Tillluft pannrum=Kallt

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Svar från Boverket :)
Det är inte Boverkets uppgift att ta ställning i enskilda byggärenden, utan jag kan bara förklara vilka regler som finns. Som du skriver finns det ett krav i BBR på att erforderlig tilluft ska finnas till en eldstad. Om tilluften kräver att ett spjäll ska öppna skiljer det sig inte från andra tekniska installationer i en byggnad, dvs det ska finnas drift och skötselinstruktioner samt byggnaden ska hållas i stånd under sin livslängd genom service och underhåll mm.

En sådan lösning kräver med andra ord en noggrannare projektering än ett enkelt galler så att risk inte finns att brand eller förgiftning uppstår om spjället inte skulle öppna samtidigt som pannan är i drift. Något regel som förbjuder en sådan lösning kan jag inte se utan det finns snarast andra delar av regelverket som handlar om energieffektivitet och värmeisolering.


Det verkar som det är lika bra att skriva drift och skötselinstruktioner till spjället för att vara på säkra sidan :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Taxen »

När du ändå håller på,så sätt dit en rökdetektor i taket och koppla till spjället,så får du ett brandspjäll på köpet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Menar du att den ska öppna eller stänga vid rökdetektering?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Öppna. Det är det brandspjäll gör så att brandgaserna kan undkomma så att man inte riskerar flash-over när man skall gå in och släcka.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Det låter som en extremt dum idé. Om det brinner vill man minimera syretillförseln.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av bergatorparen »

Ja, det var det jag lärde när jag växte upp med, men jag har faktiskt sett i en del byggnader att man har brandspjäll vars syfte är att ventilera ut rök från trapphus och dylikt så evakuering kan genomföras på ett bra sätt. En risk vid bränder är att det bildas stora mängder CO gas som exploderar när man öppnar dörrar eller fönster för att släcka.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Bra ! svar från Boverket !
Det visar direkt varför olika Sotarmästare bedömer så olika om vad som kan godkännas vid pannrums besiktningar!
Ok,det går säker att få ett pannrums tilluftspjäl godkänt med lite säkerhets anordningar som säkrar att dödliga giftig rökgaser som kan sugas felväg om vackum uppstår tex om köksfläkt och andra utventilationer
suger ut luft ifrån huset...

Bra att veta är att Kondens som fryser fast ett spjäll kan bli lurigt eller ??
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Visst i ett trapphus kan det vara motiverat med ett spjäll. De flesta jag har sett kräver dock en nyckel för att öppnas. Jag har inte sett något som är kopplat till brandlarmet.

Brinner det i ett slutet utrymme som inte är utrymningsväg vill man försöka kväva elden så gått det går.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Olle45 skrev:Bra ! svar från Boverket !
Det visar direkt varför olika Sotarmästare bedömer så olika om vad som kan godkännas vid pannrums besiktningar!
Ok,det går säker att få ett pannrums tilluftspjäl godkänt med lite säkerhets anordningar som säkrar att dödliga giftig rökgaser som kan sugas felväg om vackum uppstår tex om köksfläkt och andra utventilationer
suger ut luft ifrån huset...

Bra att veta är att Kondens som fryser fast ett spjäll kan bli lurigt eller ??
Sotarmästaren kan inte döma olika! Om du inte är nöjd med ett beslut så kan du överklaga det och länsrätten dömer efter bygglagsstiftningen.
Svaret har du fått i posten ovan.
Vi har som tur är demokrati i landet

Att vacum skulle orsaka att giftiga gaser går in i huset är väl lika troligt som att dragbegränsaren skulle fastna i öppet läge och giftiga gaser skulle tryckas ut i pannrumet.
Det finns väl lättare ställen för luften att ta sig in än bakvägen igenom en skorsten
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Honda »

Jag har bott några år i höghus som hade automatisk brandlucka i taket ovanför trapphuset. Någon sorts fjäderanordning-hävarms-anordning som såg ut (på några meters håll) som att det triggades av att en del smälte. Eller så tolkade jag hela grejen fel.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

De flesta jag sett har haft en vire ner till entren och en utlösning bakom en lucka där. Men den kan vara automatisk. I ett trapphus ska det inte finnas något som brinner, dörrarena till lägenheterna ska vara stängda. Så där medför det en lättare evakuering, i ett annat utrymme medför en liknade lösning en häftigare brand, utan att underlätta evakuering. Det går utmärkt att kväva bränder om ventilationen är dålig. Jag har sett följderna av en garagebrand på bottenplan av ett hyreshus. De ventiler som fanns i dörrarna var blockerade av hyresgästen. Branden hade självslocknat och upptäcktes inte förrän i efterhand. Det finns en anledning till att det hela tiden tjatas om att stänga in bränder.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av SB »

Olle45 skrev: Bra att veta är att Kondens som fryser fast ett spjäll kan bli lurigt eller ??

För att undvika start av brännaren om spjället inte öppnat kan det vara lämpligt att signalen går via någon typ av lägesindikering för spjället som visar att är detta är öppet innan start kan ske. En sådan indikering bör dock inte påverkas av arm eller kammkurva monterad på axeln utan i stället direkt av spjällbladet eftersom det vid fastnat spjäll inte kan uteslutas att spjällmotorn kan dra loss axeln från detta.

När det gäller öppning av brandfalluckor i trapphus kan dessa förutom via vajer från bottenvåningen påverkas av öppen eld eller hög temperatur som gör att dess smälltlås delar sig och då frigör den fjäderbelastade låsspärr som håller luckans upphakad, varvid luckan faller ned i öppet läge.
Smälltlåsen kan förutom genom upphettning av smältmetallen också dela sig genom att en sammanhållande lättantändlig tråd brinner av. Vid brand i våningsplan en bit ner uppfylls inte alltid dessa kriterier varför öppning med vajermanövrering måste tillgripas. Det finns sedan länge också brandfalluckor med elektromagnetisk hållning som påverkas via rökdetektorer.
TMV E20 + Janfire Flex A
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har ju en vedpanna så jag kollar alltid när jag startar pannan att spjället öppnar.
Fast jag skall nog fixa en kondensstrumpa.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av Olle45 »

Här jämför vi två olika arbetsområden...
Angående brandspjäll så är det ett spjäll som stänger en ventilationskanal för att branden ska
spridas vidare med ventilationen till andra utrymmen...

Samma gäller pannrumsdörrar som också har till uppgift att förhindra brand spridning.
Nu vet jag att regler är olika beroende av bygg år och de bestämmelse som fanns det år när bygglovet beviljades.
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tillluft pannrum=Kallt

Inlägg av danei »

Regelverket har Jag ingen aning om. Jag ville främst peka på att spjallet i det här fallet inte är lämpligt att öppna i händelse av rökdetektering.
Skriv svar