Rostfritt värmeledning

Skriv svar
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Rostfritt värmeledning

Inlägg av workshop17 »

Hej !!
Har en fråga ang rostfritt resp kolstål.....
Jag har småpysslat med att tillverka en egen pelletsbrännare... fick tig svetsat det inre brännarröret i 4 mm rostfritt som tål hetta , (ganska dyrt).
Men med tanke på den höga kostnaden tillverka jag det yttre brännarröret i 4 mm vanligt kolstål.
Jag har testkört brännaren med gott resultat....problemet är att kolstålet blir mycket varmare än det rostfria.... och håller värmen längre långt efter att det rostfria svalnat..... kan det vara så stor skillnad i temp mellan stålsorterna ????....kanske därför tillverkarna av brännare gör allt i rostfritt ??

MVH... chris
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Rostfritt värmeledning

Inlägg av nyman »

Det är inte "rostfritt" utan värmebeständigt stål i brännardelarna. Varför behöver du ett rör utanför det egentliga brännarröret?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Rostfritt värmeledning

Inlägg av workshop17 »

jooo...men om du kollar på tex pellx eller ulma brännaren så har dom ett inre och ett yttre brännarrör...det är det yttre brännarröret jag tillverkade i vanligt kolstål....undrar därför varför det blir mycket varmare än det värmebeständiga stålet i det inre brännarröret...och varför det värmebeständiga stålet svalnar mycket fortare ???
Hnilsson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 sep, 2019 17:48

Re: Rostfritt värmeledning

Inlägg av Hnilsson »

Att använda vanligt kolsål i ytterröret kommer att ge problem.
Kolstål har en mycket lägre skalningstemperatur än högtemperaturstål som 253 MA, dvs att det bildas tjocka skal som flagar av och godset blir snabbt tunnare.
Dessutom har kolstål usel varmhållfasthet.
Rostfritt är något bättre än kolstål, men inte i närheten av riktigt värmebeständigt.
Viktigt att tänka på om du svetsar högtemperaturstål är att du använder tillsatsmaterial som är avsett för detta, annars försvinner svetsarna snabbt.
workshop17
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 09 jun, 2021 15:26

Re: Rostfritt värmeledning

Inlägg av workshop17 »

Hej !!..tack för att du svarade....jag kände redan till att kolstål ger problem ...men med tanke på att det "bara" är ett ytterrör och att det inte sker nån förbränning där tänkte jag att det skall hålla...förbränningen sker ju i det inre brännarröret och det är gjort av 4mm 304 rostfritt....det har testats tidigare och har funkat bra...så länge det är svetsat med tig och med rätt fyllnadsmaterial...!!
Men med tanke på att samtliga pelletsbrännartillverkare tillverkar även sina yttre brännarrör i rostfritt måste betyda att det rostfria inte leder värmen från förbränningen till resten av brännaren , tex fläktkammaren eller fallrör....inga stora temperaturer , ex 45 till 60 grader , vilket är lite oroande med tanke på att flamvakt/fotocell bara håller i temperaturer runt 60 grader...
Frågan är om kolstålet, (som också är 4mm) leder värmen till resten av brännaren ?? , och skulle rosfritt vara lösningen på problemet ????
Hnilsson
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 sep, 2019 17:48

Re: Rostfritt värmeledning

Inlägg av Hnilsson »

Vanligt stål har ett värmeledningstal på ca 48 till 50, rostfria stål i allmänhet ca 18 till 20.
Så visst är det skillnad.
Skriv svar