Problem med pelletsbrännare

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här har du beskrivningen på brännaren.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf
Det är noga med inställningarna och går inte att köra hursomhelst.
Sätt i alla turbulatorer och sänk effekten till 12-13 kW så blir det nog ingen överhettning.
Är dragbegränsaren rätt inställd?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
BalooBear
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 09 feb, 2011 05:33

Inlägg av BalooBear »

Tackar, ska kolla lite närmare på det.
Dragbegränsare, enda saker som jag kommer på som jag kan justera är ovanför pannan i röret och på ett ställe där fläkten sitter på brännaren. Tror dom två ska vara lagom inställda. Om det nu var någon av dom du menade. :)
BalooBears Panna & Brännar:
Panna - Värmebaronen Star (2010)
Brännare - IWABO Villa S (2001)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En dragbegränsare (eller dragregulator) är en lucka som är balanserat med en liten kontravikt. Vill man ha någon som helst stabilitet i systemet är den ett måste!

Den gör så att draget genom panna (och därmed brännaren) är rimligt konstant oavsett årstid, detta betyder att inställningarna man gör faktisk är OK även om det blir kallare eller värmare ute.

Många får en Tigex 25 monterat och har man en riktig skorsten är den nästan alltid för liten...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av Figur »

Jag hakar på den här tråden med en fråga om "Normal rökgastemperatur".

Finns det någon normal rökgastemperatur?
Vi har nu bott ett år i ett äldre hus med en Nibe City värmepanna. Det är ju en oljepanna från början, men konverterad till pellets. Varje gång jag har sotat ur pannan har jag funderat på att det är bara 4 av 6 turbulatorer i den. Förre ägaren har tydligen plockat ur dom. Jag har hittat dom 2 övriga turbulatorerna i ett angränsande utrymme.
Jag har fått veta att man kan reglera bl.a rökgastemperaturen genom att ta bort eller lägga till turbulatorer. Därför har jag inte ändrat på något utan det ser ut som när "vi tog över" huset.
Det sitter en termometer på dragbegränsaren och den visade för en liten stund sedan 200° när pannan var igång.
Jag vet att skorstenen kan fara illa av fel temperatur, men vad som är rätt eller fel vet jag inte. Dessutom i min värld måste ju volymen av skorstenens alla tegelstenar spela en roll också. En kort skorsten kräver mindre värme än en lång. Den går genom 3 våningar + vind i det här fallet. Pannan är den enda värmekällan i huset.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av Icecap »

Grejen kan fint vara att det för ett tag sedan var "modernt" bland installatörer med bristande kunnande och bråttom att låta brännaren köra på full kräm och sedan ta bort turbulatorer om det blev för mycket mottryck.

Numera bör (önsketänkande...) det vara så att turbulatorerna är i och brännarens effekt justeras så att det passar till vad pannan med turbulatorer kan släppa igenom.

Många äldre oljepannor kan t.ex. klara 12kW med pellets, klämmer man då in en 15kW brännare som går full spett blir det problem! Och har man lågt intresse av att förse kunden med kvalitetsjobb och högt intresse av att fakturera kan det vara en närliggande lösning att slita ut ett par turbulatorer så skiten fungerar och sedan dra.

Men själv är bästa dräng, det är dina pengar som försvinner ut...

Men det kan även finnas andra saker i detta: temperaturen i toppen av skorstenen! Den ska mätas ~50cm ner i pipan i slutet på en eldningscykel och blir den för låg kommer den uttorkande effekten inte att vara bra nog varför skorstenen kan skadas av kondenserande fukt (det mesta av rökgasen är ju vattenånga).

Exakt vilken temperatur rökgasen ska ha där beror på om man har en dragbegränsare osv. men i omnejden av 50-70°C (med/utan dragbegränsare) är lämpligt. Blir denna temperatur för låg får man öka vid pannan, då vid att ta ut en eller fler turbulator(er) men jag skulle gissa på att det ursprungligen är pga. att installatören hade bråttom helt enkelt.

Vid att mäta temperaturen i toppen av skorstenen kan du kolla en hel del, om du kan ställa effekten och förbränningen själv kan du spara en del om du återför turbulatorerna, pannan blir helt enkelt mer effektiv och det kan som mest kosta dig en del fritid innan allt är på plats med justering osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
brazil63
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 06 nov, 2019 18:50

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av brazil63 »

jag har nu startat upp min viking bio och jag har inte haft den igång sen våras för köpa nya reserv delar men nu kommer det ett problem som jag inte kan förstå jag den start rätt och börjar gå men efter en stund stängs brännaren av och röd lampa blinka för hög värme i omkretsen är det värme väggen som har gått sönder för det sitter ett luckisolering kan det var den som spökar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med pelletsbrännare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej brazil63 och välkommen till forumet..

En vanlig orsak till larmet för hög omgivningstemperatur brukar vara att luckisoleringen är sliten eller för dålig.
Efter hur lång driftstid kommer larmet?
Vad har du för panna?
Du skriver att du bytt reservdelar. Vad har du bytt? Kan något ha blivit galet vid monteringen?

(Denna trådstart hamnade ju lite fel. Kanske kan moderator lägga frågan i rätt kateogori, som egen tråd?)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar