Docka luft/vatten till en Nibe City?

DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Docka luft/vatten till en Nibe City?

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har precis skickat hem två stycken sotare som varit och sotat och utfört brandskyddskontroll. Allt såg mycket bra ut enligt dessa två!

Nu över till en tankeställare som de gav mig.

Den ena sa att man kan docka någon av CTC l/v pump till min panna, med hjälp av en "dator" som han sa, vad menar han med "dator" tror ni?
En växelventil skulle också behövas och en beredare?
Som jag förstod det, behöll man pelletsbrännaren som vanligt och den slog på automatiskt, vid något inställt värde???


Låter ju onekligen lite spännande med ett alternativ och en kombination till pelletsen?


Finns här någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen? Är detta möjligt? Blir det bra.


Tack så länge,

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Som jag förstått det kan man komplettera sin pelletspanna med en L/V pump alt. en FLVP genom att koppla in den på returen innan pelletspannan.
Om jag läste rätt på CTC's hemsida har alla CTC numer en anslutning för extern värmekälla men då används L/V pumpens styrning antar jag.

Kolla lite i den här tråden, kanske kan ge nåt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10115

Skulle vara intressant om någon har gjort så och hur det fungerar samt hur man optimerar det.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Man kan komplettera vilken pelletspanna eller oljepanna som helst med en luft vatten eller bergvärmepump. Man behöver en SMO 10 styrenhet till Nibe pumpar och en Ecologic styrenhet till CTC.

Värmepumpen används för huvudsaklig värme och den slår på pelletsbrännaren när värmepumpen inte räcker till.
Styrenheten styr även shunten som shuntar mellan panna eller värmepump.

CTC använder inte växelventil, vill man ha varmvatten från en CTC luft vatten eller bergvärmepump så får man köra in hög värme i en dubbelmantlad beredare och sedan eftervärma i en extern liten elberedare.
Nibe kör med växelventil och pumpen växlar mellan maxtemp och radiatortemp. Växlingen reglaras av en givare man sätter i sin beredare.

Man får således bättre verkningsgrad på en Nibe värmepump.

Man kan köra både CTC och nibe pumpar utan någon extra styrenhet som Ecologic eller SMO 10.
Då används den enkla inbyggda styrningen som finns i pumparna.
Den reglerar till/från på returtemp från radiator. Nibes styrning är betydligt mer avancerad då den har flytande kondensering efter ute/inne temp medans CTC kör med fast kondensering oavsett ute/inne temp.

Texten ovan gäller för värmepumpar utan VV-beredning. Nibe och CTC säljer sina produkter som både kompletta för uppvärmning och VV eller enbart för uppvärmning.
Utan VV berdedning är bergvärmepumparna ca 10 000 kr billigare.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Min granne har dockat en luftvärmepump till pannan. Den går alltså igång istället för elpatron när det är kallare än runt 12 minus.Funkar ju bra men kostade runt 80K sek så det tar ett par år att tjäna in. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

80 000 ?
Då har din granne blivit blåst.

En CTC eller Nibe med innedel kostar 80 000 monterat och klart, dvs VV-beredning - shuntning - Styrning. En komplet värmepumpsanläggning alltså som inte behöver en gammal pelletspanna att dockas till.

En luft/vatten värmepump kostar ca 35 000, en styrenhet ca 7000 kr.
Återstår 38 000 kr för installation.... Dvs grannen har blivit blåst.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej igen,

Tack för svar!


Som någon diskuterade här är det ju priset som avgör.

Bebop, vilken utedel från Nibe får man för 35000, och vilken styrenhet för 7000? Hamnar det på de priserna kan jag kanske tänka mig, men jag har inte hittat DE priserna precis.
Kanske jag letat på fel ställe?

Tipsa mig gärna!

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

vvs gds tar 33 950 för en 6kw Nibe 2025.
SMO 10 kostar viss 9250 ser jag nu.

CTC ecoair 5kW kostar 32 000 kr, det är schysst pris. Har för mig Rinkabyrör tar 7000 kr för styrenheten Ecologic Shuntad.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tackar!


Klarar jag mig en stund på en pump på "bara" 6 kW? Eller är det kanske just det som är grejen när man kombinerar med tex. pellets att man inte behöver en lika stor pump som om man bara skulle köra med värmepumpen?


Bebop, du verkade förespråka Níbe?! Anser du att den är bättre? Du nämnde något om bättre verkningsgrad kontra CTC? Också att Niben var mer tekninsk avancerad, tror jag?


Vad tror ni en installation kan hamna på? Antal timmars jobb? Material?

Tacksam för svar!

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Bebop verkar vara källan till värdefull information.
Har ett par kompletterande frågor.
Eldar pellets med oljepanna.
Vad behöver man skaffa och hur skulle man koppla ihop det bäst med en Nibe 6 kW utan extra styrenhet.
Kunde man köra flytande eller fast kondensering på niben också utan styrenhet?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

DavidU skrev:Tackar!


Klarar jag mig en stund på en pump på "bara" 6 kW? Eller är det kanske just det som är grejen när man kombinerar med tex. pellets att man inte behöver en lika stor pump som om man bara skulle köra med värmepumpen?
6kw är inte så bara, det är ganska mycket faktiskt.
Du har pelletspannan som stöd när VP:n inte orkar, dvs under ca -4-5 celsius i ditt hus. Med större Vp ökar tiden den orkar och behövet för pellets minskar.

DavidU skrev:Bebop, du verkade förespråka Níbe?! Anser du att den är bättre? Du nämnde något om bättre verkningsgrad kontra CTC? Också att Niben var mer tekninsk avancerad, tror jag?
Tror inte Nibe är "bättre", den har en mer avancerad inbyggd styrning än CTC. Den har bättre verkningsgrad pga flytande kondensering.
CTC luft/vatten är kända för att fungera bra och vara av god kvalitet.

DavidU skrev:Vad tror ni en installation kan hamna på? Antal timmars jobb? Material?
Helentrepenad är alltid dyrt, om du är ohändig rekomenderar jag att du köper pumpen själv och ställer den där den ska stå.
Ring sedan en rörmokare, det bör ta ca 5-8 timmar på sin höjd inkl eldragning.
DavidU skrev:Tacksam för svar!

David
Edit: Förtydligande av svar. / Roli moderator
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En Ctc 5 kW L/V VP ger 5,7 kW vid +8° o 3,6 kW vid -10 o går bara ner till -15°, En villa som kräver ca 9-10 kW (rätt vanlig villa) då det är som kallast behöver 6 kW vid -13° vilket gör en pump som ger 3,6 kW vid -10° för liten.. Ovan nämda villa behöver ca 3 kW vid 0° ute temp..

Nibe är ett bättre val av L/V VP då går ner till -20°, Deras 6 kW pump ger 6,8 kW vid 7/35° o 3,1 kW vid -20/50° men 10 kW pumpen lämpar sej nog bäst i normal villan då den ger 6,8 kW vid -7/50° så med flytande kondensering klarar den normalvillan ner till ca -12°
Vid -7/50° ger den ett cop på 2,35 o behöver den bara göra 45° vatten blir cop 2,63, Den ger cop 1,78 vid -20/50° o 5 kW men då behövs spets då huset kanske kräver 8 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Om jag skulle installera en L/V pump som komplement, på returen innan pelletspannan, skulle jag vilja styra den via
ett temperaturintervall. Dvs. jag vill ju att L/VP går i det temperaturintervall där den är som mest effektivare/billigare
i drift i förhållande till pellets. Tex. från ca. +8 ned till ca. -6.

Finns det som standard att styra det så i Niben eller blir det speciallösning i så fall?

När man redan har lagt ut en rejäl slant på sin pelletsanläggning så får en komplementerande värmekälla inte skena iväg i pris... :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Om man ska komplettera sin pelletspanna med Luft/vatten ska man köpa en 5kW eller 6 kW pump anser jag. Det är ekonomiskt försvarbart.
Anledningen är det är ett komplement och man har pelletsen som stöttar vid kall väderlek. I trakter nedanför Stockholm kommer en Luft/vattenvärmepump som går till -15 aldrig eller ytterst få timmar om året stänga ner sig pga kyla.
Vad som är intressant är att den kommer ge billigare värme än en pelletpanna ända tills den stänger av sig. Det lönar sig alltså att alltid låta den vara på, året runt och använda pelelts som toppeffekt.

Köper man en större pump på 8-10 kW + tillhörande elpanna så kan man slänga ut pelletspannan helt och hållet.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

en kan dMu inte komma lite längre om du ändå ligger inne med kunskaperna.
Bättre komma långt i en tråd i stället för allmänt rundsnack i 10 trådar.

1. Hur långt kan man komma med en Nibe 6kW utan extra styrenhet?
kan man med denna åstadkomma såväl fast som flytande kondensering?

2. Vilka extra funktioner tillför den extra styrenheten till Nibe.

3. Hur, rent praktiskt, kopplar man in en Nibe 6kW till en oljepanna med pellets för att få flytande kondensering (på rörnivå), förbikopplar man pannans shunt helt?

4. Hur kopplar man in en Nibe 6kW till en oljepanna för att använda fast kondensering (på rörnivå).

5. Behöver man inte någon form av skiktning i tank för att få fast kondensering att fungera bra. Dvs. ta ut i botten det som ska till värmepumpen och lägga tillbaka i toppen det som kommer tillbaka från värmepumpen.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här kan ni läsa allt om Nibe´s pump bl.a dockningsalternativ o om man vill köra fast/flytande kondensering mm http://www.nibe.se/sv/Produkter/Luftvat ... IBE-F2025/

En VP ska i möjligaste mån undvikas att köras med fastkondensering då effektiviteten sjunker snabbt vid högre temperaturer..
En VP jobbar tempen 7-10°

Nibe´n går det välja vid vilkaen temp den ska stoppa men den har bättre cop än Ctc o om de blir några tusen dyrar så tjänar man in de, Sen är det ju effektiviteten vid lägre temp man vill åt.. Vid +8° tycker ja det inte är så intressant att den är så effektiv då det ändå är billigt att värma då för värmebehovet är litet..

Men det behövs ju en dubbelmantladberedare o växelventil för att det ska bli optimalt, Men då kommer inte pelletspannan behöva starta många ggr/år om ens nångång i södra delen av landet om valet är tillräckligt stort på pumpen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar