Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Honda »

Co kan inte komma in i huset så länge som trycket i eldstaden är lägre än i huset. Är huset tätt och man har en fläkt som trycker ut luft någonstans (ventilation eller tilluft till eldstaden) så kan naturligtvis huset få ett lägre tryck än eldstaden eller rökgången. Då trycks rökgaser med co in i huset. Samma situation kan uppstå utan mekanisk luftväxling om man har en annan pipa med "mera drag" tex en annan eldstad med varmare pipa. I det tragiska exemplet kan man tänka sig en öppen spis med 500 grader upp i pipan någon annanstans innanför husets täta skal. Då kolpannan börjar slockna och dess pipa kallnar kan jag lätt tänka mig att trycket i huset sjunker under trycket i kolpannan. Är kolpannan på andra våningen och den öppna spisen i markplan så är det ännu lättare att tänka sig bakdrag. Med tillräcklig area på tilluftkanal till utrymme med eldstad så ser man till att trycket i rummet inte kan vara väsentligt under trycket utomhus och möjligheten för bakdrag är eliminerad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu är ett spjäll på väg.
Det är väl lika bra och göra installationen lätt att plocka bort.
Man vet ju alldrig vad sotaren hittar på för regler...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

danei skrev:Jag har läst igeneom BBR5.4 utan att hitta något om att ventilen ska vara minst samma yta som pipan. Det finns ett allmänt råd som säger "Eldstäder bör tillföras tillräcklig mängd förbränningsluft så att förbränningen
inte sker med okontrollerat luftunderskott." Det är det enda jag kan hitta. Det kan uppnås på flera sätt.
Bra
Om man fixar så att spjälet är öppet när pannan är varm kan väl inte sotaren klaga tycker jag.
Så fort pannan startar öppnar ju spjället och pannan får förbränningsluft.

Jag kommer nog ha spjället där vid brandsynen för att se vad sotaren säger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av msh16 »

Ska du koppla spjällöppningen till rökgasfläkten eller till rökgastermostat eller hur ska spjället styras.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Det kommer gå på laddpumpen. Den går så länge pannan är varm. Och även om fläkten stängs av pga för varm panna
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Olle45 skrev:Hej alla som har funderingar ( frisk lufts ventil till pannrum )

Det finns många länkar till lagar o regler runt hur ett pannrum bör utföras
Här är en länk till http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så skall till Luften ( FÖBRÄNNINGS LUFT ) alltid ha minst samma area som rökkanalen ut !!

Själv ventilation ger automatiskt ett undertryck så fort det finns en temperaturskillnade mellan inne och ute luften finns, detta undertryck + skorstenens undertryck skall samsas om den luft som läcker in vid olika otätheter som finns i huset + ventilation från köks och badrums fläkten.

Tänk på att 1 liter eldnings olja behöver ca 15 m³ för att förbrännas
Vanlig villaoljebrännare 0,6 gph vid ett oljetryck av 10 kg = 2,3 liter / timme * 15 m³/liter = 34 m³ förbrännings luft ca 23 kW med olja och 0,6 gph
När det gäller vedeldning och samma mängd inmatad kW är det ca den dubbla rökgasmängden som ska lämna pannan. + den mängd som dragbegränsaren behöver för att minska pannans förluster
som blir större än den förlust som den inkommande luften ifrån pannrums ventilen

Enkel att räkna ut förlusten om luft flödet i m³ är känt!!
Rökgas temperaturen - panrummets temperatur
Räkne exempel tex rökgasmängden är 34 m³ * 0,36 W /°C = 12,2 Watt * rökgastemperaturen ger svar om hur många watt som måste lämna pannan Rökgas temperatur 200 - pannrumets temp 18 = 182 °C * 12,2 Watt = 2220 Watt

Om dragbegränsare inte används ökar luftflödet igenom pannan och där med ökar också pannans förluster
betydligt även rökgas temperaturen ökar och draget i Pa blir betydligt större.

Klart att det blir varmare i pannrummet om ventilen stängs men det kan också bli farligt
att vistas i huset.

Jag har själv sett när ventiler sätts igen och oljebrännare och hur oljebrännare sotat ner hela huset.
Några fall har även soteld uppstått vid oljeldning...
vid ved eldning uppstår tjära vid för dåligt luft flöde till förbränningen som också kan leda till soteld...
-------------------
Mitt råd är fortfarande uppvinklat rör för friskluft in till pannrummet = värmelås
Men klart att kall ute luft ska in var den än tas till förbränningan!!
Jag mailade på skoj sotarbolaget för att höra vad de tyckte om min lösning.

Hej Kan jag inom ramen för gällande bygglagstiftning sätta ett motoriserat spjäll på tilluftsventilen till pannrummet? Funktionen kommer vara så här. När vedpannan startar och laddpumpen går öppnar spjälet. Diameter 160mm.
Spjället är öppet under hela eldningscykeln och stängs först när pannan gått ner i temperatur och laddpumpen stängs av. I BBR står det följande. Eldstäder bör tillföras tillräcklig mängd förbränningsluft så att förbränningen inte sker med okontrollerat luftunderskott. Det kravet borde jag ju har uppfyllt.Finns det någon annan lag text som reglerar detta? Vore roligt med en kommentar innan brandskyddskontroll
Mvh Adam Soumi

Svar.
Hej
Vi kan inte se några hinder för din lösning av tillförsel av förbränningsluft till pannrummet.
Om det är dags för kontroll så visa gärna lösningen för kontrollanten, det är alltid intressant med nya lösningar.

Hur var din lösning Olle. Den som sotaren bad dig ta bort?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Klart :D
Bild
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av jteg68 »

Öppnar du spjället först när pannan så länge att laddpumpen startat? Jag kan tänka mig att det blir en stund med luftunderskott vid start på det sättet.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Jag gissar att pumpen går från det att brännaren startar tills rökgaserna är kalla.
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av andreas »

För dom som har stora lager av pellets i sina källar/pannrum kanske det är lite dumt och stänga ventilationen.
Tänkte på gaserna, kolmonoxid nivåerna.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Pumpen startar så fort man slår på pannan. Den stängs av när pannan har gått under driftstemp.
Lite ventilation finns kvar i fönstret.

Fick svar från räddningstjänsten ang spjället..

Funktionsmässigt har du rätt att installera ett motoriserat spjäll på tilluften under förutsättning att du förreglar öppningsfunktionen över väsentlig funktion, exv. som du beskriver det med temperaturvillkor och laddpumpens drift.
Enligt Boverkets byggregler.

Du har sen ett egenkontrollansvar för upprätthållande av säkerheten för driften.

Hur du genomför detta egenkontrollansvar kan inte någon myndighet lägga sig i utan det är enbart i fallet med bygganmälan som byggnadsnämnden kan kräva att drift - och skötselinstruktioner ska finnas, med hjälp av vilka du sedan genomför din egenkontroll på det sätt du själv anser vara mest ändamålsenligt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Då har i varje fall jag lärt nytt - och det tackar jag för :D

@andreas: Du har alldeles rätt i att stora pelletslager - och lager av alla sorters biologiskt material - kräver ventilation för att förhindra att lagringsutrymmet blir en anaerob zon där man kolar vippen.

Andreas Hansson har fått sin styrbara ventilations mojäng, min lösning kommer sannolikt bli lite enklare: Förvärmning av tilluften. Jag kan nog vara snål, men inte snål :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

I ett pannrum som används kan det aldrig bli så lite ventilation att några ton pellets kan bli farligt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

bergatorparen skrev: Andreas Hansson har fått sin styrbara ventilations mojäng, min lösning kommer sannolikt bli lite enklare: Förvärmning av tilluften. Jag kan nog vara snål, men inte snål :lol:
Jag har oxå funderat på det men hur blir det när brännaren stannar?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Bra fråga. Jag måste fundera lite (en hel del) innan jag påbörjar just det projektet. Jag kommer nog inte ha några begränsningar av tilluften eftersom jag behöver den hela tiden på grund utav dålig dränering - och den har enligt det upplysta varit dålig ända sedan stöga stod färdig 1927. Täpper jag till ventilationen i källaren, kommer jag få ångra - befarar jag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar