Driftavbrott

protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Driftavbrott

Inlägg av protoflax »

Hur bra det fungerar beror på hur skicklig konstruktören av brännaren har varit.
Läs i de olika trådarna om vilka omfattande problem ägare av vissa brännare har.
En del andra brännare fungerar bra direkt från början och orsakar inga problem ens i en trång och svåreldad panna som min.
Det är inte din panna som orsakar problem utan brännaren så varför ska du slumpa bort en fin anläggning billigt i stället för att enkelt åtgärda problemet menar jag.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Driftavbrott

Inlägg av bergatorparen »

Har lagt upp en tråd för alla med likartade problem: viewtopic.php?f=1&t=13926
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Driftavbrott

Inlägg av deasstore »

Undrar över några saker.

När de testade din anläggning hade de med sig skruven och ditt förråd??
För om det är matningen som strular så har de knappast upptäckt det, om de inte fått ta med sig din skruv och förråd.

Du kan inte möjligtvis låna en skruv för att prova om orsaken är något kring skruvmotorn som gör att
den missar uppstarten.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Det enda som återstår att noggrant testa nu är just skruven. Pannan har jag/vi aldrig tvivlat på och brännaren är nu så millimeterundersökt att det kan helt enkelt inte vara fel på den heller.
Det som däremot inte testats noggrant är skruven. Jag har hela tiden påvisat för servicefolket att det kanske är fel på den, men de har slagit bort det hela tiden, men de har nu givit med sig och ska komma hem idag och kika på den noggrant. De nämnde att den skulle kunna vara skev eller inte riktigt sitter rätt eller en något svag motor.
Det "roliga" i kråksången kring skruven är att den matar väldigt konsekventa startdoser och fungerar utmärkt i drift, men den "##&#¤%& går aldrig in i drift utan slocknar eller hamnar i en loop av uppstarter som inte ger något... Jag tycker skruven matar obefintlig pellets i tidsrummet mellan startdos och drift och att det kan vara anledningen att den slocknar men servicefolket säger att just under den tiden är det ingen brännare som matar någon pellets att tala om utan den ska klara sig på startdosen hela vägen in i drift...
Så jag vet inte vad som är problemet, men de kanse mirakulöst hittar något idag...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Driftavbrott

Inlägg av deasstore »

Om de inte hittar något,, jag hur fasen ska man kunna lita på installatörernas kompetens.
Du har ju uppenbart ett fel. Men ingen av de så kallade proffsen hittar något.

Om den nu börjar brinna men brännaren stannar kan orsaken vara defekt flamvakt. Går det inte ställa känsligheten på den?? Den kan fungera när man gör enkla tester. Som tex att lysa med ficklampa eller mät den. Men hur pass bra fungerar den monterad? Kanske strular när värmen ökar. Skulle ialf be dem prova med en ny eftersom den kostar bara några hundra.

Om det fortfarande strular efter byte av flamvakt så skulle jag öka dosen 0,5 dl.
Det kan fasen inte vara så livsfarligt att köra med 4,5 dl i startdos. Den har ju klarat sig innan på 6 dl start dos utan problem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Driftavbrott

Inlägg av Icecap »

JensH: jag kan bara prata om Janfire NH (och till viss del Flex-A) men där är det så att startdosen bara är till att fatta eld, när den börjar ta eld börjar det doseras in pellets, förvisso mindre doser än normaldos men då oftare. När den går till full drift efter 10 minuter är det doserat och fläktat till en effekt motsvarande ung. 15kW stigande från 4 minuter till 10 minuter.

Så att "ingen doserar" annat än startdosen är inte riktigt överensstämmande med sanningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Jo jag har också funderat på att bara dumpa det här företaget och ställa upp startdosen till 5-6dl igen som den kördes på första 4 åren. Det drar mer pellets men funkar ju i alla fall och om det nu sliter ut pannan på sikt så är det väl bara att slänga ut skiten om några år och in med något service- och sotningsfritt istället...
Det som stör mig mest med de här "experterna" är att de inte lyssnar på vad jag säger. Jag påvisar vad som fungerar och vad som inte fungerar och sen kan de ha omkontrollerat det som redan fungerat och ringer glada och säger att det inte är något problem med det. Snacka om att mjölka pengar...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Driftavbrott

Inlägg av ronald »

Visst har du/fått "gulingen/skruvmotor?...Orginalet...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Ja, men den kontrollerade de igår och den var perfekt tydligen. Allting fungerar utmärkt...
De har brännaren hos sig idag och ska testköra den hos dem och se om den uppvisar samma "syndrom" där. Det jag är rädd för är att de endast testar den i drift och inte flera omstarter. I drift är det ju inga problem...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Problemet löst! Stegatorparen hade rätt, det var chipet det var fel på (alternativt kass befintligt chip). Efter att det nya v7.5 sitter i brännaren så matar den MYCKET bättre mellan startdos och driftläge och den fungerar utmärkt. Aritermsupporten hade gett servicefolket tipset att det är en av de största skillnaderna mellan tidigare versioner och 7.5, att "underhållsmatningen" är större.
Så ett av tipsen till de som också har driftproblem av olika slag (speciellt i startfasen kanske...?) det är inte fel att testa att sätta in ett nytt chip. Det är inte speciellt dyrt heller, 350:-...
Du kanske ska testa detta grusgång?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Driftavbrott

Inlägg av deasstore »

Det bekräftar bara vad jag anade. Servicefolket hade inte riktigt koll på denna brännare.
De var inte riktigt sånna experter som du ville ha direkt. För om de var pålästa så skulle de direkt ha kunnat ge dig detta som första åtgärd.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar