Fundering kring hur man ska gå till väga vid pannbyte

Skriv svar
mickeman_79
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 21:08
Ort: Järbo

Fundering kring hur man ska gå till väga vid pannbyte

Inlägg av mickeman_79 »

Jag undrar vad som gäller om man ska byt ut sin panna.

Nu har jag en Albin från-79, som enbart körs med pellets. (vilket funkar bra)
Nu har jag insattsrör med D=100mm.
Har fått höra om en Diom c700(Trippel, med fläkt) med tankar etc etc som ska säljas till ett bra pris.
Räcker det med att kontakta sotaren och få det godkänt? Eller hur ska man göra?
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Pannbyte

Inlägg av bergatorparen »

I den mån man själv skall utföra jobbet, så måste man kontakta sotaren först och bli uppdaterad på vilka regler som gäller. Efter installation råder eldningsförbud tills att skorstensfejarmästaren har besiktad, provtryckt och godkänt anläggningen. Skall däremot en behörig installatör göra jobbet med installationen, ansvarar denne för att anläggningen är säker och i överensstämmelse med regler och förordningar. I detta fall kan anläggningen tas i bruk med samma den är klar. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Nah, jag bytte panna själv och körde igång den medessamma. Jag hade ordinarie sotning en månader efter driftstarten och jag talade då om för sotaren vad jag hade gjort. Han slängde ett snabbt öga på anläggningen och sa att det såg bra ut, sotade och gick... Tack och hej, leverpastej!
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Så gjorde jag också..

Om bytet inte innebär någon ändring i uppvärmningsförhållandena (olja, ved, pellets) behövs väl inte något "tillstånd"??

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Kan bara meddela att vad det gäller reglerna så skiljer det kommuner imellan.
Hos oss så var man tvungen till att göra en bygganmälan och även provtrycka skorstenen innan installationen påbörjas.

I det hela är det småpengar man betalar för det i jämförelse vad som kan ske i efterhand.

Observera att jag eldade med olja innan och trots det så gällde ovanstående.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

I Sundsvall så måste en bygganmälan (idag tror jag till och med ett det är bygglov) in om man byter bränsle, byta panna men behålla bränsletyp är ok utan papper. Dock bör sotarn komma och besikta även om man inte byter bränsle utan bara panna...

När jag bytte panna sist så bokade jag hem sotarn för att kolla och han sa att jag inte hade behövt det då jag bara hade bytt panna

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Som tidigare sagts bör du kolla vad som gäller i din kommun.

När jag bytte panna från ved till pellets så krävdes det ingenting alls.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Fastbränslen emellan är nog OK.?..Men från olja till fastbränslen är nog skillnaden att det skall kollas av...(Kan ju va bra också det finns nog dom med sugrörsrökrör som skall börja med fastbränslen och det funkar "bananas"med för dåligt drag mm

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat med sotaren just för att veta om jag ska fixa brandcell osv ifall jag skulle byta. Han sa att det bara var att byta om jag ville, detta då jag har en kombipanna.

Byter man från en oljepanna till ved/pellets/kombi ska man kolla noga innan men är den redan godkänd till fastbränsle är det inget problem.

Det tillståndskrävande är alltså att byta bränsleform, inte panna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mickeman_79
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 14 dec, 2006 21:08
Ort: Järbo

Inlägg av mickeman_79 »

har nu köpt en diom c700 med 1,3m3 tankar å laddomat , shuntautomatil, expansionsskäl etc etc. Bara å installera å ta hem sotare som ska godkänna det hella. Undrar om det går bra med en px21 i denna. med en stos borde det gå...
Diom c700 TRIPPEL med laddomat 3000, 2st ack tankar (1300 l+250 i pannan) , INSATS RÖR PÅ 8,5m diameter 100mm samt dragbergränsare WZB-1
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Vet ej vilka regler som gäller men jag bytte från Olja till pellets utan att meddela någon...Efter någon månad kom sotaren på besök..sa inget...efter några månader vare dag för brandskyds tillsyn i vårat område...sa inget specielt...

mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Jag bytte itne panna utan oljebrännare till pellets, ringde sotaren och frågade om något speciellt krävdes från min sida. "Nejdå, bara att du säger till när det är gjort så jag kan ändra i sotarpapperena vad du eldar för något".
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Tips...
Mitt råd är att om man byter panna eller bränsleslag
alltid kontaktar sotarmästaren eller brandskydds kontrollanten före ett eventuellt panna eller bränsle byte..
Så kan han ge svar på dina frågor om vad som gäller i din kommun.

Oftast är de lätta att prata med innan man installerar eller gör om något.

Det med att byta panna och ett varför eventuellt en myndighet byggnads nämnd / sotare behöver kontaktas.

Här har jag några svar på denna fråga...

1 / Om man installerar en större panna.
2 / Byter bränsleslag tex. från olja till ved / pellets
3 / är skorstenens area tillräckligt stor till ändringen.
4 / är skorstenen hel och tät.

---------------
Fyll gärna på med mer råd i ämnet!

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar