Problem med pelletsbrännare

BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Problem med pelletsbrännare

Inlägg av BalooBear »

Hej!

Först och främst måste jag säga att jag är helt novis när det gäller pelletsbrännare. Så svara gärna inte för tekniskt. :)

Problemet då som har dykt upp är följande. Röret/slangen mellan mataren och själva brännaren fylls till och från upp med pellets. Har tidigare hänt någon gång då och då men har börjat hända oftare nu. Jag har läst om det i forumet här och oftast verkar det beror på att lutningen inte är tillräckligt bra. Vilket jag också trodde det berodde på. Men jag köpte nytt rör och kortade av det så det inte blev något veck där nere. Oftast matas det på och matas på till det kommer upp till motorn och då ta det stopp. (vilket förmodligen inte är alls bra för motorn)

Knäcken fick jag i dag. Den matade på och matade på och matade på. Skillnaden denna gången var att brännaren i sig inte stängde av heller så den brände och brände. Det var 99 grader i pannan när jag upptäckte detta. Så frågorna jag då har är: Vad kan detta beror på? Termostaten borde väl sagt till att det var tillräckligt varmt? Och varför matar maskinen in mer pellets än vad som behövs? Och sist då......finns det inget skydd för kokning på pannor? Man bli ju livrädd och vågar inte lita på sin panna mer. Pannan som är ca 1 år gammal är en Värmebaronen - Star. Och brännaren är en IWABO från 2001.

Hoppas på ett bra svar!

Mvh Björn
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Sannolikt har du ett elektronikfel i brännaren som har förvärrats successivt.

Samtidigt så är det ju så att det råder fortfarande garanti på själva pannan, som ju endast är 1 år gammal. Nu vet inte jag hur man anslutit brännaren, men den som gjort anslutningen borde bli av med sin behörighet - om han har någon? Matarspänningen till brännaren SKALL GÅ VIA ÖVERHETTNINGSSKYDDET - gör den inte det, är installationen olagligt utförd. Så mycket vet jag, att Värmebaronen slarvar inte med sådana saker på sina pannor.

Det första du måste göra nu, är att få tag på elektriker och få kontrollerat och eventuellt åtgärdat anslutningarna. Därnäst kontaktar du Värmebaronen och berättar för dem vad du berättar här, så får de få den slashasen som installerar i nattmössan att stå skolrätt. Oavsett vilka fel det är på brännaren, är den rätt ansluten till pannan så bryts strömmen av överhettningsskyddet vid ca 90 - 95 grader. Om den fortfarande matade på vid 99 grader, så är det hela garanterat felkopplat.

Kör inte pelletsbrännaren igen förrän du fått anläggningen kontrollerat och åtgärdet, och tro mig: Detta är ett jobb där proffs måste in i bilden. Det är inget man skall fippla med på egen hand :(

Om det kan vara någon tröst: När du får åtgärdat dessa fel, så har du en panna det visst går att lita på. Värmebaronen Star finns i tiotusentals exemplar över hela världen, så den är trygg :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Tackar så mycket för det svaret. Nej det första jag gjorde var att stänga av. Få ta och ringa elektrikerna nu så fort som möjligt. Men alla pannor av nyare modell har överhettningsskydd? Och vad gör överhettningsskyddet, slår det i från brännaren eller pannan? Tänkte att det verkar ju som det är tre fel egentligen. Den matar in för mycket, den släcker inte ner när den borde och överhettningsskyddet slår inte i från. Eller kan dom här felen vara ett gemensamt fel? Tänkte om något kretskort har kortslutits eller något. Inte för att jag kommer försöka rota bland kablarna men vill försöka förstå något av detta. :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Överhettningskyddet är en termostatbrytare som kopplar bort all ström till brännaren. I strömkretsen sitter den mellan strömställaren för brännaren och anslutningsplinten för brännarmatningen. Pannan fortsätter att ha ström för cirkulationspump och elektronik. Alla nya pannor skall enligt de regler som gäller för värmepannor vara utrustade med överhettningsskydd. Det är krav både från myndigheterna och även brännarproducenterna. I alla manualer som jag läst för pelletsbrännare - och oljebrännare - så står det uttryckligt att brännaren skall kopplas via ett överhettningsskydd.

Jag vet inte hur lång detta kravet går tillbaka i tid, men sannolikt talar vi decennier.
Bild

Och: Ja, det kan vara flera fel som samverkar, men låt oss hoppas att det bara är ett. Sannolikt är det två: För det första att man har kopplat fasmatningen till brännaren fel, och att det samtidigt har uppstått ett fel i brännarens elektronik. Men vad törs jag inte gissa på för så insatt i elektronik är jag inte. Det ända jag vet av erfarenhet är att somliga elektronikfel kommer först som en mindre störning som sedan förvärras. Elektroniken i en pelletsbrännare lever ett hårt liv: Damm, hetta och vibrationer. Inte konstigt att det tar stopp emellanåt :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bergatorparen:

Den skissen som du visar, gäller inte alla typer av brännare. T.ex. för EcoTec A3, A4 och Bioline får du inte bryta matningen med överhettningsskyddet, de har en separat krets från styrboxen som skall passera överhettningsskyddet (ej 230 V om jag inte minns fel).

Om detta också gäller för Iwabo brännaren kan jag inte svara på. Har försökt att hitta någon inkopplingsanvisning för den brännaren men har ännu inte lyckats (antagligen sökt som en kratta....).

BalooBear:

Om du kompletterar din profil med bl.a. pann- och brännartyp (se forumreglerna) så följer dessa uppgifter med i alla dina inlägg. Det blir då lättare för alla att ge svar på dina frågor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här är en beskrivning.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf

Brännaren ska kopplas in som vanligt. Dvs. strömmatning från pannans överhettningsskydd och termostatmatning från pannans driftstermostat.

Har allting fungerat förr så kan det vara ett felaktigt styrkort.
Samtidigt är det också helt klart fel kopplat till pannan.

En annan förklaring till att slangen fylls upp med pellets är att matningen är ställd för hög så att pellets inte hinner brinna undan.

Är allt riktigt installerat från början och hur länge har brännaren suttit i pannan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

@Roli:

Även EcoTec brännare måste ha överhettningsskydd, om styrfasen är annan spänning, är inte direkt relevant. Skissen jag visar är ett av många exempel på att brännarproducenter insisterar på att brännaren måste föregås av överhettningsskydd. Viking Bios styrfas är 230 V, men det finns säkerligen de som har 12 eller 24 Volt med - eller som rentav levereras med separat öevrhettningsskydd. Hursomhelst måste brännaren kunna stoppas om något går fel :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Att röret fylls med pellets kan bero på att relät som startar skruven hänger sig. Det var vad jag läst mig till ett problem tidigare på Iwabo. Tror det finns mer att läs under "Iwabo" delen här i forumet. Behöver du byta det kostar det bara några tior så något elektronikfel borde du förhoppnignsvis klara dig utan! :)
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bergatorparen:

Jag vet att ALLA brännare skall ha överhettningsskydd. Det jag "hängde upp" mig på var att du skrev att överhettningsskyddet skall koppla bort all ström till brännaren, samtidigt som du visade dina skisser.

Så är det inte på EcoTec brännarena (som jag har erfarenhet av) där får man endast bryta huvudspänningen/matningen vid rengörning och service. Hur det är med andra brännare kan jag inte, så det kommenterar jag inte. Det gäller att ha fakta innan man ger "generella" tips. Nu kanske du hade läst på om Iwabo brännaren när det gäller att bryta huvudmatningen, då är det ok.

Vad jag ville få fram är att generella tips måste kollas ordentligt innan man skrivar att så skall det vara/utföras mm mm. Nu brukar du vara bra på att "jaga" fakta men just i detta fallet kan det tolkas lite fel, om man inte skriver att detta gäller just denna typ av brännare.

Skulle man koppla bort ALLA spänning till EcoTec brännaren när överhettningsskyddet löser så kan man få en bakbrand in i internförrådet om man har otur, eftersom brännarens säkring mot bakbrand slås ut.

Jag vet av egen erfarenhet då min gamla A3:a råkade ut för detta, pga av ett elavbrott när vi var bortresta. Om detta sedan är bra eller dåligt skall vi inte diskutera här.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

De flesta brännare kan må dåligt om man fimpar all ström, men vad jag förstått så ska all ström till brännaren brytas om överhettningsskyddet löser ut, just för att den ska stanna även om en skruv eller annat hängt upp sig och går hela tiden eller nått, men jag kan ha fel där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om EcoTec har en separat matning till motorer ska den såklart brytas men reglerna är så att om överhettningsskyddet löser ut SKA brännaren sluta gå!

Då kan man ha löst det så att elektroniken har en matning som man kan låta vara på hela tiden.

Motorer sitter på egen matning in och den SKA brytas då.

Men jag är tveksam till att det är så de är kopplat, oftast är det ju så att det finns en nolla in, sedan en fas till att driva "allt" och sedan kanske en fas med termostatsignal för dom som använder sånt.

Sedan ser jag inte nyttan av att bryta motorn och inte elektroniken, brännaren kan ändå inget göra innan man griper in manuellt eller är styrningen så usel att den inte klarar att starta upp i rätt läge när man slår på strömmen? Det har jag svårt att tro faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ecotec verkar att ha "dumpning av internförråd till pannan" som ett av de bakbrandsskydd som krävs för godkännande, vilket förstås inte fungerar om brännaren är strömlös. Överhettningsskyddet kopplas till en 5V kontakt på kretskortet enligt manualen.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Detta är ändå hyggligt säkert, för att fortsatt brasa skall infinna sig krävs att både fläkten och skruvmotorn från förrådet fortsätter gå trotts annat kommando från CPU, annars trycks bara förrådet ut i brännkoppen och slocknar så småningom.

Men detta kan de även löst med reläer som bryter skruv och fläkt om bimetallen för bakbrand löser och tvingar matarskruven att tömma förrådet.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Tackar för alla svar.
Har varit i kontakt med elektriker som i sin tur varit i kontakt med IWABO. Dom är till 90% säkra att det är reläet som propulsion pratar som som gör att mataren hänger sig. Är tydligen väldigt vanligt problem på denna modellen. Och vad gällande överhettningsskyddet så visste dom inte mycket om det utan att ha tittat på det. Förresten finns det någon givare eller något som säger hur mycket pellets som finns i brännaren för stunden eller baseras det på värmen i pannan eller lågan eller något?

Nu när jag ändå är i gång så har jag faktiskt två frågor till. (bli så när man inte begriper hälften) :)

1. Känner ni till någon onlinebutik där man kan köpa hem reservdelar till brännare? I detta fallet då en IWABO Villa S.

2. Och den andra frågan är, där själva matarröret går ner (eller om det heter fallrör), själva gummiröret alltså. Ska det vara varmt där? Har ju läst om bakbränder och grejer. På min är det ganska varmt men man kan i alla fall hålla handen på metallen utan att bränna sig.
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Just det ja, glömde ju svara på en sak.
Jo den har suttit inne ca ett år eller något med den pannan som det är i dag och det har fungerat felfritt. Är sista månaderna detta med att matningen hänger sig har kommit och ökat.
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Skriv svar