Euronom A25B och pelletsbrännare

Skriv svar
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av EdinBasic »

Min svåger har köpt hus och har den här värmepanna Euronom A25B. Går det att installera pelletsbrännaren på den? I så fall vilken skulle ni rekommendera?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av bergatorparen »

Euronom A25B är ju en kombipanna, och jag tar väl inte i för hårt om jag säger att den nog inte är av de nyaste. Detta innebär att ni bör välja en brännare som kan gå en bit ner i effekt. 25 står sannolikt för 25 kW märkeffekt olja, och tumregeln då är märkeffekt olja gånger 0,5. 12,5 kW effekt behövs som mest i den pannan - allt däröver försvinner mer eller mindre ut till Kari Kråka uppe på skorstenen. Nu är inte alla brännare tillgängliga över allt, så det är svårt att ge en exakt rekommendation, men låt mig säga så här: Den här pannan behöver en framåtbrinnande brännare om jag inte minns helt fel eftersom det enda stället att sätta en brännare är i oljedelen. Sätter man den i veddelen, är Kari Kråka den enda som kommer bli glad och tacksam. Jag vill inte rekommendera att man bygger framtiden på en såvitt gammal panna, men den kan sannolikt om den är i hyfsad skick gå några få år till. De flesta nya brännare ligger kring 20 000 kronor, medan på begagnat marknaden är det mycket bråte som kostar kring 7 - 8 000 kronor. En brännare som är gjord för egeninstallation är Energibiten BioBjörn. Föregångaren het Viking b16 - men efter att Energibiten tog över så ökade man maxeffekten till 18 kW och skrotade Viking namnet eftersom Värmebaronen redan hade det som varumärke på sina olje- och pelletsbrännare. Värmebaronen Viking Bio vill jag dock inte rekommendera. Den slukar för många reservdelar, och är för brutal för en gammelpanna. Den har två effekter 15 och 20 kW och båda är för mycket för en A25B. Såsom jag ser det är det tre brännare som kan vara aktuella: 1 billig och 1 lite dyrare och 1 dyr:
  • Torsbyugnen TB mini
    BAXI Eurofire
    Energibiten BioBjörn
Alla dessa brännare kommer från ekonomiskt stabila och pålitliga företag.

Bild
Pannan med Viking b16 brännare
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av deasstore »

Halloj..

Denna panna har jag och kan säga att den har en ungefärlig verkningsgrad mellan 80-85%.
Den är inte helt värdelös när det gäller plats för aska eftersom förbränningskammaren i oljedelen har ett sluttande golv som mynnar ut i ved-delen.(askan puttas ner i ved-delen) Kan lugnt köra två veckor utan att behöva aska ur pannan.

Har provat tre olika brännare i denna. En uppåtbrinnande och två frammåtbrinnande. Det två sisstnämnda är att föredra.
Den brännare jag har nu är en px22. Kan säga att jag är väldigt nöjd och den har fungerat problemfritt i flera månader. Kan köra med väldigt lågt drag utan problem = mer värme till pannan än kari kråka.
Effekt mässigt så bör man nog köra på runt 15 kw. För det är där som det har fungerat bäst för mig. Mycket möjligt att man har en 20° för mycket ut i skorstenen. Men det blir inte många procent i förlust.

Vill påpeka att de förslag på brännare som bergatorparn angett är utmärkta.
Kan tillägga PX22 i listan eftersom jag själv har en.
Å för smidighetens skull se till att det finns svängam till brännaren eller att man kan bygga en. Hopplöst att dra ut brännaren och lägga den på golvet när man ska sota ur.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av EdinBasic »

Hej!
Tack för svaret. Jag har själv en Ulma 2000 brännare som går att köra på både låg och hög effekt. Skulle en sån kunna passa?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av msh16 »

Hej Edin
Ulma finns det inte så mycket information om så fyll gärna på.
Verkar i handboken på nätet som det bara finns två effektlägen. Är det högsta på 20 kW så kanske det andra ligger kring 15 kW ungefär som på värmebaronen. Vore kul att veta mer.
Som sades, 12 kW är nog lagom för den pannan och kan man komma ned så långt med en Ulma?
Känns som om man sitter säkrare till om man kan variera effekten själv inom ett större område. Särskilt om brännaren är ny.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
EdinBasic
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 16 apr, 2008 12:02
Ort: Oskarshamn

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av EdinBasic »

I handboken står det att man kan ställa in lågeffekten på 10-15 kW och högeffekten på 15-20 kW. Jag har den inställd på 13,7 kW låg och 18,2 kW hög. Jag kör hela vintern på lågeffekt och det funkar bra.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av bergatorparen »

Om du kan få den att gå stabilt kring 12,5 - 13 kW så borde den kunna användas i Euronomen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Euronom A25B och pelletsbrännare

Inlägg av Eldvin »

Ulma är en alldeles utmärkt brännare,enkel att sköta å att ställa in.Den har som sagt två effekt lägen.9 -14 kw i låg effekt 14-20 kw i hög effekt.Man väljer vilket effektläge som passar den pannan man har. Man mäter upp startdosen som brukar vara ca 100 gram.Skulle den va högre eller lägre så justerar man så den blir 100 gr. Då vet brännare hur mycket skruven ger och räknar ut effekten som kan avläsas i PLC:n. Sen ställer man drifttid och paustid å får då fram vilken effekt brännaren ger. Går sen brännaren för fett så sänker man driften eller ökar pausen.
Skriv svar