Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Skriv svar
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Tänkte det skulle vara intressant att se vad jag får för svar från diverse experter angående min frågeställning om det är ok att använda en sk mottryckspanna för pelletseldning (även kallad säckpanna).

Börjar med att ge lite bakgrundsfakta:

Relativt stor anläggning, kursgård med tre fastigheter (byggt 1890), värmer som mest (Väldigt sällan) ca 1300m2.
Eldar flis i separat pannrum, som dock i dagsläget är relativt manuellt skött jämfört med modernare anläggningar.
Får kanske ut upp till ca 80-90kw från den pannan vid goda förutsättningar.
Går kulvert därifrån ca 50m upp till huvudbyggnad där värmen från flispannan går in i returen på en oljepanna av märket Haas Sohn från -89 (väldigt lik dåtidens Viessmann).
Hade den som spets med olja för nåt år sen, men olja kan man ju inte ens tänka som spets längre.

Det är en panna som ser ut som en liggande tunna när man öppnar den. Man kan dra ut just en liten tunna ur den för att sota ur. Runt denna "tunna" ser man massor med fjäderliknande trubolatorer som går runt om den längs pannväggen.

Har fått MÅNGA olika versioner på vad som går och inte går att göra med denna panna.
Är inte nybörjare när det gäller eldning, men har en hel del att lära. Kan inte mycket om pelletseldning då jag inte har någon erfarenhet av att elda med det.
Men jag är uppfinningsrik och nyfiken och vill testa för att veta att något fungerar innan jag lägger ner ett projekt.

Vill därför få synpunkter från er som vet vad ni talar om. Jag har fått det redan av ett antal experter som varit här och alla säger olika angående att sätta en pelletsbrännare på oljepannan. En del säger att det inte går, en del säger att det går men inte blir bra, en del säger att det det går med lite modifieringar och en del säger att det inte är några problem. Jag har redan fattat att det är framåtbrinnande som gäller, men det finns ju ett antal faktorer till och framförallt en hel del brännare att välja bland.

Jag är också medveten om att sotningen blir besvärligare än vid andra pannor, men pannan har ju i alla fall ett innerutrymme på ca 70-80cm (hela pannan är drygt en meter lång) och även om rökgaserna vänder och går tillbaka för att sedan gå ut längs turbolatornera på sidorna, så borde en pelletsbrännare med effekt runt 35-50kw funka.

Ska nämna att jag faktiskt har testat att elda flis i panna med en udda brännare av märket "Transtemper", som drivs genom att använda en rökgasfläkt. Det gick, men problemet var mest att jag inte hade rätt sorts bränsle för ugnen och det är heller inte funktionellt att elda flis i detta pannrum.

När jag ska värma upp hela anläggningen vid beläggning och när det är kallt, så krävs det en hel del. Då vill jag gärna ha åtminstone 120kw för att sparka igång det hela och en till panna att kunna spetsa med när jag inte hinner sköta fliseldningen.


Vad tror ni där ute?
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Här är en bild på panna också, som kanske kan hjälpa till :)
Bild
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Eldvin »

Det går,men det blir lite stök.Rökgasfläkt å sota ofta.Så frågan är om det är värt besväret.
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Ja, det är väl så jag har funderat också, om det är värt besväret då jag redan lägger ner en hel del energi på fliseldningen.

Men måste det vara rökgasfläkt? Undrar också över olika brännare och om nån är bättre än någon annan i detta fall? Har funderat på en Biowarm och köra på hög effekt ca 30-35kw. Alternativt en av de "vanliga" framåtbrinnande typ pellx, swebo eller baxi på 50kw.

Och om det nu går, varför säger en del att det inte går? Det finns ju en uppsjö av pannor där massor med "experter" säger att det går bra att elda pellets och samtidigt läser man nån rapport ifrån nån provningsanstalt som tex säger att en ctc1100 är direkt olämplig att elda pellets i.
Ändå så verkar detta vara en av de vanliga pannorna som folk har pelletsbrännare i, om de inte satsat på en ny.

Jag blir ytterst konfunderad faktiskt. T.o.m sotarn tyckte jag skulle byta den befintliga mottryckspanna (just för att den är svår att hålla ren) till en ctc1100-1200 för att använda när det är varmare ute och som spets.

Ge mig gärna råd...
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Eldvin »

Kruxet är att draget genom pannan kan bli för dåligt där av rökgasfläkt eventuellt.Å sen så blir det fort fullt med sot.Jag vet fler som eldar i wissman pannor med kmp och Viking bio,så omjöjligt är det inte.Men jag kan tänka mig att installatörer säger att det inte går för att slippa problem med gnälliga kunder som inte vill sota pannan.
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Ok, tack för dina svar. Skorstenen är trots allt minst 13m vilket borgar för bra drag.
Om jag nu provar utan fläkt med en kmp till exempel, och det är för dåligt drag, hur påverkar det brännaren? Stannar den då i början av upptändningen pga av att rökgaserna slår tillbaka mot brännaren för mycket?
Jag är ju van vid ved/flis med självdrag och en fläkt på taket.

Dessa viessmann eldare, hur ofta sotar dom? Är det en till två ggr i veckan kan jag lugnt leva med det.
Förra året fyllde jag på ett 150 liters flisförråd för hand typ en gång i timmen. Ett helvete, men det gav perspektiv på folks allmänna krav på bekvämlighet.

Skulle samtidigt vara intressant att höra synpunkter ang. tidigare kommentar om "expertutlåtanden" vad gäller ctc pannor.

:roll:
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av ronald »

Dom gamla olje CTC pannorna är helt OK pannor att köra pelle i, Skall väl vara CTC-total som är den man skall undvika... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av sänkan »

Testerna av CTC pannor som du sett gjores av personer som inte förstod vad det handlade om eller så var det de deras skrivbordschef som dikterade vad som skulle testas och hur.
Sätta en Bequem i en CTC1100 visar på vad man höll på med.

Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter. Pannan är på 80-90 kW och du tänker sätta dit en kmp brännare?
Du måste ha en brännare som ger den effekt som pannan är gjord för.

Vad som fungerar och inte beror mycket på hur tokig man är. Elda Pellets i en vanlig Viessman är nog mer tokigt än vettigt.
Men det finns dem som alltid ska kämpa mot naturkrafterna.
Pannan kan inte alls jämföras med CTC1100. Det är en helt annan konstruktion.

Pelletsbrännare på 50-100 kW är dyra så ingen plats för experiment.
Går pannan mot acktank?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Är definitift ingen expert på pelletseldning eftersom jag aldrig eldat det. Det jag gör är att försöka ta reda på så mycket fakta som möjligt innan jag EVENTUELLT testar pannan.

Vad gäller testerna så är länken här: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Citat från densamma: "Våra tester visar också att det finns direkt olämpliga kombinationer. Minst lämpliga att använda tillsammans med pelleteldning, oavsett brännare, är de traditionella och vanligt förekommande dubbelpannorna som eldas med olja och ved. Men även en renodlad oljepanna som CTC 1100 uppfattar vi som direkt olämplig i kombination med pelletbrännare."

Däremot så tar jag ingen ställning till om detta är "rätt" eller ej. Jag bara konstaterar att det sägs en massa olika om samma fabrikat, vilket man blir konfunderad över som amatör.

Sedan så förklarar jag väl i tidigare inlägg att det är flispannan som ger ca 80-90kw. Där vill jag helst inte elda pellets eftersom jag har fullt upp med flisbrännaren som sitter där. Denna panna går mot 5000l acktank.

Pannan som är liknande viessmann är på 65kw för olja och vad jag läst mig till och som verkar naturligt är att olja inte har nämnvärt så mycket rökgaser som pellets, därför bör man inte sätta in en brännare på mer än 60% av den beskrivna effekten för olja. Detta om det handlar om en oljepanna, som tillverkats från början för enbart olja, vilket väl även ctc1100 gjorde när det begav sig.

I alla fall, om jag då, som jag säger sneglar på brännare i storleken från 35-50kw, så är jag väl inte helt ute och cyklar?

Däremot så är jag väldigt tacksam för olika infallsvinklar angående pelletseldning i just en mottryckspanna, så att man kan avgöra om det överhuvudtaget är någon ide.
Så jag vill gärna få läsa mer än "Elda Pellets i en vanlig Viessman är nog mer tokigt än vettigt". Vad jag vill veta är helt enkelt varför? Vad jag kan se så är du tidigare installatör så det borde ju vara en enkel match.
Jag är bara en lekman som kanske är mer eller mindre våghalsig i mina "tester", men provar man får man aldrig veta.

Oljepannan går inte direkt mot acktank, men eftersom den är kopplad så att tilloppet från flispannan (som går mot acktank) går in i returen, så blir det så att om man bara kör oljepannan, så kommer till slut den acktanken att erhålla samma temperatur som oljepannan.

Har faktiskt allvarligt funderat flera ggr på att kasta ut oljepannan och byta mot en mindre ctc1100 el. 1200 som ger 40kw och sätta en pelletsbrännare på den i lämplig storlek. På en sådan här anläggning är det faktiskt bra att ha två pannor, särskilt om en krånglar när man har gäster. Däremot så fattar jag att den i så fall inte kan stå för mer än 20-30% av det totala effektbehovet.

Skulle vara intressant att läsa fler åsikter....
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av sänkan »

Jag dömer inte som omöjligt att elda pellets i din panna om du har en brännare på kanske 50 kW. Om du bara eldar med den ibland så blir jobbet med askan inte så farligt.
Den lilla "vanliga" Viessman Vitola Biferral och Baxis liknande panna Baxi Baltic brukar man avråda folk från att elda pellets i. De har ju inget askutrymme så i en vanlig villa skapar de bara problem.
Att folk har olika uppfattning i frågan beror nog på att ingen har en aning om hur det fungerar med din panna för ingen har provat.
Att sätta in en begagnad ctc1100 ger ju mycket mindre effekt.

Hur är det med en pelletseldad vedpanna för att ladda tanken?
En Ladan 40 kW panna går på ca. 23000 plus priset för brännaren. Har ju i alla fall en asklåda så jobbet med pannan blir mycket enklare.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Erik_73 »

Är nog som Sänkan säger att det nog inte är många som provat med den här typen av pannor, skulle gissa att det kan vara svårt att få riktigt bra pannverkningsgrad pga flygaska som kommer att lägga sig i tuberna ifall man inte rengör väldigt ofta, kanske skulle gå att tillverka någon typ av askfälla som reducerade mängden aska som lägger sig i tuberna

En framåt brinnande på runt 50kw skulle jag nog sattsat på ifall jag skulle försöka mig på den pannan
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Tack för era synpunkter!

Ja, det klart att pannan är inte vanlig, då företaget inte heller gör pannor längre, så kan det ju tänkas att det var en budget variant till den effektiva viessmann. Tittade lite närmare på de pannor som du nämnde, Sänkan, och viessmanns variant är ju väldigt lik den jag har, men i modern tappning. Baxi Baltic verkar ju vara en helt annan konstruktion och efter att ha sett en genomskärning på den, så förstår jag att man inte sätter pellets där.
Den största anledningen som jag ser det, att inte ens prova, är att det just inte finns något "normalt" askutrymme, utan det hamnar ju liksom liggandes i eldningsutrymmet och hamnar även framför en del av de undre tuberna, vilket precis som du säger, Erik_73, kan innebära problem med aska i tuberna.

Det är just sådant här man ville ha förklarat för sig för 7-8 år sedan när det gick runt ett antal bioenergi återförsäljare och skakade på huvudet åt pannan.

Jag har begått stora misstag själv i valet av åtgärder, men det hade underlättat om man hade blivit rådd till alternativ än att bygga en ny anläggning för allt mellan 500 000-2 milj.

Alla vill tjäna pengar, det förstår jag, men det finns ju gränser. Nu dröjer det innan jag beordrar fler firmor att komma hit. Vill helst ha koll på det själv.

Så, det lutar åt att göra allt för att i möjligaste mån effektivisera och automatisera flisanläggningen istället. Skulle kanske kunna tänka mig att byta ut oljepannan mot nåt annat där, men är det värt det?
Har införskaffat mig viss kunskap för att praktiskt kunna utföra det själv.

Fortsättning följer...
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av sänkan »

Det talades mycket om inhemsk rapsolja som bränsle för 9 år sedan. Hittade en tillverkare i Sörmland eller Östergötland men minns inget mer. En rapsbrännare från Kroll kanske skulle fungera bättre än pellets i pannan. Finns visst kinesiska rapsbrännare också.

Billig rapsolja i 5-litersdunkar i mataffärerna verkar inte dyrare än eldningsoljan så visst borde det finnas marginaler att komma ned i samma pris som pellets för rapsolja om man köper större mängder.

Ett problem med din panna är som du sade, det är en mottryckspanna som förmodligen ger mer mottryck än en vanlig panna för pellets. Vid för högt mottryck stänger en pelletsbrännare av.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Lyztran
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 17 mar, 2012 10:20
Ort: Kilsmo

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av Lyztran »

Just alloljebrännare är mycket intressant och jag håller på att kolla upp importeringsmöjligheter av rapsolja från baltiska länder. Problemet är ju som oftast transportkostnad.

Idealiskt för denna anläggning vore att få tag i en riktigt billig variant av olja. Då köper jag en alloljebrännare på stört :!:

Men just biodiesel är väl i allmänhet på framkant och jag tror att det mesta inklusive stora hamburger kedjors använda matolja går direkt till biodiesel produktion.

Har gått igenom de flesta alternativ, men skulle nog kunna utforska denna del ännu mer.

Pannan borde vara idealisk för detta, om man jämför med pellets.
Extraflame vattenmantald pelletskamin, acktank 750l, solfångare Svesol 10m2
200m2
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrännare i mottryckspanna/ säckpanna?

Inlägg av rod02 »

Jag skulle köpt en begagnad brännare och provat. I värsta fall får du sälja den igen. Borde inte bli så stor förlust, kanske till och med vinst.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar