Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Jag gissar inte. Men jag avvisar inte det andra kommer med, och Olle45 som jag bygger på i detta fall, kan mer om sådana saker än dig och mig sammantaget. Skall du lära dig någonting, så måste du kunna acceptera att saker är som de är utan att man skall måste skedmata dig med enkelheterna ända ner på strängteorinivån för de som kan så mycket, de lär inte komma hit. Men här är en publikation jag hittade, som styrker det både jag och flera postulerar, den är förvisso 8 år gammal, men med mindre det skedd en världskatastrof under tiden, så gäller de samma naturlagarna idag som den gången: http://www.gde-net.se/files/1/87/88/gLb ... UrUlR4.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som funderar att montera en lucka till pannrummets ventil...

Läs i bergatorparens länk !!
http://www.gde-net.se/files/1/87/88/gLb ... UrUlR4.pdf

Bra att veta!!
Som tillägg kan jag nämna att en stängbar ventil kan bli en farlig lösning !!
Nu ser inte alla pannrum och hus och utventilationer lika ut.
Täta hus och mekanisk utventilation kan orsaka undertryck inomhus
detta undertryck och strypt tillluft till pannans förbränning kan leda till att livsfarlig luktfri koloxid sugs in i huset
Fattas förbrännings luft frigörs tjära som i sin tur kan leda till soteld...

Sedan är det husägerns ansvar att anläggningar är utförda efter gällande förordningar...
Samma gäler även el installationer. mm
Tillverkar rökgasutrustning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Vi kan nog släppa det där med farligheten nu.
Dörren är alltid öppen och huset är otätt.

Någon som har någon idé på styrning av Polen spjället
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

Om en lucka är vattentät är den farlig, men den på bilden måste läcka en del. Är den då farlig?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Du går från en rejäl öppning till en spalt på någon milimeter, det stryper luftflödet rätt så mycket. Jag tror inte sotaren skulle acceptera den som ofarlig. En annan sak är att ventilation håller stöga torr(are), så enbart där finns skäl att inte täppa till alltför mycket. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som har funderingar ( frisk lufts ventil till pannrum )

Det finns många länkar till lagar o regler runt hur ett pannrum bör utföras
Här är en länk till http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så skall till Luften ( FÖBRÄNNINGS LUFT ) alltid ha minst samma area som rökkanalen ut !!

Själv ventilation ger automatiskt ett undertryck så fort det finns en temperaturskillnade mellan inne och ute luften finns, detta undertryck + skorstenens undertryck skall samsas om den luft som läcker in vid olika otätheter som finns i huset + ventilation från köks och badrums fläkten.

Tänk på att 1 liter eldnings olja behöver ca 15 m³ för att förbrännas
Vanlig villaoljebrännare 0,6 gph vid ett oljetryck av 10 kg = 2,3 liter / timme * 15 m³/liter = 34 m³ förbrännings luft ca 23 kW med olja och 0,6 gph
När det gäller vedeldning och samma mängd inmatad kW är det ca den dubbla rökgasmängden som ska lämna pannan. + den mängd som dragbegränsaren behöver för att minska pannans förluster
som blir större än den förlust som den inkommande luften ifrån pannrums ventilen

Enkel att räkna ut förlusten om luft flödet i m³ är känt!!
Rökgas temperaturen - panrummets temperatur
Räkne exempel tex rökgasmängden är 34 m³ * 0,36 W /°C = 12,2 Watt * rökgastemperaturen ger svar om hur många watt som måste lämna pannan Rökgas temperatur 200 - pannrumets temp 18 = 182 °C * 12,2 Watt = 2220 Watt

Om dragbegränsare inte används ökar luftflödet igenom pannan och där med ökar också pannans förluster
betydligt även rökgas temperaturen ökar och draget i Pa blir betydligt större.

Klart att det blir varmare i pannrummet om ventilen stängs men det kan också bli farligt
att vistas i huset.

Jag har själv sett när ventiler sätts igen och oljebrännare och hur oljebrännare sotat ner hela huset.
Några fall har även soteld uppstått vid oljeldning...
vid ved eldning uppstår tjära vid för dåligt luft flöde till förbränningen som också kan leda till soteld...
-------------------
Mitt råd är fortfarande uppvinklat rör för friskluft in till pannrummet = värmelås
Men klart att kall ute luft ska in var den än tas till förbränningan!!
Senast redigerad av Olle45 den sön 21 okt, 2012 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av rod02 »

I mitt fall har jag delat pannrum. Delen mot ytterväg är pellesförrådet. Om jag dra ett rör från yttervägg till skiljeväggen, så får pannan den luft den behöver. Och mindre yta kyls ned. Rummet är nästan kvadratiskt. Nu delat på mitten. Om jag delar pannans adv på mitten med en vägg, borde pannan kylas mindre. Får jag fylla bakom, sidor och ovan med brandtålig isolering? Inget svar på dragreg som kallrasskydd vid yttervägg? Kanske "vattenlås" på ovan nämnda rör?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Jag har läst igeneom BBR5.4 utan att hitta något om att ventilen ska vara minst samma yta som pipan. Det finns ett allmänt råd som säger "Eldstäder bör tillföras tillräcklig mängd förbränningsluft så att förbränningen
inte sker med okontrollerat luftunderskott." Det är det enda jag kan hitta. Det kan uppnås på flera sätt.

Jag väntar fortfarande på ett exempel på dödsfall. Det fanns ju många enligt tidigare inlägg.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

En bekant av farsan dog av kolosförgiftning efter att han inte sett till att koleldade kaminen, ja detta var 1940 tal, hade tillräcklig tilluft. Ett 70 år gammalt dödsfall är kanske inte blodfärskt, men tillfredsställer det dina sjuka böjelser? :evil:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Olle45 skrev:Hej alla som har funderingar ( frisk lufts ventil till pannrum )

Det finns många länkar till lagar o regler runt hur ett pannrum bör utföras
Här är en länk till http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så skall till Luften ( FÖBRÄNNINGS LUFT ) alltid ha minst samma area som rökkanalen ut !!
Fixat.Dörren till pannrumet är alltid öppen. Tilllufts ventilen kommer vara öppen så länge pannan är varm.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

bergatorparen: Jag gissar att det berodde på stängning av rökgasspjäll för tidigt. Inte brist på tilluft. Det var just på grund av otillräcklig tilluft jag ville ha exempel på.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Nej, rökgasspjället var öppet, och gubben satt i fåtöljen och njöt av värmen. Han somnade och vaknade aldrig mer. Obduktionen visade kolosförgiftning. Han hade inte tillräckligt med tilluft. Alla ventiler var stängda och alla sprickor drevade för på 1940 talet var det kallt på vintrarna - inte sällan -30 eller kallare.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Styrola
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 30 apr, 2011 14:51
Ort: Bredbyn
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Styrola »

danei skrev: Jag väntar fortfarande på ett exempel på dödsfall. Det fanns ju många enligt tidigare inlägg.

Har själv inte hört om några dödsfall på senare tid men för det bör man vara väldigt försiktig när det gäller CO (kolmonoxid/kolos). CO binder ca 200 gånger lättare till hemoglobinet i blodet än vad syre (O) gör. Som alla vet är det hemoglobinet i blodet som transporterar syret ut i kroppen och fördelar det där det behövs.
Att CO binder så mycket lättare mot Hb än vad O gör innebär att även om man har en hög halt av O i andningsluften och en liten halt av CO så kommer CO att stjäla O:s plats i blodet vilket leder till att symptom på CO-förgiftning kan komma vid så låga halter som 100 ppm. Alltså så är det redan vid 0,01% CO i luften som förgiftningssymptom kan komma. En halt på 400ppm (0,04%) CO kan vara livshotande vid en exponering på 3 timmar. Som upplysning innehåller vanlig andningsluft ca 21% O.

Att labborera i hur lite tilluft man behöver för att klara sig från symptom av CO-förgiftning känns lite som att spela ryskroulett.

(Är det bra att ha dörren till pannrummet öppen? Är det inte bättre att ha den stängd som brandspridningsförebyggande åtgärd?)
Pelletsbrännare Janfire Flex-A, Janfire Pelletspanna.
8m3 Pelletsföråd med mellanföråd. Styrning mellanföråd Siemens Logo PLC.
Dalatanken 750l 90mm PU isolering 1 sol 2 VV slingor.
8 Plana VakuumSolfångare (SFINX) plant monterade på två väggar.
BREDBYN.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Ingen som kan ge förslag på lämpligt relä?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av CPMS »

Om jag fattat översättningen rätt så vilket relä som helst som kan kopplas växlande, relät odraget - ström ut på en pol (ventilen stängs) och relät draget - ström ut på en annan pol (ventilen öppnas). Verkar finnas brytare vid ytterlägena som stannar motorn och är dom justerbara går det tom. att inte stänga spjället helt utan alltid ha en grundventilation.

LY1 duger gott:
http://www.elnu.se/index.php?lista=40&a ... materiel=1
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar