iwabo villa s2 brännare med effecta panna

erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av erraboy »

Tjena Grabbar och Töser !

Jag och frugan har införskaffat oss ett hus.

I huset sitter en iwabo villa s2 brännare med effecta panna båda införskaffade år 2007.

Min fråga till er är

Är det bra grejor så att säga ???
Hur ofta behöver man göra en service på en brännare ? eller behövs det överhuvudtaget ?
Ägaren eldar idag med Neova pellets 8 mm är dom bra ?

Huset är på 130 kvm med en källare på 84 kvm. Ägaren säger hon förbrukar på uppvärmning om året 6000 kr.. har kollar runt och får det till ungefär 4 pallar således runt 3.3 ton... Kan detta stämma eller låter det lite ???

Kan tillägga att vi i Göteborgs området

Skulle vara mycket tacksam för lite tankar och funderingar.

Ha det gött !
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av bergatorparen »

IWABO Villa S2 är en bra maskin med självuraskning och det hela. Delar lär inte hellre bli något problem eftersom IWABO är ett stort märke. Effecta är ett märke som är större utanför än i Sverige. Ett företag som skapar mycket nytt. Står stadigt ekonomiskt vad jag vet. Effecta dyker sällan upp här på forumet, och det tar jag som tecken på att det är krångelfritt :lol:

Neova pellets är bland de bästa på marknaden. Låg askhalt, bra energiinnehåll och åtminstone i säck så är det den renaste pelletsen med mycket lite spån och finfraktion. Jag är helnöjd med Neova - även om de brukar ligga snäppet för högt i pris. Men min pelletsgube i Arvika brukar åtgärda den biten så att priserna blir konkurrenskraftiga. Men idag är faktiskt det mesta av pelletsen på svenska marknaden av bra kvalitet - annat var det för bara några år sedan.

Skall man ha krångelfri drift av sin anläggning, är det en sak jag alltid proppsar på: Sota och aska ur pannan efter varje eldat veckoförråd - alltså efter dussinet säckar. Det spar rätt mycket pellets, och det spar brännaren för de påfrestningar som följer med en igensatt panna. Jag har som rutin: Fyller veckoförrådet, sotar och askar ur pannan. Resultatet är en anläggning som, trots att den inte är gjort för pellets, ändå fungerar utmärkt. Bara ett välmenad råd :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av erraboy »

Hej

Tack för svar !

Ska försöka att ha detta som rutin att sota/aska ur vid varje vecko påfyllning :)

Härligt att höra att neova är bra då tror jag vi kör på dom med.

Dock hur är det mer service och liknande måste det göras av en fackman varje år eller hur funkar det ?
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av deasstore »

Ville bara anmärka på en sak där.

För 6000 kr om året skulle det bli ca 2,3 ton pellets. Om du hade ett pris på 2200 /pall (832kg)
För mig låter det som att hennes uträkningar är väldigt låga. Men det brukar ju vara så när man är nöjd och vill prata gott om något..=P
Men att din uträkning på 3,3 ton låter inte helt orimligt om man bor ensam och kravet på att hela huset ska vara varmt inte är så stort. Tror jag gjorde av med 4-5 pall i en liknande kåk och bor ungefär på samma breddgrad fast i norra kalla småland.

iwabo villa s2 är som bergatorparen säger en bra maskin. Finns inte mycke ris skrivet om den inte.
Så du ska vara nöjd med den anläggningen. Nästan ny=). Å förhopningsvis slipper vi se dig här på forumet. :lol:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av kay »

Jag har en liknande brännare Iwabo S1X i en oljepanna och jag har inte servat mitt system någon gång under mina 6 år som pellets eldare, Har bara bytt lite delar själv på brännaren, Bland annat några tändelementer, en fläkt och ska byta fotocellen nu i dagarna för den sjunger på sista versen nu, Det är ju en ganska lätt brännare att pyssla med själv!! I och för sig har jag inte haft någon annan brännare heller, så jag har inget att jämföra med. Men jag är jätte nöjd med min i alla fall :D

Lycka till med huset och pelletseldningen!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av erraboy »

Deasstore..

Du har så rätt så :) Räknade lite fel där.

Har kollat runt och låter ju mer rimligt att 4-5 pallar skulle räcka
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn så jag hoppas det ska räcka.

Hon som äger huset idag är ensam dock med 3 barn.
Så klarar hon sig på 6000 om året så är det ju inte dåligt men låter mycket i underkant tyckte jag..
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av bergatorparen »

erraboy skrev:
Dock hur är det mer service och liknande måste det göras av en fackman varje år eller hur funkar det ?
Det enda du behöver göra, är att se till mekanismen som sköter automaturaskningen. Den kan behöva rengöras en gång om året, och vissa av delarna smörjas - men utöver det så är detta en gör-det-själv brännare. De nyaste har även program som hjälper dig att välja rätt pelletsmängd när du behöver justera för ny pellets. Jag vet inte hur det var med de tidigare modellerna. Behöver du hjälp med eventuella injusteringar och dylikt så finns det här forumet där jag vet att det finns en och anna Villa S2 ägare :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av Vednisse »

Inget fel på den brännaren, att det inte skrivs så mycket är nog för att det finns få ute på marknaden här i Sverige iallafall. Dock är reservdelspriserna ganska höga på vissa delar (dock inte direkt på de som räknas som förslitnings delar).

Men nu har du ju brännaren och inget av de dyra reservdelarna behöver ju gå i sönder de närmsta tio åren med lite tur.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av erraboy »

Är Rindi pellets mycket "sämre" än neova pellets ??
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av bergatorparen »

Nej, den är inte mycket sämre. Jag har dock inte provat den själv, så detta är en hörsaga: Den har då och då lite mer finfraktion (damm, lös flis) i sig än Neova, men förbränningsegenskaperna skall vara bra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
erraboy
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 14 sep, 2012 18:33

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av erraboy »

Ah ok fått ett erbjudande på 1995 per pall för rindi ...
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av luring »

Det är som bergatorparen säger det finns knappt någon dålig pellets leverantör som är dålig i sverige nu!
Så köp några säckar du och testa!
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av kay »

Kör för tillfället själv med rindi pellets, då byggmax har den sorten just nu. Jag upplever den otroligt dammig, blir stora damm moln när man fyller upp veckoförådet. Körde förut med booforssjö och dom blev en favorit, näst intill dammfritt :D

Men Rindi funkar lika bra som Booforssjö t,ex!! Så det är bara dammet jag inte gillar med Rindi :cry:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av msh16 »

Möjligt är att Rindi har fler tillverkningsställen men den som säljs i östra mellansverige ser likadan ut år efter år.
Kan vara för korta ibland, 1-1,5cm. Är aldrig särskilt långa. Normalhårda. Påsarna innehåller bara lite spån.
Pga, någonting i tillverkningsprocessen är rindipellets till skillnad från andra vanliga pellets oerhört dammiga.
Då menar jag inte spån utan ett mycket finkornigt damm som inte påverkar eldningen men däremot så är dammet dåligt för hälsan.
Booforssjö som kay nämnde är bra men den sista gången jag köpte var det ordentligt med spån i påsarna. Troligen bara tillfälligt..
Är det bra pris på Rindi så köp och använd andningsmask vid påfyllning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s2 brännare med effecta panna

Inlägg av bergatorparen »

Man skall ALLTID använda andningsmask vid påfyllning av pellets eftersom trädamm innehåller ämnen som är skadliga för hälsan, likaså skall man ALLTID använda andningsmask när man sotar panna och brännare därför att förbränningsrester alltid innehåller "intressant" kemi som kan ge bestående lungskador. Bara ett råd i all välmening :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar