Är jag ensam Econom-ägare nu?

StefanOl
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 13:30

Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av StefanOl »

Finns det någon mer som har en Ecotec Econom-panna som fortfarande är i drift? Min panna har just havererat (den dubbelmantlade brännkammaren är helt slut) och jag letar nu reservdelar...
Återförsäljaren, Borås Brasvärme, säger att han inte längre är återförsäljare och Ecotec själva vill ju inte ha någon som helst kontakt med konsumenterna...
Skulle vara intressant att veta hur många Econom-ägare vi är i dagsläget.
Och ni som har haft en Econom, hur gick bytet till ny panna? På garanti, hemförsäkring eller fick ni pröjsa bytet helt ur egen ficka? Någon som har drivit frågan om dålig kvalite vidare på nåt sätt?
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Du är inte ensam econom-eldare. Jag har min kvar också, så vi är åtminstone två. :)
Jag har även en komplett reservdelspanna i källaren, tyvärr med defekt dubbelmantel.

Om du går in på ecotecs hemsida så kan du hitta de åf som finns, t.ex. Sotarn i Borås. Klicka på återförsäljare och leta dig vidare på kartbilden. Dock kan reservdelar vara dyrt och dubbelmanteln är väl inte den roligaste delen att byta heller...

Ecotec har ju haft ett erbjudande där de har bytt ut econom-pannor mot miniQ+Bioline20 till ett reducerat pris, men jag vet inte om det fortfarande gäller och jag vet inte om jag skulle välja ecotec när det blir dags för mig att byta panna med tanke på deras tvivelaktiga historia och rykte.[/url]
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Skriv gärna ut årsmodeller på era pannor.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Inlägg av monoce »

Ni får snart sällskap av en econompanne ägare till, skall starta upp min om ca 2-3 veckor. Pannan är pimpad och skall fungera bättre än orginalet.

Monoce.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Trevligt! Är du färdig med testkörningarna av ditt specialroster nu då? Fått ordning på ombyggnaden för att slippa internförrådet också?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Inlägg av monoce »

Jag har haft mitt roster för provkörning hos Customsam det fungerade bra. Och elfelet som var i pannan var en elomvandlare som var trasig och det gjorde att automatsäkringen löste ut så fort man slog på ström. Nu skall en elinstallatör komma hem och hjälpa mig att koppla in värmepannans elektriska saker och skorstensfläkt om ca 2 veckor. Jag ska även då koppla in mateneskruven också troligtvis slipper jag även internförrådet då han som är kunnig på elen också programmerar om programmet i pannan. Han var inte 100% säker på att det skulle gå men trodde det fanns stora möjligheter till att det skulle funka bra.

Monoce
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Inlägg av etmattias »

Jag har också en fungerande (än så länge) Econom panna. Så vi är förmodligen tre iaf. Jag köpte min 2006. Den har gått 10500h nu. Faktiskt utan några större problem. Jag har förmodligen en av dom sista som lämnade fabriken. Men man bävar inför framtiden...
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Viessmann har en panna som bygger på samma princip - fastän den har ännu flera finesser - och kostar multum: Kring 90 000 SEK! :evil:

Bild

Och så här fungerar den: http://www.youtube.com/watch?v=0JKkNyFCaOE

... eller skall fungera. Riktigt godis för pannrumsnördar Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kenlot
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 14:03

Econom-eldare oxå!

Inlägg av kenlot »

Kör nu min 4:e vinter.

Med kärleksfullomvårdnad och regelbunden service fungerar den utmärkt.
Enda detalj som bytts är inmatningsskruven/spiralen. Hade först prioblem med att temperaturvakten löst ut då jag var tvungen att ha tämligen hög temperatur för att laddomaten till acktanken skulle funka. Har nu bytt termostat i laddomaten och därmed kunnat sänka panntemperaturen 10 grader och därmed var detta problem löst.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Köpte bamyls gamla econom för ett par månader sen, så jag har en att plocka delar från. Vilket borde innebära att jag kan hålla liv i min ett tag till... :) Dock är keramikrören till båda pannorna lite spruckna. Återförsäljaren vill väl ha ett par tusenlappar för ett sånt rör, så om någon vet var man kan få fatt i ett billigare så skulle det vara intressant info.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Gnue
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 14 apr, 2006 12:40

Economägare nr 4 här....

Inlägg av Gnue »

Kände att även jag fick ge mig till känna som en economägare. Pannan är nu inne på över 8000 timmar. Har varit en del krångel men på det stora hela har den gått rätt bra. Men den behöver få lite kärlek då och då för att må bra.
Har en fråga, jag kör min mot en 500 liters tank med solslinga och 60 rörs solfångare. Har provat lite fram o tillbaks med vilken hysteres som funkar bäst. Så frågan är vad har ni för inställning på hysteres och startvärde?
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Jag har ingen solslinga och har inte riktigt koll på hur det påverkar vad man bör ha för inställningar på temp och hysteres, har inte experimenterat så mycket med dessa inställningar heller, men just nu står pannan på 75 grader med 7 graders hysteres. Om detta är en bra inställning eller inte har jag ingen aning om, men det funkar bra för min del...
Hade jag haft solvärme också så hade jag nog rent spontant ställt in pannan så den hade startat vid lite lägre temp än mina nuvarande 68 grader för att kunna utnyttja solen lite längre.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
StefanOl
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 13:30

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av StefanOl »

Nu åker min gamla havererade Ecotec Econom-panna ut. Om någon av er stackars få återstående Econom-ägare vill ha min gamla Econom-panna som reservdelspanna så hör av er för hämtning i Borgstena (2 mil norr om Borås). Annars går den till skroten. Brännkammaren, keramikrör och inmatningsrör är redan uppbränt. Det som kan användas är roster/motor, fläkt/motor, inmatningsskruv/motor, doseringsskruv/motor, tändelement och hela panelen med PLC-modulen etc. Skänkes som sagt, men skulle det (mot förmodan) bli krig om den så blir det till högstbjudande :wink:
Västra Götaland
Ecotec MiniQ + Bioline 20
Ack.tank Effecta 750BBS
Laddomat 21
Thermomatic CBJ
Miata205
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 04 okt, 2011 19:26

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av Miata205 »

Även vår Econom, insatt 2005, byts nu ut efter en hel del krångel i vintras o till slut helras på rostret.
Då vi har Effecta 500l acctank o 60 rör på taket har vi nu beställt Effecta Solid med PellX 22 brännare.
Vi funderade på olika typer av värmepumpar, berg jord o luft, begärde ett flertal offerter från 10-tal leverantörer i somras o har fått 2! svar. Fick ett bra erbjudande på pelletsanläggningen ovan så nu blir vi kvar i pelletsfacket ett tag till. :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Är jag ensam Econom-ägare nu?

Inlägg av bergatorparen »

Jag mår rent illa när jag läser om att pannor installerade efter min redan är slut. Att en firma kan få lov i ett civiliserad(?) land att hålla på så där utan att det får konsekvenser? Tyvärr saknar vi här i Svea Rike vakthundar som kan bita ohyfsade företag där bak - såsom fallet är i Norge och Tyskland. Lagstiftningen i Sverige bär prägel av att konsumenterna inte är representerade överhuvudtaget. Vad jag vet var EcoNom' en hiskeligt dyr när det begav sig, och då skulle man inte redan efter 6 - 7 år vara i den sits att man står där med ett vrak som det bara är att skicka på skroten. Och sedan finns det de som funderar över att jag "klankar ner" på EcoTec? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar