Driftavbrott

JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Hej.

Har en PX-21 brännare från 2006 på en Effecta pelletspanna från 2008. Har motdragslucka, nytt tändelement och har gnott alla delar innuti, inklusive pelletsskruv, med tandborste typ...Sotar minst en gång i veckan, inklusive spiraler, flamvakt och allt... Har gott om tilluft via en 15x15 ventil i ytterväggen och har ofta pannrumsdörren öppen (och även dörren upp från källaren öppen) så att pannan aldrig har ont om luft. Har inte bytt pellets, kör och har alltid kört Laxå.
Detta har fungerar klockrent i 1½ år men så helt plötsligt förra veckan så har pannan börjat bestämma sig för att tända upp fint på startdosen men sedan dö ut. Pannan matar ner lite pellets till och fläkten går men det fortsätter inte brinna. DET som är märkligt är att det räcker att stänga av och sätta på igen så fungerar den utan att lufta eller något och den kör upp i 90 grader, slår ifrån för att sedan göra samma skit igen vid nästa uppstart.
Servicefolket som jag ringde till var ganska tysta i luren men trodde att det blir rökbildning så att flamvakten slår ifrån men jag har öppnat flera gånger direkt efter frånslag men det är ingen rök alls. Dessutom borde det väl inte fungera att bara starta om om det vore rökbildning, då borde väl röken fortfarande skymma flamvakten?
Sotaren har aldrig haft något att invända på utan snarare tvärt om att alla system är alltid så rena hos mig och skorstenen ser bra ut.
Servicefolk kommer på torsdag så förhoppningsvis hittar de något men jag är ytterst tacksam på eventuella förslag/experiment.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftavbrott

Inlägg av Stegatorparn »

Har du mätt upp startdosen?
Vill minnas den skall vara 3-4 dl.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Driftavbrott

Inlägg av micke_932 »

Om det nu börjar brinna så slocknar det väl inte bara av sig själv ? jag antar att den slutar att mata pellets ?
eller fortsätter den att mata pellets och du menar att det slocknar i alla fall ?

Om den slutar mata pellets och det inte är något mekaniskt fel så finns det ju någon anledning till detta så det är bara att klura ut vad det kan vara, om den inte slutar mata pellets så kanske det är fel på skruv som matar för mycket pellets eller liknande.

Flamvakten kan givetvis vara bov i dramat också, hur ren den ens är så kan den ju gå sönder eller bli dålig.

Pellets slutar ju inte brinna av sig själv, om fläkten fungerar som den ska så finns det bara två alternativ.

1. Det finns för lite pellets/matas inte fram mer pellets, alltså slocknar det när det inte finns mer som kan brinna upp.

2. Det matas fram för mycket pellets vilket kväver elden.

Om du plockar ut brännaren när den har stannat, är det fullt med oförbränd pellets i brännaren eller har allt brunnit upp ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Tack för snabba svar!

Servicefolk var och optimerade inställningarna i våras så att den matar 3-4 dl i startdos ja.

Den fortsätter mata pellets efter att den slocknat dvs. det är inte för lite pellets.

När jag öppnar brännaren efter stop så ligger det kanske 10-15 oförbrända pelletar i brännarröret, ungefär lika mycket i uppsamlingskärlet men ganska mycket "halvförbränt" pellets nere i uppsamlingskärlet, kanske 1 dl. ungefär. Det ligger dessutom väldigt lite i brännarröret så jag hade en tanke om att fläkten drar iväg pelletsen ut i uppsamlingskärlet innan det hinner börja brinna men servicefolket sa att det hade de inte hört talas om. Dessutom borde väl samma sak inträffa efter omstart också då, då borde det ju helt plötsligt inte fungera...
Någon har föreslagit ett järnbleck som man kan sätta i slutet av brännarröret så att det aldrig är risk att det blir för lite material i brännarröret, någon som har satt dit ett sånt och märkt positiv skillnad?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftavbrott

Inlägg av Stegatorparn »

Det låter som att pelletsen har för hög fart i fallröret.
Är det en lång slang till externskruven?
Går kanske att få till en liten böj som bromsar.
Finns det någon pelletsbroms i fallröret?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Fallhöjden är väl cirka 1-1,2m. Cirka 4dm järnrör på brännaren som har en krök som ska göra at pellets faller rakt ner och inte snett ner. 5-6 dm plastslang från skruv ner till järnröret på brännaren.
Jag har också funderat på att det liksom "studsar" ut ur brännarröret ibland men det borde väl vara ganska sporadiska och sällan förekommande stop då väl? Det borde väl inte vara konsekvent varje gång?. Det är ju inga förändringar gjorda sedan jag flyttade in i kåken för 1½ år sedan och det har ju fungerat utan ett enda driftstop fram tills förra veckan...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Driftavbrott

Inlägg av Stegatorparn »

Om du lossar slangen från brännarens fallrör och tittar ner, borde du se en sådan här http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Den kan ju ha fallit bort.
Sitter med en skruv utifrån.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Driftavbrott

Inlägg av ronald »

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 6737.40259

Och denne längst fram i röret :wink:

Tycker du skall checka startdos 1ggr till...och kolla ett förlopp och se vad som sker...

skruven har inte ruckats läge/lutning ändrad vid tandborstrengöringen= (ändrar pelle"mängd) etc :wink: ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Driftavbrott

Inlägg av Taxen »

Eller denna beroende på vilken modell av rör du har.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Du borde ha märkt om du har haft ett stoppbleck när du gör rent röret :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Jag ska kolla om jag har ett bleck i pelletsröret, när jag ringde till min sambo så sa hon att det fanns en ensam skruv på utsidan längst nere i röret men man kan inte se blecket om man tittar ner i röret för det är en väldigt kraftig krök på det.

Nej något bleck i slutet av brännarröret har jag inte, det var därför jag frågade om det i ett tidigare inlägg :).

Men än en gång, med eller utan dessa bleck, borde det verkligen bli konsekventa avbrott hela tiden vid varje uppstart helt plötsligt nu när det inte blivit ett enda de senaste 1½ åren (och förre ägaren nämde inget om det, för då hade väl de satt in ett sådant bleck om de haft problem...?)

Jag håller nog mer med om startdosens mängd i så fall, men då blir jag riktigt sne på servicefolket som tog 800:- för att ställa in den i våras...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Driftavbrott

Inlägg av Roli »

Det finns en pengar att "tjäna" om man lär sig sin brännare så att man slipper kalla på servicefolket vid "små fel"..... Det är därför som detta forumet finns, för att hjälpa folk att "tjäna" en slant samtidigt som man får bättre kunskap och kännedom samt får en bättre fungerande "produkt" i pannrummet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Driftavbrott

Inlägg av ronald »

Fyllde du upp skruven ordentligt efter den noggranna rengöringen=annars ojämn matning ett bra tag därefter :wink: =liten startdos och efterföljande doser

OBS!Starta aldrig om brännaren vid misslyckad försök utan att ha rengjort röret först innan nästa omstart! :wink:

Och bra nämnt där också Roli :)

MVH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Jo Roli, det är ju därför jag lade in tråden här. För att lära mig :) Problemet är just nu att det är väldigt jobbigt att springa och starta om brännaren var 3/4 timme och ihop med lite tips här och att servicekillarna kommer så kanske det går att få ordning på det. Tycker det är lite tidigt att slänga ut en 4 år gammal panna...

Varför är det inte bra att starta om utan att rengöra röret först? Om det handlar om mycket aska som halvt kväver elden så förstår jag, men i mitt fall är det snarare tvärtom, det finns knappt inget i röret. Det är ju det som är så förbryllande, det är därför jag hoppas att ett sådant bleck som man sätter i slutet av brännarröret kanske kan lösa problemet. Någon "kunnig" sa till mig att förbränningen funkar som bäst om det alltid finns en liten askbädd i brännarröret, dvs. direkt efter sotning går inte förbränningen som bäst...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Driftavbrott

Inlägg av ronald »

Ja om det skulle ligga en rejäl dos svedda pellar om man bara startar om på on/off knappen så finns det en risk för en gengas smäll :wink:
Jag fick själv en inplastad skylt som jag skulle sätta upp i pannrummet...(vid driftstop rengör alltid brännaröret...

Tills du har skaffat blecket i röret kan du lägga en näve pellets i röret efter rengöring...(helst du som har en så lång brant störtloppsbacke ini brännaren... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Driftavbrott

Inlägg av JensH »

Bromsbleck i pelletsröret finns. Ett nytt bleck i slutet av förbränningsröret är ditsatt. Jag askade ur, la dit en näve pellets. Har mätt startmängd och det var 4dl. Satte igång, den matade ner pelletsen, tände fint, körde igång och sen dog...
Öppnade 5 minuter senare när larmlampan indikerat och det är en jättefin glödbädd i brännarröret men brännaren är avslagen....................
Förslag?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar