Köpa pelletskamin - Artel 7 ??

Skriv svar
nicdah
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jan, 2007 23:28

Köpa pelletskamin - Artel 7 ??

Inlägg av nicdah »

Hejsan ! Jag håller på att leta efter en pelletskamin att installera på min övervåning (har en gjutjärnskamin där nu). Utrymmet är ca 70 m2 vilket innebär att kaminen inte behöver ha så stor effekt. Dessutom vill jag inte satsa mer än 25000-26000 kr för kamin, insatsrör (med tillbehör) samt provtryckning. Jag kommer att installera allt själv. Har varit i kontakt med Pelletskungen (mycket fint bemötande) och fastnat för en Artel 7. Verkar vara en rätt intelligent liten pelletskamin som klarar att gå på låg effekt med bibehållen verkningsgrad. Dessutom verkar inställningsmöjligheterna vara många och relativt enkla. Jag vill ha en kamin där jag själv kan bestämma effekten mm. På en del andra kaminer som jag tittat på går det bara att köra på automatik. Finns det någon här som har erfarenheter av Artel och kan dela med sig av dem ?

Ni andra som har pelletskaminer. Hur upplever ni ljudnivån på era kaminer. Stör dom mycket. Enligt Energimyndighetens test så hade Artel rätt hög ljudnivå men det stod också att just provexemplaret var utrustat med ytterligare en fläkt under själva testet vilket borde innebära att utan denna fläkt så låter den säker inte mer än andra. Bör tillägga att familjen är rätt van vid fläktljud. Vi har två luft/luft värmepumpar på bottenvåningen samt fläkt i våran nya Cronspis. Dessutom kommer jag nog aldrig köra fläkten på högsta varv. Något annat som jag tycker talar för Artel är att den verkar relativt enkel i konstruktionen samt att priserna på reservdelar verkar vara hyffsat låga.

En annan fråga, ryker det mycket när man fyller på pellets ? Fyller man hela rummet med damm eller. Jag är van vedeldare och vet att veden smutsar ner rätt ordentligt. Tror faktiskt att det blir lättare att hålla rent med pelletsen.


Med vänlig hälsning / Niclas
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Artel 7

Inlägg av Pellking »

Taxen vad är avsikten med din kommentar? . Ja det är bra att hänvisa till sidan och jag hoppas då att besökaren även läser vårt svar till personen som hade problem .

Ja kaminen hade vid testet som Energimyndigheten gjorde en extra fläkt som inte behövs vid matning max 2,8 sekunder .

Framför allt hade dock inte "Energimyndigheten" lärt sig att det gick att ändra på varvtalet på fläkten som blåser in i rummet . Det fanna med i information som lämnades till dem .

Det går alltså att ställa in kamin så den har betydligt lägre ljudnivå , men då sprider den ju värmen sämre . Vissa ställer ner sina fläktar maximalt inför en test eftersom det tyvärr inte finns några uppgifter om luftflöde från kaminerna , både luftflöde i kubik per timme och ljudnivå vid det aktuella luftflödet skulle behövas om testinstitut verkligen är ute efter att göra en opartisk jämförelse
"Sjövärmepump" samt Vigo Pelletskamin
I stuga Hydrocopper vattenmantlad pelletskamin
Forsbacka
Tikkapower
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 jan, 2010 18:18
Ort: Karlshamn

Inlägg av Tikkapower »

Jag har en Artel 7 som jag har köpt av pelletskungen, jag har haft den i snart ett år och allt har fungerat bra. Kaminen är lätt att ställa in för de egenskaper man själv vill ha, ljudnivån är inget jag har reagerat över, men det är klart att den hörs.

Jag har provat att elda både 6 och 8 mm pellets i kaminen, den fungerar lika bra med båda sorterna, jag kör nu med 8 mm pellets för att den sort jag har askar mindre och finns nära till hands att hämta i alla former.

En liten nackdel tycker jag finns, asklådan kunde ha varit lite större, jag kör heltid med min kamin och det innebär att jag måste tömma asklådan varje dygn. Det gör iofs. inte så mycket eftersom jag damsuger kaminens eldstad varje dygn, men ska man vara borta ett par dagar så blir det ganska fullt i asklådan.

Förutom själva kaminen så har jag haft en bra kontakt och en hög servicegrad hos pelletskungen. Det tycker jag är viktigt om det skiter sig när det är kallt ute.
Tikkapower
Skriv svar