Focus PE-20 baffel och allmänna tips

rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av rudolfsson »

Hej!

Har en Focus PE-20 med Ecotec A3 brännare som jag tog över när jag köpte huset, och har insett sent omsider att jag nog förlitat mig lite för mycket på föregående ägarens uppfattningar om hur den ska användas och skötas, så tänkte fråga här om lite tips.

För det första; av ren slump har jag insett att det som föregående ägaren påstod var tillbehör för vedeldning (och som jag aldrig lyckats lista ut hur eller var de skulle användas) nog är de övre bafflarna/dragbegränsarna man kan sätta in bakom övre luckan. Alltså dessa:

Bild

Om jag nu förstått det rätt skjuter man helt enkelt in dessa mellan flänsarna, och de saktar ned rökgaserna så man får ut mer värme helt enkelt?
Hittills har jag kört utan dessa med en utgastemp på 200° (återigen på föregående ägarens råd). Förstår jag det hela rätt borde jag kunna få betydligt effektivare förbränningen med en eller båda av dessa installerade, mot att utgastemp blir lägre. Kan man helt sonika installera en av dem och se hur det går? Är det något specifikt man bör tänka på?

Andra frågor angående underhåll; föregående ägaren sotade ur pannan och rengjorde brännaren efter 10 säckar. Jag insåg rätt snabbt att det var lite överdrivet och brukar sota ur efter 20 säckar. Såg dock loos55's youtube videor om sotning där han sägar att han sotade ur först efter att ha kört 1 ton (!) genom brännaren. Nån som har en uppfattning om vad som är rimligt? Jag skulle inte kunna köra 1 ton i dagsläget utan att åtminstone tömma aska ett gäng gånger (20 säck fyller upp asktråget), men det kanske också blir bättre om man installerar baffeln?

Slutfrågan; angående Ecotec brännaren: är det vettigt att ta isär och rengöra den grundligt typ en gång per år, eller är det bättre att bara låta den vara och rengöra brännkopp och utanpåliggande delar? Blev tvungen att ta isär den för ett par år sedan för att byta matarskruven, och det är ju inte särskilt komplicerat att göra.

Tack på förhand!
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Quilding »

Angående askan; jag eldar i en liten Nibe City utan asklåda och jag kan köra 500 kg innan det blir fullt. Så nog låter det rimligt med 1 ton i en riktig pelletspanna tycker jag.
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Rent principiellt vill man ha så låg temperatur som möjligt på rökgaserna till skorstenen för att det mesta av värmen ska stanna i pannan. Därför ska du absolut stoppa in de bafflar du har för att testa vilken rökgastemperatur du får.

Sedan beror det på vilken typ av skorsten du har och hur hög den är.
I en murad tegelskorsten vill man inte att rökgaserna ska kondensera i skorstenstoppen och då bör rökgaserna inte underskrida 70°C 0,5 m ner från toppen. Finns det ett rostfritt insatsrör i tegelskorstenen eller en skorsten av stål eller keramik, behöver man inte tänka på kondenseringsrisken. Det kan ändå inte bli några frostsprängningar och ev. kondens kan inte ställa till med problem. Rökgaserna tappar mellan 5 - 10°per meter skorsten som ett riktvärde. Detta gäller när dragbegränsare saknas.
En dragbegränsare spär ut rökgaserna med torr rumsluft vilket sänker kondenseringstemperaturen och minskar alltså risken för kondens i skorstenstoppen. Bäst är att gå upp och kolla i toppen för att vara säker.

En sak som du ska hålla koll på är om din A3 är försedd med ett litet rör mellan luftfördelningsutrymmet efter fläkten till matningsröret. Syftet med röret är att skapa ett övertryck som hindrar varma gaser att vandra bakåt och skada slussvingarna. Det är ganska vanligt att röret sätts igen med spån och mister sin avsedda funktion. Kontrollera därför rörets genomlopp vid minsta misstanke om bakrök.
Dom första A3-orna hade inte röret utan det infördes senare i produktionen.
Skadar ju inte att smörja kedjan och kontrollera att axlarna går lätt i lagren en gång om året.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av rudolfsson »

Tack för tipsen! Har satt in den övre baffeln till att börja med, rökgastempen är nere i 150° nu, men jag ska ta och mäta uppe i skorstenen också. Ska bli spännande att se vad det blir för skillnad. Är nog dags att fundera på att skaffa dragbegränsare också.

Bra att du nämnde övertrycksröret, har aldrig rengjort det så jag får ta mig en titt. Vid första anblick ser det ut som att det räcker att ta bort fläkten för att komma åt röret, så borde inte vara något större problem.

Tack för hjälpen!
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Det absolut viktigaste skälet att montera dragbegränsare är att ge pelletsbrännaren så stabila arbetsförhållanden som möjligt. Draget i skorstenen varierar hela tiden så brännarens inställning blir fel under 90% av drifttiden. Den inställning man gör gäller för stunden.
Med dragbegränsare stabiliseras draget och brännaren går under likartade förhållanden oavsett utetemperaturen eller vindpåverkan.
Det där med torrare rökgaser är enbart en positiv bieffekt.

Viktigt att man väljer rätt dragbegränsare som vid pelletseldning skall vara lättdriven och anpassad för aktuell skorstenshöjd.
Bra val brukar vara KW Sid 012 och KW z150. Tigex 25 är i regel alltid för liten. Mer info kan du få här http://transtemper.se/.
Ta gärna ett snack med Ruben så får du professionell hjälp att välja rätt utrustning. Går också att PM´a honom som Olle45 här på forumet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rudolfsson
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 05 mar, 2015 17:15
Ort: Rimbo

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av rudolfsson »

Jaha, det visade sig att övertrycksröret var igenkorkat. Var som tur vad nere i pannrummet när jag såg rök komma upp ur brännaren!

Befarade det värsta, slog av brännaren och lyckades ta av kjedja, motor och kåpa på interförrådet i rekordfart. Det visade sig som tur var att det bara var rök som läckt bakåt, ingen brand i pelletsen, men pulsen var hyfsat hög ett tag. :D

Så det blev till att spendera måndagskvällen med att plocka isär brännaren. Efter mycket om och men lyckades jag rensa ur röret (satt en rejält hårt packad plugg av spån längst ned i röret), bygga ihop brännaren och få igång den runt 23-snåret. I vanlig ordning händer naturligtvis sådana här saker när det är som kallast (har -18 just nu)!

I vilket fall, tack Stegatorparn återigen! Hade du inte nämnt övertrycksröret hade det kunnat bli riktigt spännande. Nu ska det förhoppningsvis funka utan problem.
EcoTec A3 (2003)
Focus PE-20 (2010)
204 kvm
pjotr2k
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 sep, 2018 23:24

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av pjotr2k »

Hmm... har inga bafflar alls till min pe 20...
Flyttade in i somras och förra ägaren nämnde inget om detta.. vad kan konsekvensen av att köra utan bli?
Focus PE-20 (2010) enligt faktabladet för huset.
Ecotec Bioline 20 (2019)
ESBE CRB122 Trådlös
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Det går åt lite mer pellets.
Leta runt i huset och se om det ligger några plåtar undanstoppade.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pjotr2k
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 sep, 2018 23:24

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av pjotr2k »

Har letat som bara den utan framgång..

Går dessa att köpa någonstans ?
Focus PE-20 (2010) enligt faktabladet för huset.
Ecotec Bioline 20 (2019)
ESBE CRB122 Trådlös
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av AndersAA »

Kolla med Eldkraft.se. Dom är bra på reservdelar till pannor.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
pjotr2k
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 sep, 2018 23:24

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av pjotr2k »

Tackar :D
Focus PE-20 (2010) enligt faktabladet för huset.
Ecotec Bioline 20 (2019)
ESBE CRB122 Trådlös
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Echo Foxtrot »

Upptäckte att även min panna saknar dessa bafflar, det är helt tomt. Hur många delar är det så jag beställer rätt från Eldkraft?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns två bafflar i PE20, en övre och en nedre som inte har riktigt samma design. Beroende på vilken skorsten du har, murad med insatsrör eller utan samt rökgastemperaturen, är det inte säkert att du behöver bägge. Finns det ett insatsrör, ska båda bafflarna sitta i.
Sotning av pannan https://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Echo Foxtrot
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 14 mar, 2022 18:01
Ort: Skånelandet

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Echo Foxtrot »

Har en i tegel utan insatsrör. Hade lite problem med för bra drag med gamla pannan. Kanske ska vänta med att beställa tills jag har proveldat.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Focus PE-20 baffel och allmänna tips

Inlägg av Stegatorparn »

Räkna med att rökgaserna tappar c:a 10° per meter skorsten. Det bör vara minst 70° en halvmeter under skorstenstopp. Sedan kan du räkna baklänges vilken rökgastemperatur det bör vara efter pannan. Detta gäller om man inte har dragbegränsare. Finns det en dragbegränsare, späs rökgaserna ut med torr luft, vilket minskar risken för kondens och sänker rökgastemperaturen. Därmed kan rökgastemperaturen vid skorstenstopp vara lägre utan att det kondenserar.
Kraftigt drag i en hög skorsten reglerar man ner med en lämplig dragbegränsare, så får brännaren jobba med konstanta dragförhållanden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar