Noll kronor i reservdelskostnad, matarslangen gick iofs. sönder med fick en tag på en ny av bättre kvalitet utan kostnad.
När jag askade ur igår såg jag att brännarkasseten sprucket mellan slitsarna längst in närmast fallshacktet/tändelement.
Sprickan är ju inget som stör driften eller kommer att försätta spricka, kommer säkert att gå och köra minst fem år utan att göra något åt det med tanke på tjockleken på godset.
Frågan är varför?
Brännaren är injusterad och går på låg effekt, dock ett litet luftöverskott 12% (troligen otät någonstans) övriga värden bra. Kan det ha att göra med att den går upp i effekt snabbt och tempen höjs för fort på rostret?
Eller är det helt enkelt ett materialfel, det har blivit en liten höjdskillnad vid sprickan (spänningar..)?
Hur som helst så ringde jag Baxi, killen jag snackade med hade också haft en spricka på sin en lång tid. Men han sa att det hade och göra med skötseln, han brukade rensa sin 3-4ggr/år!!!!. Förmodar att han drar bort askan i röret iallafall

Jaja, det kommer ett nya grejer med posten imorgon så skickar jag tillbaka mitt så dom får titta på det.
/Vednisse