som spannmålsskruven transporterar pelletsen till förrådet.

Problemet är hur transporten rån spannmålsförrådet till miniförrådet i källaren ska gå till?

Det finns ju mullvaden och airmove men dessa är ju så dyra!

Tacksam för tips på ett billigare sätt!

Bild
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Lite frågeställningar:
Hur tror du att det blir med spannmålsskruven när du fyller på förrådet?Kommer den att smula sönder pelletsen?Skruven går så fort.
Kan du pröva med att slänga i några säckar i gropen och testa hur det blir?
Hur tömmer du fickan?Hur högt upp sitter den?
Hur långt har du mellan lada och hus?
Var ligger pannrum i förhållande till ladan?
Berätta gärna lite mer om hur det ser ut.Gärna bilder :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Borde det inte gå att själv konstruera något av en beg centraldammsugare???

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja spannmålskruv är inte så optimalt då den är tajt mellan skruv/rör så pelletsen krossas, Men om du har en 3" skruv i 4" rör går det fint (alltså 1" mindre skruv än rör)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar