Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en tråd

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Max data som Tigex25 klarar
Max panneffekt 25 kW
Skorstens area 169 cm²
Skorstens höjd max 6 meter

Om dessa data överskrids betyder att luckan lätt kommer att stå helt öppen
och dragbegränsaren inte räcker till att reglera!

Inställning av viktarmen skall var ljusterad i våg när dragluckan är i stängt läge.
Med denna ljusterbara arm kompenserar den även vinklade sotluckor.
igenom vinkel justering vid stängd lucka.
Tillverkar rökgasutrustning
Odensala
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 29 okt, 2011 09:11

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Odensala »

Ok då är den för liten, min skorstensarea är nog större än 169cm2. :(
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Checker »

Nu har jag monterat dragbegränsaren jag köpte av den eminente motdragslucke-experten "Olle45" :). Har tidigare haft problem med tändning och att brännaren slår av för maxtermostaten :(. Har haft luckan i en vecka monterad nu och inte en miss från brännaren än så länge. Luckan som är en KW Z 150 verkade en aning överdimensionerad vid första anblicken till min skorsten men luckan har faktiskt varit öppen max vid nåt tillfälle. Hoppas den sparar lite pellets också nu då :P
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stroker »

Installerar just nu ny panna och passar då på att sätta en till tigex 25 efter den andra (fick ju en med pannköpet ). Anledningen är att jag har så bra drag i skorstenen att den nästan alltid stod öppen på min gamla TMV Attack 2000 renodlade oljepanna med Viking Bio B16 GL brännare.
Vad säger en kännare om att köra dubbla dragregulatorer? Om det inte skulle "behövas" kan man ju stänga den ena eller sätta tex hälften av värdet på´båda? har jag tänkt fel eller?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Svar på frågan om dubbla eller fler dragbegränsare i samma anläggning.
Utgångs punkten är alltid max reglerat undetryck till så nära önskat Pa det går.
---------------
1 st lätt driven dragbegränsare som är stor nog att klara av dragbegränsningen är alltid bästa valet.
---------------
Om att kombinera 2 st dragbegränsare gäller att välja typ av lättdrivna som klarar av att samarbeta.
Tex önskas 10 Pa skall dragbegränsare 1 få inställning på 10 Pa Dragbegränsare 2 inställning 14-15 Pa
här är det viktigt att dessa två samarbeter utan att bli instabila ( fladdra = ostabil dragreglering )
---------------
Som svar på om två Tigex25 kan samarbete är mitt svar Ja, dess är av lättdriven typ.
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Stroker »

Stort tack för detta perfekta svar :P
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av ballsam »

Blir inte klok på det här med dragbegränsare. Vad är det som gäller? Tycker att det ena stunden står att man ska räkna fram det utifrån area och längd på skorsten mm, för att sedan vara förutbestämt beroende på vad man eldar med. Satte in en effecta 220c med en greenenergybrännare igår och på rökröret sitter det en dragex 10-25 kpa (eller vad det nu var för förkortning). Om jag ställer den på 15 så tycker jag den står öppen väldigt mycket även när brännaren är i viloläge. Antar att det kan hänga ihop med att det blåser ganska ordentligt ute ikväll. Vore tacksam för ett svar i alla fall /Samuel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Icecap »

Storleken ska vara stor nog att faktisk fungera när det dra som mest, alltså måste man dimensionera storleken efter skorstenskanalens storlek.

Draget som den sedan ska ställas till beror på vilken brännare och kanske i viss mån panna man har.

Du blandar ihop 2 värden, lite som att att säga att du behöver en skåpbil för att få plats med allt du kan behöva och den ska köra max. 60km/t. De två krav har i grunden inget med varandra att göra, de belyser bara olika aspekter för samma enhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Turbo-Fredde »

Var precis nere i pannrummet för att kolla dragbegränsarens funktion när det är storm ute.
Kan lugnt säga att den dansar runder, allt från helt stängd till helt öppen hela tiden.
Nästan ett skådespel.
Postat från ett stormigt skåne.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av fulingbusen »

Hoppas att detta är rätt tråd att kladda i:

Om jag fattat det rätt så är dragbegränsare det första man ska installera innan man justerar in brännaren. Men förstör inte det mätvärdena? Tillsatt luft borde väl sänka temperaturen, minska CO, CO2, O2 procent mm? Eller sätter alla dragbegränsare långt ifrån den punkt man tar mätvärden?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av psau »

Du mäter alltid innan dragbegränsaren, oftast i ett litet hål direkt där rökröret kommer ut ur pannan.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Sniper »

På min anläggning sitter det en fläkt bakom pannan (ctc panna). Ska man ha en dragbegränsare ändå eller sköter fläkten jobbet?
Fläkten är kopplad på en dimmer och går att ställa varven på. Den startar när pannan startar och går tills pannan stannar.
Vore det kanske bättre med en dragbegränsare?

Kan fixa bilder på pannan sedan om det behövs?

Ska fixa rökgastermometer sedan men är lite osäker på placering i och med fläkten som sitter direkt bakom pannan nästan
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Olle45 »

Hej alla

Skorstenens drag.
Fläktar har ett eget inre luftmotstånd om nu fläkten, får sug hjälp av skorstenens drag, så minskar fläktens inre motståndet och luftmängden ökar.

Lösning, är en bra och rätt dimensionerad dragbegränsare.
Dragbegränsare frikopplar skorstenen ifrån pannan med att maximera skorstenens undertryck i Pa

Rätt kontrollerat skorstens drag
Sparar bränsle mm
Tillverkar rökgasutrustning
Bryggarn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 09:24

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av Bryggarn »

Hej.

Jag har en fläkt ovanpå skorstenen som hjälper "draget" då skorstenen är ganska lång och går genom två oisolerade våningsplan. Skorstenen är ca 8-9m och ca 150mm i diameter. Det är en relinad tegelskorsten. Jag har ingen tempmätare, men en vacuummätare. Med den som referens justerar jag "draget" så gott som dagligen med en potentiometer till fläkten.

Kan ju tillägga att jag har en Ecotec A3 som nästan aldrig står still i underhållsläge de kalla månaderna och är helt avstängd de varma.

Behöver jag verkligen motdragslucka?
mullcom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 12:59

Re: Dragbegränsare / Motdragslucka hjälp o råd finns här en

Inlägg av mullcom »

Hej..

intressant läsning och mycket att ta in.. själv så sitter jag i rätt stort hus med rejäla skorstenar!
nu tänkte jag köpa till en dragbegränsare och tittat lite på Dragbegränsare WZB-1

Det är i stort sett den enda som pallar trycket. sen har den den runda formen som jag söker. är det någon som har någon erfarenhet av denna ?
Skriv svar