Injustering av pelletsbrännare

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

För att mäta upp startdosen räcker det med att låta den starta och under tiden har du slangen borta och ett mått under.När fotocellen inte får nån låga,så bör den stanna och röd lampa tändas.Slå av brytaren och sätt i slangen igen och sen på med brytaren.Låt den starta och sen kör du driftdosen när den verkligen kommit igång.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Det är över 300 grader innan dragregulatorn.

Det är insatsrör i murstocken, betyder det att jag kan gå under 90 grader i toppen av skorstenen?  Jag har svårt att se hur jag ska kunna sänka tempen direkt efter pannan annars. Hjälp!
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av sänkan »

Med risk för att det här ska bli ytterligare en flamingtråd för våra spikbandsteoretiker så tar jag mig friheten att fråga hur pannan ser ut inuti. Är det tubrör under luckan ovanpå pannan?
Har du insatsrör i skorstenen så behöver du inte mer än 120 grader utgående.
Fins det ingenting i tubrören så har någon avlägsnat det som fanns där.
Kan du köra 28 kW utan vidare så är endera pannan mycket stor eller rensad på det som ska hjälpa pannan att ta upp värmen från röken.
Ändra brännarens effekt till kanske 15 kW och öka pannans värmeupptagning borde minska pelletsförbrukning en del. Hur det ska göras beror på hur pannan ser ut invändigt.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

Du måste vrida ner den vänstra pot.så du får ner effekten,för kråkorna får klara sig ändå.
Du skall helst inte gå över 200 grader.Och dra sen ner till ca 180V på fläkten.
Sen får du göra en riktig inställning i helgen och mäta upp allt.
Det räcker med 60 grader i toppen också.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

440g/10 min



Fläkt 185v



Temp innan dragreg maxar 280 när den gått in i driftsläge och då syns lågorna. Efter någon minut syns inte lågorna och tempen går ned till minst 200. Sen ligger tempen och pendlar runt 220-230. Det brinner i röret men lågorna är inte så stora så dom når ut ur röret eller syns i titthålet på pannluckan.

Ibland syns toppen av lågorna och då sticker tempen upp till 240-250



Bild på rökkanaler, 2 av 6 saknar turbulatorer:

Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Nu matar den 230g/5 min vilket borde ge 13.25 kW.  Fläkten är nedjusterad till 125v och rökgastempen är 190-200 grader

Jag har monterat 3 snurrade turbulatorer och justerade min Tigex25 till 15Pa.

Startdosen är 245g, är det normalt?

Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Jag låg och klurade inatt och funderade på om jag kan stoppa in den baffelplåt som satt i när de oljeeldade. Den hamnar mindre än 50mm ovanför brännarröret, funkar det?

Här syns den (iaf om man tittar noga)
Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Nu har jag eldat i 2 dagar och det går ~1 småsäck per dag. Då värmer jag 2 rum och varmvattnet.  

Jag har brunsvart aska med kakor och några oförbrända pellets.  Vad kan detta betyda?

Bild

Bild
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Eldvin »

Med en kort låga så har du för mycke fläkt på.Är axeln på Tigerxn i våg eller ser jag snett??? Du ska se en bra bit av lågan i gluggen.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Sen jag sänkte fläkten till 125v så syns lågan bra, den brinner ganska rakt upp och stiger några centimeter över röret. Tigexen är nu justerad så den är i våg och ställd till 15Pa. När det brinner så står den halvt öppen och fladdrar ganska lite.
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

Du har ju inget stoppbleck vid änden av röret och då ramlar pelletsen ut i pannan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Ska det sitta ett stopp i brännarröret? Jag har bara en broms i fallröret idag.

Ska det bli en kaka i brännarröret?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av Taxen »

Jag tycker att du har lite konstiga siffror på bl.a.fläkten och och rökgas i samband med detta.
Om du skulle sätta dit 1-2 turbulatorer till så får du lägre rökgastemp,då värmen stannar lite längre i pannan
och därmed effektivare eldning.Om du gör det så får du öka fläkten så röken orkar ut genom pannan.Hur brinner det nu?Blir brännaren varm vid bakänden?Med den fläktfarten tror jag att det brinner mer inne i röret än som en låga ut genom och därmed får du pellets som ligger och brinner i röret och bildar kaka.Du skall inte få en sån kaka på 16 kg och två dygn.Stoppblecket skall hindra pellets från att rulla in i pannan och brinna upp där av värmen.Jag har både broms och stoppbleck i min brännare.Har för mig att jag såg nån bild på din brännare där stoppblecket satt som transportsäkring och sen skulle på plats vid montering.Aritherm tar ju bort gamla manualer från sin hemsida så de går ej att få fram.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Jag har fullt med turbulatorer nu men jag kan förlänga dom skruvade varianterna jag har för att se om det ger någon skillnad.

Brännaren är begagnad och har gått utan stoppblecket sedan 2005, men det betyder ju inte att det inte ska sitta där, bara att jag inte har något.

Men då ska jag prova att förlänga turbulatorerna, öka fläkten samt känna hur varm brännaren blir. Hur varm ska den bli "normalt"? Ska jag känna på sista delen av fallröret?
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Injustering av pelletsbrännare

Inlägg av fulingbusen »

Nu kör jag 140v på fläkten, nästa steg på den känsliga vridpotten är 160v och då blåser jag ut den synliga lågan.  Tempen är nu 220-230grader och fallröret är kallt.

Jag har runda turbulatorer som inte är gjorda för pannan i 2 av de 6 fyrkantiga rökkanalerna. Jag funderar på om jag inte måste tillverka veckade turbulatorer dit också.
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Skriv svar