Injustering av pelletsbrännare

fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Ok, pannkit får det bli. Tacka för tipset!

Är den stektermometern trådlös eller menar du att du satte den vid pannans rökrör?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av ronald »

Mät i toppen med stektermometer (hala ner och mät när brännaren stannat)eller vid pannan (har du ej ett hål så borra ett lagom hål före dragisen,..(För längre livslängd stoppa bara dit den när du vill checka r-gasentemp..Torka av promben innan ni mäter bara...

Du har ju den icke trådlösa (Classe)för 129 kr.. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164031408
går bra med julas också.. :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av psau »

För 59 får du inte den trådlösa :-(

Utan jag har den stående på pannan och när man springer förbi kan man snegla lite men helt rätt för större noggranhet bör man torka av den regelbundet samt helst köra någon annan tempmätare med högre nogrannhet.... Men för daglig koll för att få en hum om hur pannan och sotningsgraden ligger till är de utmärkta....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Aha, då är jag med. Jag skulle gärna kunna se tempen uppe i skorstenens topp utan att klättra upp på taket men det kanske är så jag får göra + sätta en inna dragregulatorn för att se den tempen lätt
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Kan jag använda org oljebrännartermostat eller måste jag använda pelletsbrännarens givare?  Oljebrännartermostaten är 3-trådig och ger 230 när tempen når inställd temperatur. Antar att jag isf måste koppla den över ett slutande "normally open" relä?

Så här står det i manualen: "Den medlevererade givaren för panntemperatur skall placeras i ett dykrör eller högt upp på pannkroppen innanför isoleringen. Finns inget annat sätt kan givaren limmas fast direkt mot tryckkärlsplåten med ett tvåkomponents epoxilim. Observera att givaren måste ligga an direkt mot pannkroppen för att temperaturregleringen skall bli exakt och stabil."

 Om jag måste använda pelletsbrännarens givare, kan jag limma givaren här?

http://img41.imageshack.us/i/imagepzt.jpg/
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Nu har jag kört igång den iaf. Den stänger av vid 80grader, är det lagom? Är det bara vrida på temp potten för att öka?
Bild

Jag såg att jag har en skutlucka i toppen av plåten. Kan man se lågan här? Jag har tagit kort i slutet av en första cykeln. De första gångerna så misslyckades tändningen men jag rätade upp matningsslangen och gjorde rent flamvakten. Då startade den.
Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Nu ska bilderna funka bättre:

Bild

Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Icecap »

Om du kan se lågan och det inte är ett lufttät synglas du ser den igenom kan det kvitta totalt! Öppnar du för att se är det enda du kan se att den kör, inget annat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Ok, så då är enda vettiga sättet att göra rökgasrest eller kolla på skorstensröken?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

Vad har du för utrymme till höger på bilden?Kan du inte placera förrådet där istället?Då slipper du gå under eller över slangen,om du skall genom dörren.
Behåll du 80 grader som stopptemp.Vad har du för hysteres(temp.mellan start och stopp)?
Jag kör min fläkt med 180V uppmätt mellan anslutn.3 och 4.Uppmätt matning under 10 min, ger under drift ca 420gr,och blir ca 13kWh.Kör bara på högdrift.Bygel borttagen.
Vid start så ryker det lite,men efter några minuter så syns inte röken utan det bara dallrar osynligt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Jag har golvbrunn, vattenkran och expansionskäl till höger om pannan. Jag får ta att det blockerar den dörren och gå runt andra vägen istället. Brännaren verkar starta vid 68grader (slå av vid 80)

Tack för infon. Jag kör också endast högfart, måste fixa våg och leka vidare. Återkommer!

Om du undviker att använda "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses så blir forumet mer lättläst och överskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Jag har nytt bekymmer, så fort jag rycker slangen för att mäta hur mycket pellets den matas med i drift så slutar den mata och stoppar sen efter 4 minuter.  Det brinner bra och jag matar i lite pellets för hand ändå stoppar den.  Vad missar jag?   Nu har jag hållet handen över bekännarens matningssrör för att stoppa extra luft.
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Var glappkontakt till skruven och nu har jag gått det till att den matar 100g/minut. Det borde bli drygt 28kw, fläkten får 210v. Tempen i skorstenen är bra (82 grader), lågan ser bra ut, röken är ljusvit och "ren".  

Vad är nackdelen ned hög effekt?  Blir det oekonomiskt pga korta gångtider där det går mycket pellets vid start?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

Brännaren är på max 20kW så att köra på 28 är ju inte normalt.Väg upp i 10 minuter så du får ung.420 gram,då får du ung.13kWh och sen 180V på fläkten.Jag har ung.180 grader i rökgastemp.Risken finns när du matar på så mycket som du gör,är att du kan få bakbrand för att pelletsen inte hinner brinna upp innan den vräker på ännu mer.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Ok, jag ska testa det till helgen när jag kan lägga tid på det och samtidigt kunna se på röken medans det är ljust ute. Nu har jag ingen mätning ut ur pannan utan mäter bara på taket 1m ned i skorstenen och resonerar som så att all värme som tas upp i skorstenen är värme som hjälper värma huset.

Kan man enkelt lura brännaren att mata på som vanligt genom att lysa på flamvakten? Ska man börja lysa i uppstartsfasen då?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Skriv svar