Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
Micke1981
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 10:43
Ort: Gunnismark

Inlägg av Micke1981 »

Få väl se framöver vilken dragbegränsare man skall välja, kör utan i dagsläget och har justerat in motrycket med ett spjäll i rökröret efter pannan, likadant som jag gjorde då jag körde med ved.har bra temp i 160mm pipan på ca 7 meter.

installatören såg det inte som någon nackdel utan motdragslucka utan att det inte alltid behövdes,jag själv funderar på att sätta in en bara för att spara lite bränsle på lång sikt, går billigt i dagsläget fast det har varit mellan -20-32`c har tuffat på bra med ca 2 säckar dygn =) på 200kvm 1 plan =) man få väl va nöjd, men man ser ett tiotal oförbrända pellets som bara är lite brända, vet dock inte om det är då den skrapar ur efter att den har nyligt matat in efter termostaten slagit ifrån som sköter tankstyrningen?
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Inlägg av Pysslaren »

Hej alla med dragbegränsare!
Har idag en KW Sid 012, problemet med den är att det ryker in när det inte är något direkt drag i skorstenen och den är stängd (otät) :(. Verkar inte vara någon vidare precision i denna begränsare som inte sluter tätt när den är stängd. Vad skall man välja för något som funkar? Finns det någon bra dragbegränsare att tillgå till min anläggning? (sugande fläkt) som är tät när den är stängd (inte ryker in)
Tacksam för råd & tips
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

KW sid 012 kan ha ovanan att inte ligga rätt i viloläget. Det kan bland annat lösas (vi är två på forumet om det) genom att du skjuter upp den rörliga luckan med en liten(!) tuss stålull där den vilar på den lilla utstickande tappen.
Eller snarare, du lyfter upp luckan och skjuter in tussen. Får du till det rätt är den sedan lodrätt och tät(are) i vila.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Inlägg av Pysslaren »

Hej Ola har provat det du nämde utan något vidare resultat & en del annat men den vill inte bli tät än hur jag gör. Ryker in än hur jag modifierar den.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Problemet så här års är ju att skorstenspipan är kall och fuktig. När varm rök kommer från pannan, förångas fukten och bildar en "propp" som gör det svårt för rökgaserna att ta sig förbi. Allt i naturen tar minsta motståndets väg, i detta fallet: Genom en otätt dragbegränsare. Jag tror i utgångspunkten att en KW Z150 skulle kunna bli tättare, men den löser knappast problemet i sig. Lösningen är att se till att skorstenen får någon form av skydd mot fukt så att den håller sig torr. Det finns olika lösningar, varav den enklaste är ett regnskydd som placeras i utloppet. Det är en enkel och förhållandevis billig lösning.

Här är en firma som kanske kan vara till hjälp: http://www.platslageriet.se/2.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

Jag läser om Pysslarens problem med rök som kan gå fel väg ut igenom dragbegränsaren.

Lösning finns med att montera en rökgas riktare som leder rökgaserna åt rätt håll mot skorstenens rökutgång alltså denna leder röken ifrån dragbegränsaren mot skorstenen.

Detta problem finns vid kall skorsten och pannan har tryckande fläkt
men när väl skorstenen blir lite varm går röken rätt håll.

Med ledskena leds röken åt rätt håll redan vid upptändning.
Tillverkar rökgasutrustning
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Inlägg av Pysslaren »

Hej igen!
Har nu provat Olles ide med en rökgasriktare utan något vidare resultat. Lutar åt att införskaffa en Tigex50 http://www.tigerholm.com/SE/HVAC/Draugh ... igex50.htm är det någon som har en sådan eller erfarenhet av denna begränsare?
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jag skulle påstår att de flesta har just den. Det enda negativa jag hört om den är att den är i minsta laget till många anläggningar.

Har du problem med att motdrags luckan läcker vid övertryck i skorstenen hjälper den nog inte. Den är inte 100% tät i stängt läge.
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Inlägg av Pysslaren »

Är det inte Tigex 25 du syftar på, den kan jag förstå om den är för liten.
Tigex 50 (den nya) ska ju räcka gott och väl till min anläggning om man kollar på Tigerholms hemsida dessutom verkar den vara tät i stängt läge.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jo det är det nog, miss av mig. 50 ser dessutom ut att vara tätare.
Bilbo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 06 dec, 2010 00:57
Ort: Borlänge

Inlägg av Bilbo »

kw z130,funkar det på hel/halvsten ca10m?
Albin Futura 1993, PX20 2001
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av karaff »

Någon som byggt egen draglucka ?

Har en rätt maffig skorsten och dragluckorna kostar 1500-2000 om jag skall ha rätt storlek och adapter osv.

Konstruktionen är ju löjligt simpel eg.

Man borde kunna räkna ut arean på spjället och få det att hänga i total balans, för att sedan lägga till den vikten som motsvaras av kraften som undertrycket * arean utövar på luckan ?

Sen är frågan hur den beräkningen förändras av att luckan inte rör sig i en linjär rörelse i förhållande till luftintaget osv.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Hej karaff
Nej jag har inte byggt någon egen draglucka det ser enkelt ut men är ingen enkel lucka att göra
om den skall bli bra!
Att välja en rätt dragbegränsare är lättare, men även här krävs ett kunnande.

Pannans effekt i kW ,skorstenens Area i cm² och höjd i meter är mått som behövs för att välja rätt storlek.
Dessa mått ger en anvisning om hur mycket luckan måste klara att dragbegränsa

En viktig detalj som kanske glöms är var i landet installationen av dragbegränsaen görs
om anläggningen ligger i Malmö eller i Kiruna varför det är en skillnad..
Svar det är säkert kallare i Kiruna

Om skorstenens area är stor och skorstenen är mycket hög så finns det oftast bra lösningar
till dessa skorstenar också.
Tillverkar rökgasutrustning
Odensala
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 29 okt, 2011 09:11

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Odensala »

Tjena allesammans.

Jag har precis monterat en motdragslucka av modell Tigrex 25, men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att den ska fungera..

Om jag har motvikten där den var grundinställd så står luckan öppen för jämnan och min rökgastemp sticker iväg till uppåt 250c-260c. Om jag justerar motvikten så att luckan står och fladdrar lite så orkar draget inte öppna luckan när brännaren har slocknat. Rökgastempen går i det här läget ner till mellan 150-180 grader. Innan jag monterade luckan så låg den på cirka 200-210 grader.
Nu har jag inga instrument för att kolla vilket undertryck jag har i skorsstenen, men det susar rätt friskt i rökröret när brännaren är igång.

Hur ska spjället stå på en gammal CTC Elcombi från 1983? Jag fick stänga det nästan helt för att få luckan att lugna ner sig.

Luckan är monterad på rökrörets vinkel strax ovanför spjället. Motviktens axel är justerad så att den är lodrät.

Tackar!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av rod02 »

Jag har min motviktsaxel vågrät med luckan stängd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar