Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Vad menar du med detta?
"Dessutom vill jag ta in tilluft igenom fönster ventilerna för att undvika kallras."
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Att jag vill ta in tillluften i fönsterventilerna för att undvika kallras...
Jag har ju element under fönstrerna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Det är ju i allmänhet där man har just kallras. Var skulle du annars få kallras? Om man minskar flödet från dessa ventiler så minskar kallraset. Eller är det just i pannrummet du vill minska?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag missade att du hade vedpanna..
Då eldar du ju naturligtvis mer sällan, samtidigt som väl troligen pannan förbrukar mer luft vid förbränningen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

danei skrev:Det är ju i allmänhet där man har just kallras. Var skulle du annars få kallras? Om man minskar flödet från dessa ventiler så minskar kallraset. Eller är det just i pannrummet du vill minska?
Om ventilen är öppen i pannrummet strömmar kallluft ut från pannrumet och kyler nedervåningen.
Det är det jag vill undvika med spjället.
Om jag stänger pannrumsdörren så får jag ingen spillvärme från pannan/tankar och källaren blir kall.
Jag vet inte hur jag ska förklara på något annat vis
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Icecap »

Isolera pannrumsdörren så att luften inte strömmar in i nedervåningen! Tätningslist osv.

Själv har jag inget pannrum och brännaren tar luften från hela huset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

För att återvända lite till det som tråden ursprungligen omhandlade: Den lösningen som syns på nedanstående bild, dömdes ut därför att man enligt Olle45 inte får blockera tillluften till pannrummet, av orsaker han förklarar i det inlägg jag länkade till tidigare. Man kan ju tro att en pelletspanna är släckt efter att brännaren stannat, men glöden håller sig kvar minst en timme efter stopp, och glöden förbrukar syre. Det är skälet till att det alltid måste finnas tilluft till ett pannrum.

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Dörren till pannrummet är alltid öppen så det är jag inte orolig för.
Jag kommer nog koppla den på laddpumpen som går när pannan är varm.
Även efter fläkten har slutat gå
Och det är en vedpanna det gäller :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Okej, men även vedpannor behåller viss glöd i askutrymmet, så det jag vill rekommendera är att koppla en timer emellan som säkerställer att tilluften är öppen minst den tid det tar för glöden att brinna ut. Denna kan man koppla så att den triggas när du startar pannan, och "går efter" ca 1 timme efter att laddpumpen stannat. Kanske är det jag som är överförsiktig? Jag har sett så många bränder i min dag så det har märkt mig som person. :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

Varför inte en dragregulator. Den borde öppna vid undertryck i pannan. Mekaniskt utan elbehov.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Jag har mycket svårt att tro att denna glöd kan orsaka några problem. Alla händelser där det har hänt är där man stängt rökgasspjället med en större glödbädd än det någonsin kan bli i en pelletsbrännare. Stänger man inte rökspjället är det ingen fara. Jag har ingen tilluft i pannrummet men kör som Andreas med öppen dörr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Det hade jag med tills jag läste vad Olle45 skrev i en liknande tråd som denna för lite över två år sedan. Åt andra sidan beror det ju på hur tätt huset är. Äldre hus brukar ha lite läckage här och varstans så där är det nog ingen större fara, men kommer man till ett hus där det bott en fryspinne som känner draget genom nyckelhålet, kan du vara så säker på att det täppt igen över allt - och under sådana omständigheter kan du räkna det som säkert att det blir problem med glödbädden. Många människor har i årens lopp dött av kolosförgiftning och syrebrist därför att de tätat sina hus för väl och glömt ta med i betraktning de förhållandevis stora mängder luft som går åt när man eldar i en panna - i synnerhet med fastbränsle. Mitt hus har ventiler inmurade på alla fyra källarväggarna - men de är från 1927 och stöga hade inte centralvärme från början, så jag tror de var där för att hindra fukt. Hursomhelst så har inte min panna någon andningsnöd för luft får den så mycket den klarar av. Men även i mitt pannrum är det kallt vintertid - och det måste det ha varit även före min tid för det hängde en panelugn på väggen framför gamla pannan när jag flyttade hit för 11 år sedan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Syrebrist handlar det inte om i de här fallen, men strunt i det.
Kan du hänvisa till ett av alla dessa många fall. Då menar jag inte de som har grillat inne eller stängt rökspjället helt med en glödbädd kvar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Den frågan lär du nog ställa till Olle45 för han har förstahands information om dessa händelser. Jag med har sett bränder, men man får sällan veta brandorsaken annat än i de fall där de som bodde i det drabbade huset överlevde och kunde berätta. Vad som är säkert är att eld förtär syre och är ventilationen dålig så tar elden åt sig först, så får du det som blir över - i fall det blir något över. Ju mindre hus, ju större risk. Alla regler kommer som en konsekvens av ett upprepat problem. Men här är ett partytricks som jag lärde på 1960 talet hos några kompisar: Ta en aschett. Lägg ett mynt med hål i mitt på aschetten och stick några tändstickor i hålet. Fyll så på vatten, och fjutta på tändstickorna, och dra en glasflaska över. Vad tror du sker, och OM levande varelser varit inuti flaskan, vad skulle skedd med dem? Prova, det ger perspektiv på vilka krafter vi leker med. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Vad som händer är att luften i glaset blir varm och således större. När elden slocknar blir luften kall och krymper.

Du kommer att få andra problem långt innan det är bristen på syre som ger problem.

Påstå inte att det ger specifika problem som tagit livet av många om du inte har en aning. Jag vill gärna lära mig mer om jag skulle ha fel, men dina gissningar ger jag inget för.
Skriv svar