Tändning?

Skriv svar
zighward
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 22:22
Ort: Degerfors

Tändning?

Inlägg av zighward »

Hmm... Idag har brännaren stått tre gånger. Första gången gick den inte igång själv utan jag fick rensa den igen (nåt som jag gjort igår senast. Andra gången lyfte jag ur plaströret som går ner i brännarstålröret för att se om det tände o då drog den igång vid första försöket! Tredje gången drog jag också ur plastslangen o den drog igång så det dånade om det. Kan det vara att den inte tänder för att den får för lite luft? Hur ställer jag in det?
Leif
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
zighward
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 22:22
Ort: Degerfors

Inlägg av zighward »

Men jag har ju gjort det? Utrustningen står längst ner under messet, Men nu har jag lagt till Orgten om det kan vara till nån hjälp.
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
zighward
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 22:22
Ort: Degerfors

Inlägg av zighward »

Orten:-)
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jo Zighward! Vilken Startdosmängd?....Vilken processor...? Varmluftständning?Pelletsförråd?Harú bra matning=Jämn :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
zighward
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 22:22
Ort: Degerfors

Inlägg av zighward »

Hej Vet inte vilken processor. Startmängden är uppskruvad o jag tänker försöka mig på att skruva upp driftsmängden. Men brännaren har gått fint i ett par år. Men det är väl så med lagen om alltings absoluta jävlighet att totalt allt barkar när en annan flyttar in:-) Frys, pelletsbrännare, tryckbentiler. You name it. Nej jag får bara ringa pelletsfyren (han som tyckte jag skulle elda upp murstocken med 450 graders rökgastemp) o så får han bara sitta tills han fått ordning på det. Själv kan jag inte göra mycket nu för jag föll nerför källartrappen i morse när jag skulle kolla brännaren efter att ha startat om den :-( Frågar igen om det inte finns nån som bor i närheten av Degerfors som är intresserad i att tjäna lite under bordet? För jag litar inte helt på min pelletsgubbe sen sist:-)
Ha d gott alla! Leif
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

"When it rains, it pours", säger amrisarna. Du har min sann fått så det räcker, förstår jag. Men om Degerfors är som Arvika, så är det så att många företag inte står i Gula Sidorna (en helkass publikation som borde förbjudas av miljöskäl).

I Örebro län är det http://www.orebrosotarn.se/ som är listad som ÅF för PellX brännare. Men det är kanske han som tycker att du skall ha skorstenstemperatur som ett krematorium?

På andra sidan länsgränsen finns:

IMV Ilmar Mattsson Värmeservice AB
Postadress Magasinsvägen 12
Postnr 681 53
Ort Kristinehamn
Telefon 0550-188 00, 070494 33 01
E-post ilmar@compaqnet.se

Ett par att börja med - åtminstone. Krya på dig nu efter fallet, så håller vi tummarna för att du nu har förbrukat din oturskvot för året :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
zighward
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 27 dec, 2010 22:22
Ort: Degerfors

Inlägg av zighward »

Tack Bergatorparen! Ska kolla upp dom du rekommenderade! Det är ingen av dom som var här:-)
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har sett stulande brännare på grund av igensatt fläkt ...när fläktbladen /vingarna blir fulla med damm så slutar fläkten att blåsa eller blåser dåligt och därmed blir det ingen fyr :wink: ..kan vara värt att titta på ...ta loss brännaren och blås rent fläkten med tryckluft.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Om brännaren tänder bra med lossad påfyllningsslag och bråkar med slangen på plats så är det tecken på att den får för lite luft från fläckten. Lossad matningsslang gör en hel del om det är bra drag i skorstenen upptäckte jag när vid ett tillfälle lossade slangen under drift för att mäta doseringen från matarskruven, lågan ifrån brännaren ökade märkbart och det sög luft genom slangen.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar