Säkring utlöser

Skriv svar
Hejo012
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 jul, 2019 22:11

Säkring utlöser

Inlägg av Hejo012 »

Hej. Ny på forumet. Har en Green Energy som jag nyligen bytte tändelement på. (Keramiskt) Den gick bra i en månad ungefär men nu så går säkringen hela tiden. När den väl går så funkar element bra men har nu bytt säkring 4 ggr på 2,5 månad. Original sitter där 4 A men jag gick upp till 5 A men säkringen går ändå. Läste någonstans att vissa brännare med keramiska element har 6A. Är där kortslutning nånstans kanske? Tycker det är konstigt då den kan gå bra i 2 v sen plötsligt utlöser säkringen.
Mvh Henrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Stegatorparn »

Vet inte så mycket om Green Energy mer än att det är en kopia av KMP PX21.
Manualen är väldigt sparsam med information, inte ens ett elschema!
Är tändelementet märkt med någon effektuppgift?

Koppla loss elementets anslutningar från kretskortet och mät resistansen med ett universalinstrument.
Om man antar att tändelementet är likt PX21´s så bör resistansen bli mellan 125 - 155 ohm.
Är resistansen betydligt lägre kan man misstänka att det är någon kortslutning i elementet.
Vissa butiker lämnar 3 månaders garanti på PTC element.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hejo012
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 jul, 2019 22:11

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Hejo012 »

Tack för svaret. Ska testa det.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Säkring utlöser

Inlägg av nyman »

Bäst om du kan fråga gubben som konstruerar och säljer GE. Det vanliga tändelementet var annars av typ glödtråd som på en varmluftspistol.
Är det från GE du köpt det keramiska?
Är strömmatingen till brännaren direkt från pannans överhettningsskydd och ett relä eller en triac släpper på strömmen direkt till tändelementet i brännarstyrningen utan några mellanled kan det knappast vara någon risk att byta till 6 A säkring.
Är pannan en Nibe City så se upp! Är brännaren där kopplad till oljebrännaruttaget kan kortet i pannan gå sönder av för kraftig ström.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Hejo012
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 jul, 2019 22:11

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Hejo012 »

Stegatorparn skrev: mån 15 jul, 2019 09:15 Vet inte så mycket om Green Energy mer än att det är en kopia av KMP PX21.
Manualen är väldigt sparsam med information, inte ens ett elschema!
Är tändelementet märkt med någon effektuppgift?

Koppla loss elementets anslutningar från kretskortet och mät resistansen med ett universalinstrument.
Om man antar att tändelementet är likt PX21´s så bör resistansen bli mellan 125 - 155 ohm.
Är resistansen betydligt lägre kan man misstänka att det är någon kortslutning i elementet.
Vissa butiker lämnar 3 månaders garanti på PTC element.
Om jag har mätt rätt så visar den 99 ohm. Betyder det att elementet ät kass då?
Hejo012
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 jul, 2019 22:11

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Hejo012 »

nyman skrev: mån 15 jul, 2019 15:08 Bäst om du kan fråga gubben som konstruerar och säljer GE. Det vanliga tändelementet var annars av typ glödtråd som på en varmluftspistol.
Är det från GE du köpt det keramiska?
Är strömmatingen till brännaren direkt från pannans överhettningsskydd och ett relä eller en triac släpper på strömmen direkt till tändelementet i brännarstyrningen utan några mellanled kan det knappast vara någon risk att byta till 6 A säkring.
Är pannan en Nibe City så se upp! Är brännaren där kopplad till oljebrännaruttaget kan kortet i pannan gå sönder av för kraftig ström.
Min är från -04 då var det keramiska. Tror dom bytte till glödtråd senare. Tyvärr är jag inte så hej på det tekniska så jag vet inte vad en triac är för något.😕 Pannan är en Effecta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Stegatorparn »

Elementet ger 535 watt vid 230 volt och 2,35 ampere, vilket låter rimligt när vi inte vet vad ett originalelement har för data.
Kan inte tänka mig att styrkort med fläkt och skruvmotor drar mer än 1,5 ampere, så en 4 A säkring borde hålla och definitivt en 5 A.
Någon komponent drar mer ström än normalt, frågan är vilken?
Har man inget elschema är det inte så lätt att felsöka.
Börja med att kontrollera kablarna i brännaren efter säkringen om det finns någon skadad kabel som ligger an mot chassit, särskilt kablarna till tändelementet.
Ger det inget, bör du kontakta tillverkaren och förklara problemet och be om ett elschema för att lättare felsöka. Han borde veta vad tändelementets data och kanske har några tips.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hejo012
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 14 jul, 2019 22:11

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Hejo012 »

En konstig grej är att sist jag bytte säkringen så small den så fort jag tryckte på on/off knappen. Konstigt i och med att vattentempen forfarande var hög och brännaren inte skulle starta än på ett tag.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Säkring utlöser

Inlägg av Stegatorparn »

Men då är det klarlagt att det är en kortslutning i brännaren, gäller bara att leta upp den.
Då drar du ur anslutningskabeln till brännaren, slår till brännarens strömbrytare.
Mät resistansen mellan stiften i brännarens anslutningskontakt, fas-nolla, fas-jord och nolla-jord, eftersom du inte vet vilken som är fas resp. nolla.
När du hittat den kombination som ger lägst resistans, kopplar du bort tändelementet och gör om mätningen på dessa stift.
Blir det samma utslag som tidigare, är tändelementet okej.
Kontrollera även att elementet fortfarande mäter 99 ohm.
Nästa steg är att koppla bort matningen till kretskortet och göra om mätningen. Blir det ingen förändring av utslaget, är kretskortet och till det anslutna enheter okej och kortslutningen är att finna i kablaget efter anslutningskontakten.
Detta är en principiell beskrivning av en felsökning som får anpassas efter brännarens uppbyggnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar