Hjälp!

annapanna
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 17:46

Hjälp!

Inlägg av annapanna »

Vår gamla ctc panna rasade till nyår! Vi har ecotecbrännare, solfångare. Vi eldade också en del med ved men mest med pellets. Solfångarna täcker hela sommaren. Huset är 220 kvm i två våningar. Vad ska vi ha för panna??? Atmos verkar ha några med möjlighet att elda med ved, och Focus.. Hjälp oss med råd!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Har du solfångare och acktank så är det en riktig vedpanna du ska ha.
Diskussionerna i Ved delen på forumet pågår för fullt
Pelletsbrännare går att sätta i de flesta vedpannor.
Om du skriver upp vad du har nu och hur mycket du ska värma upp så kan någon vedeldare säkert ge några bra förslag.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

@ annapanna


Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ecotec miniQ kanske??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag vill faktiskt rekommendera Focus Miljö D2. Med 25 kW veddel, och upptill 30 kW pelletsdel, så borde denna panna vara precis vad som behövs för ett hus på 220 kvm :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Den verkar ju intressant, skulle vara bra att få veta ca. priset för den ihop med en brännare. Någon som har en idé?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hos "Ring för pris" - jag menar: dinvvsbutik.se, kostar den 36 140 kronor, lägg så till en lämplig brännare, till exempel BAXI Eurofire eller IWABO S1X så hamnar det hela kring 55 000 kronor + installation :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
horvan
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 18:51
Ort: Hultsfred

Inlägg av horvan »

Satte in en focus d2 miljö 2010 09 02 .Pris från Rinkaby rör 30380.-fritt hem. Asklåda 26 liter. Pannan är bygd så att tar man av isoleringen går den in genom en 80 dörr.Är helnöjd med den.
Thermia BeQuem 15 d 2004
Focus D2 Miljö 2010 Hembyggt föråd 2,5 ton
Stockhorva pellets storsäck.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Skulle inte en beg panna för runt 5000Kr funka?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Allt det arbetet, all den smuts och allt stök för att byta från en gammelpannehaverist till en ny potentiell haverist? Jag skulle inte gjort det. Köper man en ny panna, så saknar den en sak som den gamla har: Slitage - vilket ingen väl saknar. Har man möjlighet att köpa nytt så spar man osäkerhet kring hur länge det håller. En ny kombipanna typ D2 vill kunna hålla över 20 år - varav de första 2 - 5 åren med garanti! Sedan kommer den fortfaranda att vara modern om 10 år, medan en 5000 kronors beg panna är omodern redan. Vi får inte glömma att det kanske kommer miljökrav för både ved och pelletseldning i åren vi har framför oss. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Miljö aspekten köper jag inte, då dagens nya pannor inte säkert duger i många år till. Gissar att jag får en 20 år nyare panna för 0-5000:-. När någon miljövän byter till fjärrvärme.
För ca10 år sedan köpte jag en bil för 10000. Den ger snart upp. Motsvarande ny bil idag kostar nog 400000+, det blir inte en sådan. Och jag tänker likadant i pannrummet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det du säger, är att på pannfronten så har saker stått stilla, och att dagens nya pannor är så mycket sämre hållbarhetsmässigt att man lika så gärna kan köpa en panna från det sena 1990 talet, och få något som håller längre än dagens nya? Bild

DEN köper inte jag! Om du köper en ny panna, så måste den ju rimligtvis vara mer modern än en från 10 - 12 år tillbaka? Okej, pannor som CTC 1200/2200, V20, V25 och V35, samt NIBE Alpha Combi och dylikt bör få fram en sentimentaltår i ögonvrån hos Gammelpannans Vänner eftersom de är precis likadana nu, som när de lanserades. Årets upplaga av CTC 1200 och min är identiska rent tekniskt och prestandamässigt, men det har ju kommit nya pannor under tiden som faktiskt har bättre förutsättningar än de gamla. Men en sak kan du vara så säker på: Ägarna till fjärrvärmeverk, värmepumpsproducenter/distributörer och stadsgasbolag kommer att proppsa på att det skall införas restriktioner på utsläpp från eldning i privatbostäder. Lobbying pågår för fullt, och har gjort så i en rad år redan. Det finns även näringslivsaktörer som vill att det skall komma "körkort" för vedpannor! Det du! Så nog lär vi få räkna med att när globala uppvärmningsproblematiken börjar svalna, så kommer man att se en möjlighet att kasta sig över alla som konverterat till biobränslen - och besanna mina ord: Det kommer inte att vara den sjukdom eller allergi som inte kommer att kunna återföras till biobränslena. Messias kommer att vara den som sponsrat politikerna mest - och energin från Messias AB kommer att föras fram som "lösningen" på problemet. Jo tack. Man har varit ute en vinternatt förut och sett hur det funkat. På 1970 talet skulle vi "elda de vita kolen" som var nytal för att elda elektriskt. Idag får du 70 tals hus med direktverkande el för en spottstyvare därför att man räknar med att de måste ha en kostsam konvertering till vattenburen värme antingen det skall byggas in bergvärme, fjärrvärme eller bioenergi.

Titta på denna stöga:

Bild

Den byggdes 1974, och beboddes fram tills 2010 av en dam som inte klarade av elräkningarna längre. I februari 2010, när det var kallt som i Sibirien kapades elen till huset. Vattenrören frös på flera håll, båda toastolarna frös och det uppstod väldiga skador. Jag vet, för jag har läst besiktningsrapporten. På grund utav att elen kapades på grund av bristande betalning, fick inte damen en ända korvöre i ersättning på försärkringen - så sedan det stod klart, har huset varit till salu. Detta är ett av många hus som byggdes politiskt korrekta på sin tid och som plötsligt fick politisk motvind, och offren har blivit de som handlat i godan tro och i tråd med det som varit den allmänna uppfattningen.

Så kan det komma att gå med bioenergin med. Det är alltid en fråga om vilka som är best på att lobba för sin sak. När du ser hur svårt det är att nå konsensus här på foruemet, så inser du nog att konsumenterna alltid kommer att förlora eftersom vi aldrig kan stå samlade om någonting Bild

Så visst kommer vinden att vända. Det är inte frågan om den vänder, men när. Jag törs inte sia om hur det kommer att bli, men gissningsvis kommer det att bli en ny konverteringsboom om några år. Sista 60 åren: Konverteringsboom från koks/kol till ved 1940 - 50 talen. Konverteringsboom ved/kol/koks till olja 1950 - 60 talen, sedan kom en period från 1970 - en bra bit in på 1990 talet då vi skulle elda de vita kolen, och sedan kom konverteringsbboom för pellets och nu senast för bergvärme och fjärrvärme. Hmm. Är de någon som har en billig lavo till salu, och ett par dussin renar?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Med tanke på vad du skriver skulle inte jag våga köpa ny panna. Om den skall tvångs skrotas i förtid. Och självklart kommer inte en beg panna hålla lika länge som en ny. Vad det gäller effektivitet och miljö, skulle jag hellre skaffa lambdastyrning. Ibland var det bättre förr min frys från slutet av 50talet tuffar på ännu. 30-40 år nyare har krävt många termostatbyte.

PS För de som vill köpa nytt, så har jag inga problem med det.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Priset du får betala för en frys från 50 talet, är att den drar en god del mer el än en motsvarande ny - vilket kan vara ett problem om du skulle tvingas köra på generator en period såsom jag.

Annars är lambdastyrning något som borde varit standard på alla brännare redan. Sensmoralen i det jag skriver är att man bör vara förberedd: Lita inte på en ända energikälla, utan se till att du utan vidare kan byte från det ena till det andra. Bygga allt runt en tekniktank där du kan ha pellets, värmepump, solfångare och elkassett samt flera lediga uttag för kommande system. Lägger man alla ägg i samma korg, kan det komma att sluta i tårar. Jag förespråkar nytt därför att det är mer sannolikt att en ny panna klarar av framtida avgaskrav än en museumsfärdig panna från Gammelpannans Vänner. Ironin är att den teknik som gör dagens pannor effektiva, fanns redan i de gamla ångloken. Varför tekniken inte har kommit oss tillgodo förrän nu, är en bra fråga :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men gammelpannan Focus D2 är väl gammelmodig redan när den säljs.
Att man piffat upp namnet med "miljö" hjälper ganska lite.
Ska man köpa nytt idag ska man köpa moderna grejor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar