unika funktioner i brännaren?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

unika funktioner i brännaren?

Inlägg av broberg »

Hej
Jag ska skaffa pelletsbrännare och läste lite på Värmebaronens hemsida.
Där står:
"Brännaren har unika funktioner för att klara säker drift i moderna oljepannor med trånga rökgasgångar."

Är det någon som vet vilka unika funktioner det är som ingen annan brännare har. Tycker folk verkar köra med rätt många sorts brännare i pannor som från början var till för olja.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Antagligen lika unika funktioner som en del andra brännare har för att klara av detta...

Jag har bara erfarenhet av en Janfire NH (å andra sidan kan jag den ut och in) och om mottrycket blir för högt börjar värmen att leta sig bakåt (det gäller alla brännare), på en NH sänks effektnivån då 3kW/2°C "bakvärmen" överstiger ett visst värde fast fläkten kör med en hastighet som är 3kW högre.

Jag skulle tro att det är på ett ungefär det samma som VB kan och kanske nog andra.

Det som är problemet är att askan byggs upp och med smala rökgångar kan det snabbt "täppa igen" lite vilket gör att flödet igenom pannan inte blir lika bra, fläkten pumpar in men det kan helt enkelt inte pysa ur panna rätt väg snabbt nog.

Alla brännare har säkerhetsfunktioner mot detta, vissa kan reagera på temperaturhöjningen innan säkerhetsfunktionen träder in och kanske smälla på lite extra med fläkt för att få flödet upp på normal igen men om det är synnerligt unikt... fråga försäljningsfolket om det och det är jätteunikt!!!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är försäljningssnack, det gäller ju att få "sin" brännare att framstå som unik och helst bäst också, titta in på vilken tillverkares hemsida som helst så hittar du liknande texter.

hos Baxi så har du "Patenterad crossflow teknik" (6 stycken hål i sidan på rostret....) bara för att ta ett exempel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 22:00
Ort: Västra Götaland

Inlägg av CTC1100Viking »

Har du en CTC 1100 så har Viking Bio en fabrikstillverkad lucka som passar rakt på, samt en distans som flyttar ut brännaren för att undvika att lågan "studsar" i bakkanten på brännkammaren. Det är så vitt jag vet unikt. Kombinationen är också testad med bra resultat av SP.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Pelletslucka med distans för att brännaren ska komma längre ut är det fler brännartillverkare som säljer. Till Viking B16 kan man köpa en sådan hos Energibiten.
Pelletslucka är ett dyrt tillbehör och inte en unik egenskap hos brännaren så det måste vara något annat. Kanske är man rädda för industrispionage om egenskapen kommer till allmän kännedom.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Och Janfire säljer 50/100/200 mm utbyggen....

Så speciella utbyggnader är inget speciellt.

På CTC 1100 rek ca 50mm utbygge för en Janfire plus 30greders lågriktare.....

Men tillbaka till topic nu..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Unika funktioner i VB Bio

Inlägg av bergatorparen »

Mig veterligt, består dessa funktioner av att brännaren kan känna av mottryck i pannan så att mjukvaran kan bedömma om det är möjligt/säkert att starta. Brännaren har dessutom en microbrytare på huvudkortet som kan ställas in för normalt eller högt skorstensdrag. Viking Bio är en brännare som inte har för många krusiduller. Är den rätt installerat och injusterat, så bjuder den inte på några besvär. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Jag tittade lite mer i reklamen och där stod också att brännaren kan känna av mottrycket i pannan. Frågan är hur man känner av tryckskillnaden. Om det är någon känslig manometer borde inte den sättas igen av aska och sot?
Bland reservdelarna som finns att köpa hittar jag ingen tryckkännare.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Sannolikt en termostatfunktion som utlösas vid "bakvärme" som jag beskrev ovan. Föga imponerande, det har nog alla brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Unika funktioner i VB Bio

Inlägg av bergatorparen »

Så vitt jag kan bedöma av kopplingsscheman för brännaren, sitter denna avkännare i fläktmotorn (det står inte explicit) så att om differensen mellan tillförd ström och uppnått varvtal blir över viss gräns, går larmet och brännaren stänger ner. Ett ganska så enkelt koncept, men effektivt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torparen
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 07:11
Ort: Västerbotten

Re: Unika funktioner i VB Bio

Inlägg av Torparen »

bergatorparen skrev:Så vitt jag kan bedöma av kopplingsscheman för brännaren, sitter denna avkännare i fläktmotorn (det står inte explicit) så att om differensen mellan tillförd ström och uppnått varvtal blir över viss gräns, går larmet och brännaren stänger ner. Ett ganska så enkelt koncept, men effektivt.
Så är det nog.
Fick det beskrivet när jag pratade med VB angående programversion och den "nya" fläkten (Tysk sak).

Jag har en buckla i det fyrkantiga hålet där fläkten sitter monterad som förmodligen blev när dom stansade gavelplåten, trots detta läckage fungerar det ändå bra.
Trähus-37, 2 1/2 plan m källare, boyta 144m2
CTC1100-97, CTC shuntstyrning, VikingBio med eget insatsrör, VB CTC-stos, VB tempgivare, MafaMini, 500L Acctank.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Unika funktioner i VB Bio

Inlägg av broberg »

bergatorparen skrev:Så vitt jag kan bedöma av kopplingsscheman för brännaren, sitter denna avkännare i fläktmotorn (det står inte explicit) så att om differensen mellan tillförd ström och uppnått varvtal blir över viss gräns, går larmet och brännaren stänger ner. Ett ganska så enkelt koncept, men effektivt.
Kanske lika frisk fantasi här som med kapillärkrafterna i skorsten. Vad händer om lagren blir slitna? Tror inte VB själva kan ge någon beskrivning av denna unika funktion.

Roligast i övrigt var påståendet från VB säljare att brännröret eller rostret var gjort av det material som finns i nosen av jetplan. I nosen på jetplan finns det kompositplast. :)
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sant är det.

Däremot skulle nog materialen i nämnda flygplans akterdel skänka oss oändlig lycka.
Titanlegeringar som klarar allt vi (inte ens) kan tänka oss att utsätta dem för.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Unika funktioner i VB Bio

Inlägg av bergatorparen »

broberg skrev:
bergatorparen skrev:Så vitt jag kan bedöma av kopplingsscheman för brännaren, sitter denna avkännare i fläktmotorn (det står inte explicit) så att om differensen mellan tillförd ström och uppnått varvtal blir över viss gräns, går larmet och brännaren stänger ner. Ett ganska så enkelt koncept, men effektivt.
Kanske lika frisk fantasi här som med kapillärkrafterna i skorsten. Vad händer om lagren blir slitna? Tror inte VB själva kan ge någon beskrivning av denna unika funktion.

Roligast i övrigt var påståendet från VB säljare att brännröret eller rostret var gjort av det material som finns i nosen av jetplan. I nosen på jetplan finns det kompositplast. :)
Så vem har frisk fantasi nu, broberg? Jetplan görs av olika material beroende på vad de har för uppgift - och vad som finns i nosen på dem (vapen/mätutrustning/radar mm) avgör vad man gör nosen av! Beträffande kapillarkrafterna, så var det inte hela förklaringen. Jag vet inte vad man kallar det på svenska, men på engelska kallas det chimney effect - och bygger på samma princip som kapillärkrafter. Men för all del: Ta inte mitt ord för det. Läser du engelska, så läs engelska: http://en.wikipedia.org/wiki/Chimney

Men, bry dig inte om att svara - för jag kommer sannolikt inte att läsa det. Jag har lärt en sak: Behöver jag veta mer om någonting - så bör jag undvika forum ty de vill - oavsett inriktning - domineras av en liten krets som sätter dagordningen. Människan är underbar - eller hur? :puker:
Jag skall inte säga tack för mig, för tack är inte det första ordet jag kommer på. Jag säger bara: Hej, då! :evil: - så har inte sagt något jag ångrar!
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Blev det inte en ihopblandning av olika saker nu? Chimney effekt/skorstenseffekt och kapillärkraft är väl inte samma sak.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar