Behöver hjälp, med installation.

bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Behöver hjälp, med installation.

Inlägg av bmwpatrik »

Tjena, ny här och hoppas på hjälp.

Har nyligen köpt hus som värms med elpatroner just nu och jag vill ha pellets istället.

Så nu har jag köpt en begagnad Thermia Bequem pelletsbrännare.

Pannan är en Eryl T1 från -76.

Vart bör brännaren sitta, får nämligen inte plats där oljebrännaren satt pga av skåpet till elpatronerna sitter direkt ovanför och då går brännaren inte in helt, kanske inte behöver vara instucken helt eller?

Sen har jag sett nånstans att de ska vara 15cm fritt ovanför brännaren, men var ska de måttet vara, ovankant på brännarkoppen eller i botten på brännarkoppen där de brinner?

Sen skulle jag gärna vilja veta hur termostaten ska kopplas ihop med dom tre kablarna från brännaren? Står att termostaten matas med 5v från pelletsbrännaren, men de är ju 230v in i termostaten?

Har sökt men ej hittat nått, skulle bli väldit tacksam för hjälp då jag vill ha igång de så fort som bara möjligt.

MVH
Patrik
Senast redigerad av bmwpatrik den ons 12 jan, 2011 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur ser elpatronen ut. Är det en transparent plastlåda där temperatur inställningen och överhettningskyddet finns??

Jag lyckades vrida min plastkåpa 90 grader så att den står snett vilket gjorde att det blev mer plats för brännaren.

Fri höjd ovanför brännarkopp ska va 25cm på bequem 20D.

Men jag antar att det är en bequem 12D och då ska det vara 15cm ovanför brännarkopp. (mät från toppen av brännarkopp)

Hur du kopplar termostaten kan ajg inte riktigt säga med säkerhet. Hoppas att någon annan kan ge dig hjälp.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ett tips angående termostaten är att ingen 230 V ledning ska vara kopplad till den termostaten.Det ska bort.

Men är du osäker så be en elektriker att komma direkt i morgon för att du behöver få igång värmen. Det är ju dumt att chansa bara för att snåla in på 300-400 kr . Inget roligt om du kortsluter hela brännaren med 230 volt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Driftstermostaten stoppas in under isoleringen på pannan el i dykrör därimot överhettningsskyddet ska monteras på pannan som säkerhet..
Fritt ovan kopp beror på effekten du tar ut, 1 cm/kW o det stämmer nog bra då jag såg igår att ca 17-20 cm ovan kopp når lågorna då jag kör med 16 kW..

Brännaren ska monteras så det är helt tätt så all luft in i pannan ska gå via brännaren, Men om du kan göra en stos el liknande så räcker det om koppen är inne i eldstaden..
Se till att alla luckor är täta :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Elpatronerna sitter i en plåtlåda, men ska kolla om de går att kapa ur lite i den så man får in den lite till.

Annars får de nog bli som de är nu, är ju inga problem alls att bygga om luckan lite, svetsa är inga problem alls.

Ang fri höjd ovanför brännaren så vet jag inte exakt va de blir men lär ju pröva alla fall, annars är enda alternativet att sätta i sotluckan i veddelen och de känns som mer jobb att ta bort roster och grejer ovanför den luckan.

Att 230v ska bort är inga probem alls, den kabeln tar jag helt enkelt bort själv.

Termostaten sitter på pannan och verkar vara en vanlig modell då jag sett den på fler pannor, är en grå plastlåda med ett vred, danfoss tror jag märket är, tänkte i fall nån vet hur de ska kopplas inne i den?

Alternativet är ju att mäta upp dom olika stiften i den och på så vis lista ut hur de ska vara, hög temp ska ju vara brytande och låg slutande, är bara 3st kablar och med endast 5v känns de helt onödigt med en elektriker.

Men om nån vet var dom ska sitta skulle jag bli glad för då slipper jag mäta själv.

MVH
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du 29 cm från nederkanten på hålet där du tänkt sätta brännaren o upp till taket i eldstaden går det fint
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Har mätt lite mer nu och de är ca 22cm från underkant på öppningen till taket inne i pannan, blir ca 10cm fritt ovanför överkant på brännarkoppen, känns lite tajt tycker jag men är de nån som kan säga att de funkar bra ändå?

Skulle bli väldigt tacksam för snabbt svar för måste få annan värmekälla än el nu.

Enda andra alternativet är att sätta den i askluckan och ta bort gallret ovanför den om de nu är möjligt?

MVH
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Har fyllt i ort nu alla fall, trodde jag skrev både panna och brännare i första inlägget, men kan göra de igen och även i signaturen.

Panna: Eryl T1 -76
Brännare: Thermia Bequem L4 enligt manualen.

MVH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ta gärna med dragregulator, det är en viktig del också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Har ingen dragregulator än, får ta att skaffa en sån om de är ett måste.

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

försök att lägga in en bild så vi kan se hur pannan ser ut. Skulle underlätta en hel del för de som vill hjälpa dig här.'
Om du kan ta även kort på hur din driftstermostat ser ut invändig. (gråa lådan)

Har du inte mer än ca 10 cm ovanför brännarkopp så gå det nog inte så bra.
Så i detta fall så ska den nog installeras där askluckan sitter.

Det kan ju gå att montera dit brännaren i övre luckan men lågan skulle antagligen slå emot taket i panna vilket medför att förbränningen störs. (lågan kyls ner)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bmwpatrik skrev:Har mätt lite mer nu och de är ca 22cm från underkant på öppningen till taket inne i pannan, blir ca 10cm fritt ovanför överkant på brännarkoppen, känns lite tajt tycker jag men är de nån som kan säga att de funkar bra ändå?

Skulle bli väldigt tacksam för snabbt svar för måste få annan värmekälla än el nu.

Enda andra alternativet är att sätta den i askluckan och ta bort gallret ovanför den om de nu är möjligt?

MVH
Mmm de blev tajt, Det kan ju gå men då får du köra med riktigt låg effekt.. Typ 8 kW vilket kanske inte räcker för att hålla huset varmt..
Säekrast att köra på att sätta den i askluckan, Jag kör med den där o det går bra men de blir inte så stort askutrymme som man skulle vilja ha.. Går köra ca 450 kg pellets sedan måste jag suga bort askan via vedluckan alt ta en pinne o peta in askan längre i in i pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Ska fixa bild om en minut.

Blir att sätta den i askluckan, den var skruvad så jag flyttar den till där oljebrännaren satt, då har brännaren typ en halvmeter fritt, så då lär de gå bra.

Ska gå ner och fixa bilder nu, brb.

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Här har jag flyttat sotluckan alla fall.

Bild
Bild
BildBild
Bild
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
Skriv svar