Stänga luft flödet genom pannan!

whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av whitelantern »

Jag har en panna som är väldigt effektiv. Det gör ju att när pannan stannat
så drar kalluft genom pannan som effektivt värmsupp och kyler ner pannan.
Min skorsten är 10m så jag har drag i alla lägen..

Så jag tänkte att man kanske kan koppla en elektrisk lucka på inloppet
som styrs av att fläckten startar. Sen är det kanske ok att det drar lite genom pannan så ev. att man kan justera hur mycket den stänger.

Är det nån som funderat på nån liknande lösning.
Varför är inte sånt här inbyggt i brännaren??
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det har diskuterats några gånger tidigare så du bör hitta en del om du söker.

Det mest uppenbara är att det kan vara farligt, om du får problem med solenoiden eller motorn som styr luckan så att luckan inte öppnas när brännaren går igång kan det bli obehagligt.

Ska man göra det så ska det nog göras så att luckan öppnar sig själv vid strömavbrott och liknande (solenoid och fjäder).

Det finns brännare med inbyggt spjäll (Eurofire) men detta är helt självreglerande, det stänger sig när fläkten stannar, vet ej hur stor skillnad detta gör.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Går verkligen brännaren igång om det inte kommer luft??

Jag tänkte man kombinerar luckan med att ha ett spjäll som öppnar vid ett visst unertryck.. Jag måste söka på forumet för att se vad som skrivits...
Jag ögnade igenom det mesta tyckte jag innan jag startade tråden..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det som mest diskuterats är nog en lucka i rökröret (alltså efter pannan) som förhindrar att kallluft kyler vattnet, rent säkerhetsmässigt är det antagligen säkrare att sätta den före pannan men de flesta pannorna har så mycket luckor och annat som inte är speciellt täta så mycket tjuvluft lär smita igenom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Min panna är nog i det närmaste tät..
ev om man täpper till fläckten så suger det i fallröret...

men det borde minska flödet skall sätta en tejp över fläckten i kväll o kolla
hur mycket som flödet minskar.

Nej lucka efter pannan vill man nog inte ha!! det kan nog bli otrevligt som du skriver.
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har som sagt diskuterats i långa trådar av de som tror att man förlorar enorma mängder värme på det här viset.. En bättre lösning är att sätta en lättare aluminiumpråt i skorstenens sotlucka och låta ett dragrelä dra upp luckan så fort fläkten stannar.
Jag kör med underhållseld på vintern när det är kallt och draget stort och då fungerar draget genom brännaren som eldhållare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag testade detta förra vår då det var så pass att jag kunde stänga av värmen till huset, båda med shunten på noll, pumpen av samt ena ventilen vid pumpen stängd. Alltså var enda värmeförlusten strålningen från pannan samt dragförlusten. Tiden mellan varje eldning var runt 8 timmar efter vad jag minns.

Jag tog då o kollade min loggning på hur lång tid det tog från stopp till nästa start, dels utan någon ändring och dels med att tvångsöppna dragregulatorn fullt samt blockera fläkten med en bit kartong.

Testade detta över 4 stopp, 2 med dragbegränsning och 2 st utan att göra något.

Skillnaden i tiden mellan dessa lägen var mindre än 0,2%...

Konklusion: Totalt likgiltigt att göra! Detta gäller i mitt hus där pannan sitter mitt i den fullt uppvärmda källare. Det är bra drag i pipan då den är hyggligt lång (~10m).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

I mitt fall så blir luften het som kommer ut till skorstenen.
samt luften värmer upp rökröret så inte laddomaten stänger av..
loaddomaten fortsätter och går ca 30min efter att pannan stannat..
Nu borde jag nog mäta nån annan stans men det är en annan fråga..

Ja blir det inte mer än 0.2% så kostar lösningen mer än vad man sparar..
Jag får göra en mätning där jag tejpar för fläckten och en där jag kör
öppna rör..

Jag kan inte hitta trådarna ni pratar om...
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Luften som går igenom en nyss stoppat brännare blir såklart varm! Brännaren är ju varm på alla eldningsytor. På vägen ut genom pannan avger den värme och då eldningen inte bara stoppar tvärt, det finns ju lite rester kvar, kommer temperaturen att sjunka efter ett tag.

Om du stänger luftflödet under den tiden där resterna "glöder ut" kan du riskera en gengasexplosion - och det vill man inte ha!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Ja just därför tänkte jag att man stänger inte flödet till 100% utan man tillåter ett visst flöde.

Sen så automat sotar min brännare sig efter att den stannat så all glöd flyger ut i skorstenen..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du menar väl att all glöd i brännaren far ut i pannan och inte i skorstenen... :wink: :roll: efter automatsotningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Du skulle se hur det tjongar i dragluckan när automatsotningen drar igång..
Jag tittade ner i fallröret och där hade det kommit in "glöd" och ändå är det "stängt" den vägen så jag undrar hur det blir via skorstenen där det är öppet.. Som sagt det tjongar rejält i dragluckan..

Automatsotningen funkar så att brännaren blåses ur med tryckluft..
Visst det är meningen att det skall hamna i asklådan..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

(wow... jag har blivit uppgraderad trill prima virke ) :D

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det som diskuterades för länge sen som en möjlig lösning var en motviktslucka liknande motdragsluckan placerad före fläkten. Den skulle då vara ställd så att den är helt stängd vid enbart självdrag och öppnas av fläktens undertryck. Minns inte att nån skulle ha provat bygga om någon brännare, och som sagt, vinsten blir nog rätt så minimal. Plus att man nog får ökad risk för smällar efter strömavbrott.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Anledningen till att det inte finns självstängande spjäll på pelletsbrännare, är just risken för gengassmällar. Även efter renblåsning, finns det glödande pelletsrester kvar, och om dessa inte får syre att glöda från sig, alstrar de gengas som sedan dröjer sig kvar i pannan - nästa gången brännaren eldar igång: PAAAAANG!!!!Bild

Skulle man ha ett sådant system, skulle man få ha ett tidsrelä som förhindrade att det stängde förrän risken för gengasbildande var över - alltså 10 - 12 minuter efter stopp. Frågan då är: Hur mycket skulle man vinna på det? Jag tror ingenting därför att man bara krånglar till det i onödan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar