Stänga luft flödet genom pannan!

kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Oj ! Det där låter inte bra.. varför då stänga luften från pannan
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

HÄLP!

Här skjuter alla skarpt! :shock:
Om ni läser mitt första inlägg så borde ni inte ha gengas smällar som argument... :(
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

He - he. Jag vet att BAXI gjorde försök med sådant spjäll på Eurofire, men huruvida de har det kvar, vet jag inte. Det är ett problem att man får avkylning av pannan när brännaren stannar - i synnerhet om man, som jag, inte har eget uppvärmning av pannrummet utan förlitar sig på spillvärme från oisolerade rör. Lösningen kanske vore att ha ett element i närheten av brännare så att luften den sörplar i sig åtminstone är lite varmare?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du skojar väl, bergatorparen? Värma luften före pannan för att inte behöva värma luften inuti pannan, och spara pengar på det??
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alltså... självklart kan man spara lite (med betoning på "lite"!) på att minska luftflödet genom pannan.

Men hur mycket är möjligt?

När brännaren kör är rökgasen omedelbart efter brännaren runt kanske 700°C eller mer, den kyls sedan ner till kanske 150°C på vägen genom pannan.

Sedan kan man räkna på hur det går åt andra hållet, pannan är runt 70°C i genomsnitt och i mitt hus är luften som brännaren får 20°C, alltså kan ett litet flöde höja temperaturen med max. 50°C och som sagt: flödet finns men är inte i paritet med flödet under drift.

Vad flödet är på vintern är utan betydelse för mig då brännaren likaväl kör fullt modulerande drift och då bara stannar när jag sotar eller den askskrapar, alltså är det vår, sommar & höst detta är aktuellt och då är flödet ytterligare begränsat av låg (eller obefintlig) temperaturskillnad.

Min erfarenhet är att min dragregulator inte rör på sig ens på vintern när brännaren står still och det inte blåser, den är dock aktiv när brännaren kör 3kW (har testat men kör inte på 3kW annars), alltså måste flödet ligga lågt, kanske motsvarande 1-2kW som mest när brännaren är avstängd.

Så ett lågt flöde och låg temperaturskillnad... det ger låg effektförlust.

Så att börja spärra luftflödet osv är att skjuta gråsparv med kanon.

Det finns en "regel" som kallas "80/20-regeln" i livet, många känner nog till den utan att veta namnet.

Man kan använda 80% av tid/ork/pengar på fel grej och få 20% effekt, hade man istället gått på rätt grej att åtgärda ville man få 80% effekt för 20% insats.

Detta är definitivt ett punkt där jobbet är 80% och resultatet är 20% - om ens det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Ja ja ni har säkert rätt...
ja då får man väl försöka hitta på ett nytt ämne o diskutera... :cry:

Förvisso är väl kanske även diskussionerna här 80/20...
men det tycker jag inte gör nått.. Jag tycker det är kul o spåna...
Men blir man skjuten i sank på en gång så får man väl försöka hitta ett annat ämne.. 8)

Fast jag ger mig inte på en gång... Jag skall göra lite mätningar..
Som med mycket så är det ju olika förutsättningar på olika anläggningar.
Jag kollade lite igår Jag satte in en handske i fläckthålet och gämförde
med och utan det är stor skillnad på tempen på det som drar upp i skorstenen. Ja håller på o dra rör för värmen i källaren o vardagsrummet
så jag hadde inte nått instrument i fickan i går.. Men jag skall göra en tabell på tempen.. :study:
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men öppna sotluckan i skorstenen när brännaren stannar så du blir av med draget genom pannan kan du enkelt göra. Varför ska du ge dig på brännaren och pannan så du inte får ett öre av försäkringsbolaget om kåken brinner ned. Det gäller att lösa problemet på rätt sätt bara.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Ja jojo..

Det är många kloka ord som kommer fram här..

Funderar även på att minska tilluften till pannrummet när brännaren stannar..(obs minska inte ta bort) Dels för att inte kyla ner pannrummet och för att minska flödet genom pannan.. Den lösningen ger nog den mest kostnadseffektiva lösningen.. Måste bara täta dörren mot övriga källaren..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
peranton
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 14 jan, 2013 16:01

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av peranton »

Tjohej här haglar dramatik om explotioner mm
Jag har en px21 som efter avslag kör fläkten för att bränna ur sista resterna. Och jag har även motdragslucka där jag drar ner skorstenens undertryck så mycket det går utan att få rök i pannrum.

Saken är den att när cirkulationspumpar och annat är avstängt startar brännaren förvånansvärt ofta bara för att hålla pannan varm. Dvs det är bara isoleringsförluster och tjuvluft genom den stillastående fläkten som kyler pannan.
Icecap säger att dessa förluster bara uppgår till 0,2% för han men utan att mäta är det inga jäkla 0,2% . Jag skulle gissa på 3-5kg pellets /24h bara för att bibehålla pannan varm.

Jag läste att Eurofire som ska skicka info imorron har ett luftspjäll som stoppar tjuvluften helt.
Jag måste mäta upp mina förluster nu.

Jag tänkte även nu borra friskluftshål i källarväggen och mata brännaren och motdragsluckan med uteluft för att inte kyla pannrummet
43år stor gammal panna + bättre beg PX21 med dildo-matning fr fd 3 kubik oljetank på högkant utomhus. Budget konvertering tot 5000:- som nu är i drift . Kornskruven för tankfyllning ifrån storsäckar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av Icecap »

Jag har mätt och det var under 0,2% skillnad i mitt fall!

Vad det är i din panna kan jag inte svara på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av nyman »

Visst har du rätt i att en stor gammal panna orsakar rejäla stilleståndsförluster. Strålningsförlusterna från en modern panna är mindre.
En eurofirebrännare har en lucka som stänger för fläkten när brännaren står stilla.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av OPEC »

Hej, Jo, en solenoid som styr ett spjäll för friskluftsventilen till pannrummet borde vara det vettigaste och säkraste. den behöver ju dessutom bara styras av om brännaren går eller ej, enkelt.
Man bör dock komma ihåg att tilluften till pannrummet inte skall vara stängd hela säsongen då man inte eldar, om man nu är sån. Det skulle skapa nya förutsättningar för fukt och mögelprobelm.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av Andreas Hansson »

Stänger tilluften till mitt pannrum när inte min panna går.
Är en jäkla skillnad.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Stänga luft flödet genom pannan!

Inlägg av AndersAA »

Jag provade en annan lösning nämligen en ställmotor som öppnade dragluckan helt när pannan var stopp. Det sänkte luftflödet genom pannan men effekten var ganska liten så jag har tagit bort grejerna och kör på normalt sätt numera. Ett annat skäl är att jag nu har en laddpanna och den hinner bli kall mellan varje start oavsett.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar