Köpa brännare

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa brännare

Inlägg av nyman »

Du ska självklart inte skära upp pannan om du skruvar fast en utbyggnadsstos utanpå pannan där pannluckan skulle sitta. Eller ett 150x75 hål i pannluckan och stosen fastskruvad i luckan.
Biona ska du stryka direkt. Finns tekniskt kompetenta personer som kämpat i åratal för att få Biona att fungera i sin panna och gett upp. Läs trådarna
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... a9b42df206
och
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... a9b42df206

danei törs inte ens skriva upp Biona i sin profil.

Nog ser jag två gångjärn och en låsanordning på den övre luckan där man borde kunna fästa en utbyggnadsstos i stället för luckan. Är det stål i grejorna är det ju bara att svetsa dit tre pinnbultar.
För nedre luckan var ju likadan?

Mätte lite bättre med riktig tumstock på brännarhuset Bionordic B16.
Största bredd över lågriktarens fästbultar 151 mm. Lågriktarens bredd 144 mm. Brännarhusets totala höjd inkl. lågriktare 166 mm. "Eldöppningens" storlek 140x75 mm
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Självklart kapar jag inte upp pannan. Hela stos bygget är för att slippa kapa i pannan. Gjorde en grym ritning så att alla förstår vad som ska göras.
Bild
Bara "nosen" på brännarhuset tittar in i pannan. Då ingen sagt absolut nej till detta ännu så borde det kanske funka.

Plåt i alla former har jag på jobbet. Så även cnc-laser och svetsar så förlängningen kommer bli välgjord :D
Senast redigerad av Robbanpp den lör 13 apr, 2013 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Köpa brännare

Inlägg av danei »

Är det liten vattenvolym är Biona kanske inte optimal. Men jag gillar brännaren, den ar lite annorlunda. Den saknar. En hel del av de problem som andra brännaren verkar ha, men har väl å andra sidan vissa problem som de saknar. När den fanns på marknaden var den nog lite för dyr för att bli stor.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa brännare

Inlägg av nyman »

Här har du ett erbjudande.
Är modellen med 230V fläkt men får man den bara inställd så fungerar den lika bra som den senare modellen med hastighetsstyrd fläkt. Finns nog en del prutmån eftersom det inte är senaste modellen.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=10&w=3
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Re: Köpa brännare

Inlägg av anivision »

msh16 skrev:Tyvärr så är en del brännare med gammal styrning som TB Mini, Iwabo och Nymo inte helt klara att användas utan måste kompletteras med en separat termostat från Ekontroll som kostar 1600. Köra på oljepannans termostat ger bara stopp och start hela tiden
En termostat behöver inte kosta skjortan, jag byggde in en sån här i panelen på min effecta:

http://www.conrad.se/TEMPERATURREGULATO ... 50_1101171

Det bästa med den är att man kan ställa in hysteresen själv (differensen mellan påslag och avslag)
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
jojjenybbe
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 17 aug, 2013 01:00

Re: Köpa brännare

Inlägg av jojjenybbe »

Har en exakt likadan panna och funderar på att sätta in en Nymo150 som ni pratar om här.

Kör den idag bara på el men funderar som sagt på pelletsdrift de kallaste månaderna.

Övrig tid får luft/luftvärmepumpen gå.

/Johannes
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Köpa brännare

Inlägg av johannaj »

Hej!

Ville bara säga att det inte är nån stor grej att skära upp större hål i pannan. Vi hade tidigare en gammal Diom Topp, som jag skar upp.

Det mest besvärliga är att tappa av vattnet. När det är klart, är det bara att ta bort ytterplåten och isoleringen. Därefter görs hålet lättast med plasmaskärare, men det hade tyvärr inte jag...Det blev vinkelslip... :shock: Att sedan få pannan tät igen, är inget som helst problem, om man kan svetsa. För mig var det svårt. Jag missade en liten krater, som gjorde att jag fick svetsa om lite, men som sagt, kan man sin sak, är det enkelt! Dessutom, om det skulle läcka lite, lite, d v s nån droppe bara, tättar detta sig självt efter ett tag. Inget att bry sig om! Därefter är det bara att göra hnytt hål i isolering och ytterplåt! :)

Kan däremot tipsa om att inte montera isoleringen och ytterplåten direkt. Kan vara bra att ha lite öppet ett tag för att lättare kunna kontrollera läckage.

Vidare, om det finns plats i brännkammaren, tänk på "hur du vill ha det", dvs, om du förstorar hålet enbar uppåt, får du plats till mera sot och då kanske längre sotintervaller, men tänk också på den tänkta brännarens "minsta mått" uppåt. En uppåtbrinnande brännare som Ariterm behöver t ex mera avstånd uppåt än enn framåtbrinnande.

Jag hade mycket hellre gjort nytt hål i pannan, än monterat en brännare "utanför" pannan. Då blir det lätt problem med temparaturer på nåt sätt. Du kommer förmodligen behöva isolera hela utbyggnaden och brännaren kan bli för var och stanna p g a detta. Men det kan också funka bra, svårt att veta! Menar bara att det är tryggare att få in brännaren i pannan...;)

Dessutom, med ett nytt hål i pannan, är du inte låst till en speciell brännare. Då kan du verkligen fynda på Blocket! :P

Det var mina åsikter, -Lycka till!
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpa brännare

Inlägg av msh16 »

För mig verkar det som mindre jobb att byta panna när man ändå tappat ut vattnet.
Det man "fyndar" på blocket är väl mest bara uråldrigt skräp.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Köpa brännare

Inlägg av deasstore »

Okej..
Nu ska jag inte komma och förstöra dina planer.

Men enl din info så har du en nibe luft/vatten pump från 2006.
Den om något bör vara enerigeffektivare än gammal oljepanna.
Jag tror inte du kommer att spara en spänn på att elda med pellets jämfört med pumpen.
En L/V pump bör väll klara att arbeta ner till minst -10° utan några större påslag från elpatronen. (eller är det något fel på den)

Inga möjligheter att elda i kamin eller liknande för att spara på elen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar