funderar på ny panna

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderar på ny panna

Inlägg av danei »

Det är samma panna som CTC1100 under skalet.
Det är en panna jag inte skulle nyinstalera om det inte var väldigt tajtbudget. Den är inte rolig att aska ur.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Kan inte annat än hålla med :!:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: funderar på ny panna

Inlägg av andreas »

Håller också med.

Fast även om det är bökigt så tar de inte så lång tid endå ;)
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: funderar på ny panna

Inlägg av rod02 »

Med en rörbrännare som skall tömmas lika ofta, ser jag inte mycket extra jobb.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Men nu är det så att TS har en A4:a, och även om jag i allmänhet är kritisk till EcoTec som företag, så måste det väl ändå sägas att skall man gå över till en rörbrännare, så blir det en smärre kulturchock. Visst är rörbrännarna effektiva och bra på många sätt, men skall man byta både brännare OCH panna, så finns risken att man byter ner sig snarare än upp. Så jag står fast vid mitt råd om att skaffa bättre panna och köra med A4:an så länge det känns tryggt och bekvämt - och sedan hellre byta den när den tjänat ut så mycket att reservdelskostnaderna börjar kännas. Pannans roll blir tyvärr ofta underskattad här på forumet ty de flesta vevar med armarna och gormar om brännarna, men det hjälper lite att ha en topp modern brännare om värmen den alstrar mest värmer Kari Kråkas mindre än varma stjärt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Ok tankarna lutar lite åt focus pe 20 pannan..
Tycker det låter ganska vettigt. Hur är det med Andra uppåtbrinnande brännare då? Antar att det bara är det som gäller för den pannan?
Säg att min brännare ledsnar och säckar ihop, finns det andra vettiga uppåtbrinnande brännare av andra märken?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Ja, skall du ha en annan uppåtbrinnande, så finns Ariterm BeQuem, och givetvis EcoTec Bioline 20. Annars kan du i princip använda de flesta brännare i PE20 pannan - även framåtbrinnande. Det är en mycket smidig panna i så måtta: Den har brännaruttag på båda sidorna, vilket gör den lättplacerad.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: funderar på ny panna

Inlägg av deasstore »

Förstår inte problemen med att ha en panna som klarar både pellets och ved.
Man eldar väll med ved till att A-tanken är fulltankad med värme. Sedan dröjer det väll ett dygn innan man behöver elda . Då bör väll den lilla mängd av aska som blir kvar från vedeldningen ha slocknat.
Så att ha sådan panna som tex Baxi har med två luckor bör ju fungera bra.

Själv så tänker jag så här när det gäller att nyinvestera i något.
Ska du köpa nytt tänk inte för billigt, Tänkt funktion. Alltså hur vill man att den nya utrustningen ska fungera. Vilka önskemål man har och hur mycket tid vill man lägga på tex. sotning osv.

Begagnad anläggning av typen oljepanna= billigare inköp men installations kostnaden är den samma som för en ny. Du får fortfarande sota ur pannan en gång i veckan och många säger oftast som försvar. - Ja! men man måste ju ändå göra rent brännaren 1 gång i veckan.
Vet inte vad det tar i tid att sota ur en panna. Men visst går det mycket fortare om man varannan vecka bara behöver vrida ut brännaren, tömma koppen och vrida tillbaka på 20 sekunder.

Så satsa på en ny panna låter helt vettigt tycker jag. :)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderar på ny panna

Inlägg av danei »

När jag bytte panna köpte jag en begagnad pelletspanna med brännare för 12,5kkr utöver det behovde Jag material för 1kkr. Så det behöver inte kosta mycket om man vill skruva själv.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: funderar på ny panna

Inlägg av protoflax »

Problemet med att ha en panna som klarar både pellets och ved är att det inte finns några sådana pannor.
Ved ska eldas mot acktank och det kräver en panna med liten vattenvolym.
En pelletpanna får gärna ha stor vattenvolym för arr minska brännarstarterna.
Helt olika konstruktioner som inte går att kombinera i en och samma panna.

Ta saken på allvar lite och tänk efter. Är behovet av att elda ved så stort att du vill skaffa en acktank på åtminstone 1500 liter så kör vedspåret. Inga problem att installera en pelletsbrännare i en vedpanna.
Annars, skaffa en pelletspanna och låt veden vara.
Har själv sett hur vedeldning i Focus PE20 går till och det är inget att rekommendera. Du får dessutom en opraktisk pelletspanna med liggande rökgångar där flygaskan från pelletseldningen lägger sig. En begagnad Nibe Pellux är t.ex. mycket bättre för där är röktuberna vertikala.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Varför tar vi inte och tittar på hur det går till? http://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A

Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=xy86e1A6-f8
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Stroker »

Satsa på en begagnad pelletspanna. Jag köpte in för 19 och sålde sakerna som jag fick till för 9,5 och har en skruv kvar. Billigare än så kan de nog inte bli.
Istället för att sota var tredje dag tittar jag till den en gång i månaden numera..:)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Vednisse »

Focus PE/kombon är så inte lättskött i mina ögon...Tittar jag på första filmen i Bergatorparen inlägg och jämför så är jag klar med både panna och brännare (ingen rensning behövs) när han tagit fram sotverktygen och lossat dragbegränsaren.

Då är inte min panna något under till pellets heller ur underhållssynpunkt, brännaren behöver jag inte göra något vid, bara haka av ut med askan och dit igen.

Edit: Förvisso har han kört ett ton, jag brukar dra gränsen vid 500kg. Hur mycket jag kan köra utan problem har jag inte testat.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Svenn Antenn »

Jag får nog hålla med vednisse. Jag har ju en pe-20 men man får ju stå med krökt rygg, ficklampa i ena näven och sotverktyg i andra. Kanske underlättar om man har plats så man kan sitta på en pall men jag skulle nog inte valt den om det inte vore för priset jag fick ge. Köpte begagnad.

En låg panna med stående tuber och betydligt större asklåda skulle jag vilja ha.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: funderar på ny panna

Inlägg av danei »

protoflax : Det är inget problem att elda pellets mot acktank också. Så jag har svårt att se det som ett problem. Det finns flera pelletspannor som är tänkte för sådan drift. Jag är övertygad om att det går att kombinera en ved och pelletspanna på ett bra sätt. Om det sedan finns på marknaden är en annan sak, det vet jag inte.
Skriv svar