Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

Hej
Jag funderar att byta ut min nuvarande anläggning efter att ha bott i huset i lite drygt ett halvt år (inflytt juli 2011). Jag tycker det går åt en hel del pellets och pannan är inte av senaste modell om man säger så. Efter vad jag har läst på detta forum och också på energimyndighetens hemsida kan det vara aktuellt att installera en acktank och på så sätt försöka framtidssäkra sig lite (solvärme etc).

Ska jag satsa stort och installera en ariterm bionet+ inkl. +750l acktank eller ska jag "snika" lite där jag funderar på en janfire / combifire och behålla nuvarande brännare ?

Nuvarande materiel:
TMV Alpha
årsmodell 1986
Janfire Flex-A
installerad i oljedelen av pannan
årsmodell 2006
fläkt bytt 2010
elektronikbox bytt 2011 (nya modellen)

Nibe Pub 160-10 B
Fristående VVB 160 liter

Huset
Gammal stationsbyggnad i tegel med puts från 1876. Norrsidan har gamla tvåglas och resterade sidor har lite nyare tvåglas. Slarvigt isolerad vind och tilläggsisolerade väggar (insidan) med ca 5 cm frigolit. Huset är inte direkt energieffektivt - vid -10 grader är elementen så varma att man nästan bränner sig.

Pannrum
Källare på ca 12 kvm, 190 cm högt, murstocken i mitten av rummet. Dåligt med plats för prefabricerat bulkförråd alltså. Jag är inte jätteintresserad av att bygga ett eget...

Budget
Budgeten är tämligen flexibel, när jag flyttade in räknade jag nämligen med att installera jordvärme men jag har svängt lite ang. detta, mest på grund av att jag vill gå ifrån att använda el till uppvärmningen. Givetvis är jag inte sugen att lägga ut en extra 50-100 tkr om jag inte får igen investeringen på högst 10 år.

Jag är inte direkt missnöjd med nuvarande anläggning men TMV pannan är ju inte direkt lättsotad och termostaten ser lite hemmabyggd ut som jag har haft vissa svårigheter att ställa in. För närvarande slår den till runt 60 och slår av vid 80 (vilket jag antar är bra). Pannan har tidigare eldats med ved och olja.
Jag funderar på att byta på grund av anläggningens ålder samt att jag i vinter vid runt -10 förbrukade lite drygt 4 säck per dag.

Jag har inte funnit jättemycket omdömen om Janfires egen panna (som jag förstår är det en italiensk som kallas tillverkas på "licens") vilket både kan tolkas som bra och dåligt - är det någon har synpunkter på denna?

Synpunkter på vad jag ska investera i motages tacksamt!
Mvh Johan
Senast redigerad av mblaise den ons 04 apr, 2012 08:52, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

luft/vatten VP är inte aktuellt - dom både låter för mycket höjer ju knappast utseendet på huset.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Problemet/utmaningen är väl att solvärme inte går att räkna hem. Det kostar för mycket och återbetalningstiden är för lång. Jag räknade på detta till mitt hus i höstas men struntade i det. Att det sedan är svårt att hitta automatsotande laddpannor gör ju det hela än tristare.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

Är det någon som vet hur mycket man tappar om man efterinstallerar ackumulatortank på en vanlig panna (med en +150l va tank) ? Förhoppningsvis blir ju solvärmepanelerna billigare (i alla fall mer energi / kr) så att man kan räkna hem en investering om några år.

Automatsotning på pannan är jag faktiskt inte direkt intresserad av, att gå ner i pannrummet och dra i en spak några gånger i månaden har jag inga problem med. Det är ju lite charmen med pellets - man går ner någon gång emellanåt och småjusterar lite, kollar över utr. osv.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av msh16 »

Solfångarna blir knappast billigare än idag. Tvärtom stiger slavlönerna i Kina så allt som tillverkas där blir dyrare.
Hur du än vänder och vrider kan du aldrig få lönsanhet på solfångare så skaffa acktank för det ändamålet är bortkastat.

Som du säger är det inget jobb att sota en laddpanna som Ecotec MiniQ. Också automatsotande pannor måste sotas ibland och det är inte så enkelt.
Att sätta en acktank på en riktig pelletspanna innebär att värmen i de 180 liter vatten som pannan innehåller går förlorad varje eldningscykel. Har du minsta behov av acktank i framtiden så skaffa en laddpanna så kommer du rätt från början.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

msh16 skrev:Solfångarna blir knappast billigare än idag. Tvärtom stiger slavlönerna i Kina så allt som tillverkas där blir dyrare.
Hur du än vänder och vrider kan du aldrig få lönsanhet på solfångare så skaffa acktank för det ändamålet är bortkastat.
Förhoppningsvis (högst troligt skulle jag säga) blir ju solpanelerna effektivare framöver, helt enkelt mer energi / kr.
msh16 skrev: Att sätta en acktank på en riktig pelletspanna innebär att värmen i de 180 liter vatten som pannan innehåller går förlorad varje eldningscykel.
Detta får du eller någon anna gärna vidareutveckla lite då det är något som jag inte riktigt greppat ännu. Det borde väl gå att styra med en cirkpump och lite automatik. När pannan brinner så cirkulerar vattnet mellan pannans tank och ack. tanken, när vattnet i detta system uppnår inställd temperatur stannar pannan och hela systemet är nu uppvärmt. Beroende på vad som är bäst stannar cirkpumpen och går igång vid behov eller någon gång emellanåt för att "jämna" ut temperaturen. Jag kan förstå om detta inte är standard för en ack.tank men kan det inte vara en lösning om 5 år när många sitter med en panna med stor vattenvolym och det finns ett behov av en ack.tank (när t.ex. solvärme blir aktuellt).
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av msh16 »

Har du acktank är pannans enda uppgift att ladda tanken med värme och sedan gå i vila några timmar eller mer. Vattnet i pannan kallnar då för ska du få någom form av ekonomi måste du ha en laddautomatik som kopplar ifrån pannan när tanken är laddad. En laddpanna innehåller 40-50 liter medan en pelletspanna innehåller 160-200 liter.
Kopplar du så dumt att du sätter en panna med 180 liter vatten till en acktank måste brännaren först gå någon halvtimma i onödan för att värma pelletspannans kallnade vatten från exempelvis 45 grader till 80 grader då tanken börjar laddas. Massor med bortkastad energi.
Tror inte du ska hoppas på effektivare solfångare. Det går inte att trolla utan det måste följa fysikens lagar. Men just när det gäller solfångare så fantiseras det på alla sätt för att ekonomiskt motivera denna dyra extravärme under sommarhalvåret.
Har du banklån blir det ändå tokigare att betala 4% ränta om året för att bekosta inköpet av de dyra solfångarna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Icecap »

Man kan i grova drag säga att förlusten av pannans volym är:
Pannans Volym / Tankens volym

En tank på 750l och en panna på 180l ska då ge en förlust på 24%. Med samma tank(ar) och en "riktig" laddpanna med 50l volym blir samma förlust 1,33%.

Sedan är det ju en fråga om den förlust kan sparas in av räntan av ett banklån osv.

Man kan nog lösa en del av förlusten med ett seriöst styrsystem och en del shuntstyrningar som i essens tar ut värme ur pannan först och sedan "kopplar över" till tanken. Jag tror dock att ett sådan styrsystem inte finns som hyllvara och att köpa det blir nog "intressant" och där kommer ekonomin in igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

tack för förklaringarna. Om man hela tiden cirkulerar vattnet mellan acktank och pannan då? Förlusterna som jag ser det är i så fall värmeförlusten för rören mellan panntank och acktank (+el för cirkpump).

Liknande den lösningen jag har nu med fristående vvb då jag antar (inkopplat innan jag flyttade in i huset) att vvb i pannan är sönder. Här går en cirkpump hela tiden mellan pannan och fristående vvb. Denna lösning förstår jag inte är den mest optimala med funktionen borde fungera även för värmeslingan, givet vissa förluster då.

Bild
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Icecap »

Att koppla pannan ihop med tanken på det vis gillas inte heller. Det finns ju ett visst luftdrag genom pannan som kommer att ta med sig värme ut i skorstenen, alltså en förlust.

Samtidig är strålningsförlusten kännbar om man inte har en synnerligt bra isolerat panna - men det finns strålningsförlust på tanken också så man bör se till att båda delar är lika bra isolerade helt enkelt.

Man borde i all sin enkelhet kunde ha en ventil som styrs av panntemperaturen. När pannan är varmare än X°C ska elementvattnet cirkulera mellan elementen och pannan.

När pannans temperatur understiger detta värde ska ventilen byta läge och byta ut pannan mot tanken i den cirkulation.

En shuntstyrning ska såklart sitta efter denna ventil.

På detta vis borde man kunde hålla kvar pannan och minska förlusten.

Men räkna först på anledningen till att ha tank i första hand! Att solvärme kan vara mycket svår att räkna hem betyder inte att man inte ska ta med ideologiska skäl, man kanske tycker att det får kosta för att man vill ha solvärme!

Men är det av ekonomiska skäl och man inte har fått ett bra erbjudande blir det nog ganska svårt, rent ekonomisk, att få det hela att balansera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

tack för förklaringen! Jag lever så miljövänligt i övrigt :) att det nog lutar åt att jag skippar acktanken och kör på en konventionell panna. Nu ska jag bara bestämma mig för vilken. 44500:- för en janfire panna installerad och klar känns just nu som det bästa alternativet. Ska kontrollera vad som ingår, rumsgivare för shunten är intressant för mig då mitt nuvarande system med endast framledning och utegivare fungerar sisådär.
Förslag på panna mottages tacksamt (även om det finns ett par trådar om det redan...)
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Zwentomen »

Med nuvarande energipriser ser jag att min solfångaranläggning kommer att börja betala sig efter 11 år. Solen ger mest när ved/pellets har sämst verkningsgrad. I år startade min anläggning den sista Januari och nu för tillfället är utetempen cirka -1 grad och solpanelerna laddar in cirka 85 grader i tanken. Eldningen har jag inte ännu lagt av helt med för säsongen men inom några veckor så går det jämnt ut. Räknar man med att energipriserna går upp hela tiden så blir återbetalningstiden ännu kortare...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Zwentomen »

Vill man köra så grönt som möjligt är det bara att slå till med bergsvärme och köpa "grön" el
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av Jakob »

Ok, du gillar inte automatsotning... :roll:

Kanske du gillar stor asklåda då? Eller gillar du att aska ur för att det är romantiskt och mysigt? :lol:

Att ha en brännare som inte kräver nån direkt rengöring av rostret är ganska skönt. Om inte annat så säkerställer man ju jämn förbränning med rent roster. Men visst, romantiken i pannrummet går ju förlorad här med...

Jag tycker du ska satsa på en anläggning som går ca 3 ton mellan skötseltillfällena.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
mblaise
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 03 apr, 2012 09:06
Ort: Skurup, Skåne

Re: Ny anläggning - laddpanna eller inte ?

Inlägg av mblaise »

Jakob skrev:Att ha en brännare som inte kräver nån direkt rengöring av rostret är ganska skönt. Om inte annat så säkerställer man ju jämn förbränning med rent roster. Men visst, romantiken i pannrummet går ju förlorad här med...
Det var automatsotning i pannan jag klarar mig bra utan. Satsar jag på en panna utan brännare som fungerar med min flex-a kör jag på den tills den ger upp, annars blir det absolut ett system / brännare med automatsotning.
TMV Alpha - 86
Janfire Flex-A - 06
Skriv svar