Termostat med ställbar hysteres.

Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Miramithe »

Hej forumet.
Ganska ny på pellets eldning,köpte hus förra året och har eldat en vinter. Men jag har funderat på termostat med ställbar hysteres. Kan man spara lite pellets på att ha lite mer hysteres? Eller är det mest brännaren man spar på. Tänkte mest på tiden som kommer alltså hösten då man inte behöver så jättemycket värme.
Förra året elda vi på sommaren då det var det som fanns att tillgå. I våras satte jag in en varmvattenberedare. Men såg då förra sommaren att det var rätt många starter även om det inte förbrukades nå varmvatten.

Så för och nackdelar?
Sitter en termostat för olja nu så typ 5 grader hysteres.

Mvh Micke
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av nyman »

Till vanliga enkla brännare är det nästan nödvändigt att skaffa en bättre termostat eller koppla ytterligare en enkel termostat till en hållkrets. Är man elkunnig så duger hållkretsen men i alla fall jag begriper inte hur den ska kopplas.

Har själv en conotec fox 1004 termostat från kina som kostade en femhundring.
Med Nymo 200 sitter du inte i sjön. Ta bort brännarkåpan och ställ in värdet för "Tford" till lämpligt värde som passar till yttertemperaturen. Tford är tidsfördröjning innan brännaren startar. Eldar du på sommaren för varmvatten kanske 50 minuter är lagom, höst och vår kanske 25 minuter och på vintern 15 minuter. Bara att prova. Starttemperatiren för brännaren i pannan bör inte vara lägre än 68 grader för då kan pannan rosta invändigt
Nackdelen med Tford är naturligtvis att man får ändra så fort vädret ändras.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Miramithe »

Tack för svar.
Det elektriska är inga problem det har jag full koll på.
Tror jag ska testa med en till termostat. Jag jobbar som samordnare för en instrument grupp på ett Pappersbruk så styr och regler är ju det man jobbar med så inga konstiga saker för mig.
Tidsfördröjning på brännaren vet jag om men som sagt den måste man justera efter väder. Ställbar hysteres är ändå ganska enkelt att få till.

Men tack för ditt svar då vet jag att det är något man kan eller bör göra
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av micke_932 »

Det är mest tändelementet man sparar på om man får ner antalet starter, du sparar lite pellets, det går alltid mera pellets vid uppstart men det är inga stora vinster i sig.

Det beror ju lite på panna och så vidare också, om du har liten vattenvolym i pannan så vill man inte ha för låg starttemperatur så att vattnet hinner bli kallt innan brännaren fått upp starten, det beror ju också på brännaren, det är väldigt olika starttider, en BAXI Eurofire kan man få igång på under 3 minuter med rätt tändelement medan min gamla stridsvagn tar 8 minuter att få igång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sid128
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 20:41
Ort: Söderhamn

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Sid128 »

Fox 1004d finns på t.ex conrad använder jag, hysteres stälbar till 40°, blir på både + och - sidan dock
Stocksbro biosol
Altberg ep18a
Fox 1004d
Kw z150
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Miramithe »

Jag hör ett test nu med en sonoff th10 som jag hade tänkt att styra motorvärmaren med. Kopplat in nu och väntar på kylan :)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av rod02 »

Jag är lite nyfiken på vilken brännare som inte har egen termostat
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Miramithe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 18 jun, 2017 16:50

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Miramithe »

Jag har en NyMo 200. Styrs av extern termostat. Är rätt säker på att flera gör så. På senare tid är det nog vanligare med intern termostat.
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Vedklyven »

[quote="Sid128"]Fox 1004d finns på t.ex conrad -lät intressant, skulle en sådan passa till med min kmp 21,?
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
Sid128
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 05 jan, 2017 20:41
Ort: Söderhamn

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Sid128 »

Vet faktiskt inte vedklyven, kmp 21 har väll egen tempgivare och inbygd termostat, men kan man koppla in en extern termostat på den så borde det gå, men det kan nog någon som är mer insatt i kmp berätta
Stocksbro biosol
Altberg ep18a
Fox 1004d
Kw z150
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Taxen »

Köper man en ny processor likt denna,så får man 20 graders hysteres.T.ex. 60-80 grader.

https://www.eldkraft.se/produkt/process ... b6-d201414
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Vedklyven »

Jovisst har jag chippet med 20 graders hysteres, men skulle vilja dumpa tempen ännu lägre..
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Stegatorparn »

Hysteresen för Fox 1004 är max 19,9°, så jag kan inte se vad den skulle tillföra när du redan har bytt chip.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av dof »

På fox är det väl 20+20° dvs max 40° hysteres?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Vedklyven
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 okt, 2017 18:39

Re: Termostat med ställbar hysteres.

Inlägg av Vedklyven »

Stegatorparn skrev:Hysteresen för Fox 1004 är max 19,9°
aha, ok jag trodde att den var ställbar 40* grader nedåt. Ja e det bara 20* så förstår jag inte heller va det kan tillföra i mitt system. Tackar för infon.
Viadrus u22 70cm, pelletsbrännare kmp 21, ackumulatortank 1300 liter + 750liter
Skriv svar