funderar på ny panna

grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Hej som rubriken säger.

Jag funderar på en ny panna.
Vi bor i ett ganska litet hus och idag eldar vi med ved större delen av året i en gammal ctc elcombi, nu när det böjar bli kallt så monterar jag på min ecotec a4 för och slippa o springa med ved hela tiden o ha varmt o gott helar dygnet.

Jag har funderat lite på CTC ecoflex men jag känner lite samtidigt att jag inte vill överge veden,
känns tryggt att ha den och veta att ifall man har lite dåligt med stålar ett år så kan man alltid elda med veden, och ifall pelletsbrännaren skulle krångla, så kan man alltid köra med ved.

så om man inte kör på en ren pelletspanna vilken panna skulle ni då rekommendera?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Icecap »

Hur du än gör är en kombipanna lika usel till båda delar. Om din nuvarande panna fungerar bra till ved kanske du kan skaffa en riktig pelletspanna och koppla in också?

Om du tror att du vinner något värd pengarna vid att byta den panna du har nu till en kombipanna får jag nog göra dig besviken, iaf. om det är ekonomisk du hoppas på att vinna något.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

ja det ä ju iofs en tanke, skulle ju kunna sätta in en till panna bredvid vedpannan hehe, skulle få plats men det är nog knappt, har tyvärr ett väldigt litet pannrum .. så du tror inte alls på combi varianten??

inte ens om man köper en nyare ren ved panna som man skulle kunna modda lite och köra en brännare i
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Icecap »

Jag vet att vissa har en lösning med två luckor som sitter på var sin sida om öppningen. Är det ved-dags svängs brännaren in (som alltså sitter i luckan) och det trycks på knappen, är det veddags svängs pelletsbrännareluckan ut och vedluckan används istället.

Problemet med denna lösning är att man inte kan elda upp tanken (för med ved ska man ju ha en ackumulatortank) med ved och sedan pysa iväg i tron att pelletsen ska ta över sedan, veden måste ju eldas ut först innan man kan växla till pelletsen.

Sedan ska man komma ihåg att dragbegränsaren bör ha två olika inställningar, detta kan enkelt fixas med en extra vikt som hakas på vid vedeldning.

Så i det stora hela är svaret nej. Men förstå det rätt: såklart kan du ha en kombipanna och få det att fungera, du ska bara ha klart för dig att verkningsgraden är dålig vilket bränsle du än eldar med och sedan är frågan: är det värd det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Eldvin »

Om du frågar mig så föreslår jag Ved&sols panna där ved och pellets är skillda åt,Man kan där elda ved först å då den brunnit ut å tanken kallnat så drar pelletsen i gång.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Vednisse »

Har inget jättebra förslag på rak arm, men Elkombin är totalt värdelös att elda ved i och ingen höjdare till pellets heller. Så sämre kan det omöjligt bli, Focus har en panna med helt separata eldstäder, Extuna har också en.

Baxi bonus, kräver lite mer jobb att byta mellan bränslen. Är inte lämplig om du ska behålla Ecotecen heller, kräver framåtbrinnande om keramiken ska vara kvar i pannan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: funderar på ny panna

Inlägg av Eldvin »

Extuna Duo,,Men då tar den plats på längden, Men helt klart bättre än baxi då man slipper flytta på brännaren.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

tackar för tipsen!

Har eldat med elcombin med trasig elpatron i ca 3 år nu, utan ackutank och enbart med ved. men började som sagt lite förra året att experimentera med pellets, tycker det funkar helt ok, men pannan är som ni säger inte direkt ekonomisk.

har läst en del här på forumet att dom där ctc 1100 är billiga och helt ok att köra pellets i,
men då är det framåt brinnande brännare som gäller?
skulle det vara en billig och bra lösning?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Jag ser bara ett problem: A4:n passar inte in i CTC 1100/1200 då det är för lågt i tak i dessa pannor, så då får du en extra utgift: En framåtbrinnande brännare. Ett ytterligare problem är om du vill ha kvar vedeldningsmöjligheten. Jag skulle i ditt ställe snarare titta på en vedpanna eller en Focus PE20 för den går att få med vedeldningssats. Förvisso måste brännaren ut när det skall eldas ved, men om du vill ha en panna som kan båda sakerna, så är detta en utav de billigare lösningarna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: funderar på ny panna

Inlägg av rod02 »

Då det inte verkar som det skall eldas mycket ved, så föreslår jag en förugn(med alla nackdelarna). Typ kenjonugnen eller liknande.
Rätt beg pris, och jag hugger direkt.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Det där med förugn vet jag mycket litet om, kanske lättare o försöka hitta något som man tycker verkar vettigt och sen fråga vad ni tycker :) det där med dragbegränsare har jag inte helt förstått, får läsa på om det. Men skulle jag spara något på det med den uppsättningen jag har nu?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Dragbegränsaren ser till att brännaren får jämnt drag som är lika med bättre arbetsvillkor. Alla sorters pannor har nytta av detta - även vedpannor. Kolla med Olle45 här inne, han kan sådant.

Att kombinera ved och pellets är svårt, men inte omöjligt. Men det är som Icecap säger: Kombipannor består av idel kompromisser som gör att de inte är bra på något. Vill du ha en panna som fungerar bra ihop med brännaren du har, skall du titta närmare på Focus PE20. Det är en billig panna, och den kan levereras med vedeldningssats så att du kan elda ved när du har det. Den är i första hand pelletspanna, men kan alltså elda ved i nödsfall. Det är en mycket effektiv panna till ett trevligt pris. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: funderar på ny panna

Inlägg av sänkan »

Ska du elda ved regelbundet och inte som nödeldning ska du enligt bestämmelserna ha en acktank.
Så för att komma billigast undan, slopa vedeldningen, sälj ecotecbrännaren, köp en framåtbrinnande brännare och en begagnad oljepanna. Ctc1100, Nibe City är bra, Albin Futuric funkar också.
Bygga stora pannpalats för att kasta en pinne i brasan ibland blir inte lönsamt.
En billig men bra vedpanna från Polen kostar i alla fall ca. 25000 och acktank med tillbehör är inte heller billigt.
Gör man den investeringen gäller det att gno på med veden för att det någon gång ska löna sig i förhållande till pellets.
Focus PE20 är ren nödeldning med ved men den körs utan acktank.
Här en annan panna för pellets och nödeldning med ved som körs mot acktank.
http://www.euronom.se/filer/PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Focus PE 20 verkar ju väldigt intressant, bra att man köra ecotecen i den oxå.
Nu har man ju lärt sig om hur ecotec funkar och jag tycker den är väldigt bra och den verkar driftsäker med.
innan jag ställde in den förra året så plockade jag ner hela brännaren och rengjorde o smorde in motor och lager osv..

Men om man skulle sasta på en CTC 1100 t ex, vilken brännare skulle ni rekommendera till den pannan?
CTC 1100 är ju väldigt billiga och köpa på blocket såg jag, och jag har en varmvattenberedare stående som jag inte kopplat ännu, som man skulle kunna köra upptill i så fall antar jag.

kom på oxå, hur är verkningsgraden på en ctc 1100 när man eldar pellets i den?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

såg även ctc 1200 på blocket.. något att säga om den?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar