Tankar ang brännare till Solo Innova 30

FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Hej,

Har suttit och smygläst lite ett tag här. Det är väldigt intressant och man lär sig mycket.
Jag har idag en Solo Innova 30 som jag eldar med ved i. Eldningen fungerar kanon, det sotar inte mycket och laddar fint i tankarna som f.ö. är 3st 500liters tankar. Varav 1 av dom innehåller en tank på ca 100liter för varmvatten osv.
Enda problemet med denna installationen är jag.
Jag är egenföretagare och jobbar mycket. Åker tidigt på morgonen och kommer hem sent. Så sent att jag aldrig får upp tempen riktigt i huset under vintern. Utan jag tänder bara på morgon och kvällen, är aldrig hemma så jag kan fylla på med ved.

Därför funderar jag på att installera en pelletsbrännare i befintlig panna och tänkte höra lite vad ni har för erfarenheter ang Solo Innova 30 och pelletsdrift.
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av P.R »

Det skall gå bra att köra pellets med tex en eurofire. Den monteras på en egen lucka som du hänger på vid förbränningskammaren. keramiken plockas bort och fläkten likaså. Prata med Baxi så får du råd om vad du behöver.

Du skriver att du kör ved mot 3 st. 500l tankar. Det är alldeles åt h-e :cyclops: för liten tankvolym! Du värmer ju upp 2m³ vatten på ETT fullt ilägg med en Innova 30! Med en rejäl tank om iaf den dubbla volymen så skulle du kunna slippa elda morgon och kväll som dú idag är tvungen till.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Som det är idag så går det åt 2 ilägg för att värma upp tankarna. Och som jag nämnt tidigare, så räcker inte laddningen på morgonen att värma huset medans jag är på jobbet. Jag tror dock att jag har tjänat endel på att ställa in schunten bättre. Finns nog ytterligare att tjäna på att tilläggsisolera taket och ställa in temperaturen nogrannare i garaget.
Men att värma 2kbm vatten på 1 ilägg låter nästan förbra för att vara sant.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av bergatorparen »

Det första du bör skaffa, är en shuntautomatik. Den ger dig möjlighet att styra värmeflödet mycket bättre än med grovjustering av shunt. Sedan bör du kontrollera husets klimatskal så att du kan åtgärda eventuella läckage av värme. Trimma in radiatorkretsen så att du får exakt rätt värme i varje rum. Jag hade två radiatorer på ovanvåningen som det inte gick att reglera eftersom ventilerna i dem var slut. Min röris hade insatsventiler som gick att montera i de befintliga, i mitt fall uråldriga ventilhusen. Jag märker redan nu skillnad i värmekostnaden bara på den enkla åtgärden. Det kostade 900 kronor i delar, arbetet stod jag själv för. Det tog mindre än en kvart. Radiatorer som vräker ut mer värme till rummet än vad rummet erfordrar för att uppnå den temperaturen du vill ha, kostar skjortan och halva garderoben.

Det är även rätt tänkt att isolera taket. Redan där kan du komma att spara in 5 - 10% om den befintliga isoleringen är otillräcklig.

En pelletsbrännare till Solo Innova 30 bör vara en 30 kW maskin, och både Eurofire 30 och IWABO 30 passar rakt in. Men: I första hand skulle jag nog se över möjligheten att utöka ackumulatorvolymen. Har du utrymme för det, så släng ut 500 literstankarna till förmån för en bjässe på 3 kubikmeter. En stor ackumulator är mer ekonomisk än flera små genom att den yta som vattnet exponeras mot omgivningarna på, blir mindre relativt sett. Nackdelen är att tanken tar rätt stor plats.

Som sagt: Prioriteringen måste vara att utnyttja den energi du redan förfogar över bättre genom att isolera, tätta fönster, byta packningar i dörrar, genomföra vindsisolering, utöka ackumulatorvolym och trimma in radiatorkretsen. Anledningen till att jag ger denna omfattande rekommendation, är att jag har upplevd själv på kropp och plånbok vad dålig isolering kostar. Jag har 85 + 15 kvm, men eldade som om jag hade det dubbla. Det har varit ett långt och svårt projekt att hitta alla fel och åtgärda dem - och jag har inga illusioner om att jag är klar än. Jag gissar på att nästa sommar blir det mer snickrande och meckande. Jag känner mig igen i den beskrivningen du ger, så om jag kan hjälpa dig att undvika de fallgropar jag varit inom själv, så gör jag det :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av Andreas Hansson »

FredrikN skrev: Men att värma 2kbm vatten på 1 ilägg låter nästan förbra för att vara sant.
När jag inte shuntar ut någon värme så värmer jag upp mina tankar på 1 ilägg.
Har samma panna som du.
1 tänd brasa och sedan ett fullt ilägg med björkved.
Om huset ditt är kallt och shunten står öppen så kan det ju gå åt massor med ved för att värma upp tankarna och samtidigt värma upp huset.

Har du någon shunt automatik?

Här kan du se min eldning
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Jag har aldrig testat att elda med shunten stängd, mycket möjligt att jag kan värma min 1500liter så snabbt.
Har tyvärr aldrig eldat med ren björkved i längre perioder, har varit mycke furu och gran.

Nu är iallafall en brännare inhandlad. Så nu håller jag på att samla information innan monteringen.
Funderar på hur man ska lösa det med att kunna elda emot en acctank. Jag vill tycka att det borde vara fördelaktigt att hela emot tanken. Dels för att brännaren får gå mer på fullt ös, och att den går i längre intervaller så att det inte blir en massa start och stopp.
Likadant så ska panntemperaturgivaren monteras någonstans. Finns det något färdigt uttag i Solo Innovan?
cerox
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 maj, 2010 12:58
Ort: Vadstena

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av cerox »

På ovansidan till höger skall det finnas ett fast dykrör...

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... innova.pdf
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Spelar det någon roll att jag kommer elda emot 1 acctank? Ska givaren placeras annorlunda då?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av André »

Driftsgivaren ska sitta på tanken du kör mot sen överhettningskyddet på pannan, Du bör kolla om du inte ska köpa en TK1 el liknande brännarstyrning så brännaren bara går då det behövs o laddar hela tanken..
Hade du shuntstyrning?
Om inte så köp en styrning med innegivare, Det fungerar extremt dåligt med vedeldning o acktank utan shuntstyrning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Sådär, nu är brännare inhandlad. Luckor tillverkade och jag har provkört brännaren med manuell avstängning någon dag. Givaren som ska in dykröret går den att skarva? Eller kan det bli problem med felaktigt motstånd?
Efter några timmars körande och lite justering så har jag nu en rökgastemp på ca 120grader.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av bergatorparen »

Nu är jag spänd: Vad blev det för brännare? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Det blev en px21 med veckoförråd.
Är väldigt nöjd än så länge. Är som jag skrev tidigare inte färdiginstallerat än. Driftsgivaren är inte installerad och jag får starta och stanna cirkulationspumpen själv. Tänkte försöka fixa det i nästa vecka samt beställa några pallar pellets. Sedan ska jag fortsätta att jobba som en tok och bara njuta av värmen när jag kommer hem om kvällarna ;-)
FredrikN
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 15 sep, 2011 18:31

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av FredrikN »

Nu så går brännaren automatiskt. Med driftsgivare och laddpump som startar när det blir varmt.
En pall pellets är hemkörd och staplad i pannrummet.
Jag kör brännaren emot första tanken med varmvattenförråd och har de 2 resterande tankarna "avstängda" dvs inkopplade i topp med stängd ventil i botten. Så viss värmeväxling blir det än så länge. Tanken är att ta bort dessa på sikt.

Har även sett över radiatorer och flöde på dessa och börjar nu få ett betydligt jämnare och trevligare klimat inne. Ska bli intressant att se hur det beter sig vid kontinuerlig drift. Nu har det endast varit i drift i 1 dygn så alla material är inte uppvärmda ännu.

Vid första anblicken så såg det ut som att det dragit knappt 1 säck på 1 dygn, och då startade jag med kall tank / kallt hus (ca 18-19 grader). Ska bli väldigt intressant att se driftskostnaderna framöver. Men än så länge är jag väldigt nöjd. Hela installationen ink brännare har ju blivit väldigt kostnadseffektiv pga att jag gjort så mycket som möjligt själv.

Som det ser ut nu så har jag ju ett "jättegap" i pannan. Vedeldarkeramiken är bortplockad och istället är där ett stort hål nu så man ser lågan ifrån vedluckan (den övre) om man öppnar vid drift. Ser det ut såhär normalt eller bör man minska "förbränningskammaren" med annan keramik/plåtar?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av bergatorparen »

Klarar du att hålla dig på 1 - 2 säckar pellets per dygn under eldningssäsong, så är det ju jättefint. Beträffande keramik: Om inte lågan tar i vattenkyld plåt, så lär det nog inte behövas. Är du tveksam, kan du rådgöra med BAXI :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Biolasse
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 04 feb, 2019 11:17

Re: Tankar ang brännare till Solo Innova 30

Inlägg av Biolasse »

Jag är i samma situation som TS fast med större panna.
Vilken brännare är bra till Solo Innova 50?
Skriv svar