Köpa brännare

Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Hej.
Har bott i hus i 1år nu och inser att nått lär göras åt värmen.
Skulle gärna vilja börja elda med pellets i begangnad brännare. Kör en hel kass luftvattenpump nu som bara funkar till -5 grader, sen blir det elpatron.
Hittar ingen info alls om min panna på nätet. Men jag ser direkt att jag har ett problem, båda luckorna på pannan är bara 10cm hög. Har läst lite om Nymo brännaren som har ett 9cm rör. Är det ända alternativet jag har? Ta upp ett hål i pannan och svetsa känns rätt svårt även fast jag är svetsare. Blir det inte svårt att få tätt vid vatten mantlingen?? Byta pannan också kanske är bäst?
Jag bor i Gävle i 140kvm och pannan är en Diom Diplom
Bild
Senast redigerad av Robbanpp den tis 09 apr, 2013 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpa brännare

Inlägg av Stegatorparn »

I en annan tråd hade någon fått dit en Baxi Eurofire http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 94#p131627 så nog finns det valmöjligheter. Sen är det ju bekvämast att stoppa in en Nymo 150 i oljebrännarhålet.
Verkar vara dåligt med plats för aska, så uraskning varje vecka lär det bli.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Olle54 i din länk värkar ha kapat upp ett större hål. På min är båda luckorna exakt lika stora. Har pannan "vattenslingor" går precis intill luckan? Känns lättare att täta för bara rök istället för vatten och rök om man ska ge sig på att kapa och svetsa.
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köpa brännare

Inlägg av Eldvin »

Klart du kan kapa upp pannan på sidan.Svetsa i en utbyggnads stos för en framåtbrinnande brännare som du inte kan köra med nån större effekt ur.Så det besväret skulle jag inte lägga ner då man kan köpa en nymo 150 som du monterar in ganska fort.Men då kvarstår problemet med aska som ska få plats,ganska tät intervall på sotningen då det bara är tre små tuber som snart blir tät och det blir stopp.Jag skulle köpt en Ulma panna, för då kan jag muta grannens pojk med en veckopeng så fyller han vecko förådet då jag inte är hemma.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Köpa brännare

Inlägg av nyman »

Till din panna måste du ha en brännare som klarar att gå på låg effekt med bibehållen verkningsgrad.
Nymo 150 är enklaste lösningen men är svår att få tag på begagnad.
Är du svetsare så kan du tillverka en utbyggnadsstos av material från någon gammal oljetank.
En Bionordic Viking B16 brännare kan monteras i utbyggnaden som ska vara minst 150x150 invändigt.
Övre delen av utbyggnadsstosen passas in mot öppningen i pannan.
Har själv en utbyggnadsstos där hela brännaren sitter utanför pannöppningen och det fungerar bra.
Hur stosen ska monteras mot pannan är jag inte klar på då jag aldrig sett en Diom.
Mot yttre änden av stosen monteras brännarens anlutningsplåt.

Naturligtvis är en beg pelletspanna bättre men kostar 12000-16000 plus brännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Tack för de hjälpsamma svaren. Nymo 150 får det bli. Blir till att hårdbevaka Blocket vår och sommar. Såg att jag missa en i Falun förra veckan :( Så det var ju lite surt. Jaja nya tag. Tack igen för bra svar!!!
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köpa brännare

Inlägg av Eldvin »

Fick en :idea: Kolla med dom som säljer Nymo,ifall dom har en begagnad liggande. Som dom bytt in eller så.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpa brännare

Inlägg av msh16 »

Bra ide!
Har bevakat Blocket i rätt många år men bara sett två Nymo 150 där. En var helt nyligen.
Bedömer chansen att lyckas som liten den vägen.
Tyvärr så är en del brännare med gammal styrning som TB Mini, Iwabo och Nymo inte helt klara att användas utan måste kompletteras med en separat termostat från Ekontroll som kostar 1600. Köra på oljepannans termostat ger bara stopp och start hela tiden
I slutänden blir alltså den lilla enkla Nymo 150 med 1,5 meter skruv 100 kr dyrare än en modern biobjörnbrännare med 2 meter skruv, termostatstyrning och automatisk uraskning.

Iden att bygga ut brännaren så långt att den blåser in värmen i pannan genom öppningen för brännarluckan låter intressant. För det är väl en rektangulär öppning som är 10 cm hög? Med lite svetsjobb går det då att tjäna in kanske 10000.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Ja den är rektangulär ca: 100mm x 150mm. En rejäl förlägnings stos kan jag fixa utan problem.
Då är ju frågan om det funkar med alla brännare eller bara vissa om man ska ha HELA brännarröret utanför pannan?
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpa brännare

Inlägg av msh16 »

Brännarrör är helt förlegat men för Nymo 150 som ska efterlikna en oljebrännare är röret nödvändigt.

Iden att montera brännaren utanför öppningen på 150x100 fungerar bara med bionordicbrännaren.
Den har en brännarskål och en överliggande lågriktare som gör värmeutblåset från brännaren blir i ett område som är ca. 150x50 mm.

Första bilden här visar hur det ser ut.
http://pelletsteknik.se/
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Precis! Lågriktare i överkant måste vara bra, då får jag in den nån extra cm in i pannan. Är Viking B16 och BioBjörn ensamma om det? Hur ser begagnat marknaden ut för dessa? På Blocket var det dåligt. Är dom för nya kanske?
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Köpa brännare

Inlägg av psau »

Det är bara att de är för eftertraktade, de försvinner direkt från blocket.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Köpa brännare

Inlägg av danei »

Det finns ett par Biona brännare på blocket. De passar rakt av i oljebrännarhålet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köpa brännare

Inlägg av Eldvin »

Fördelen med Nymon är att man slipper kapa i pannan.Är ju inte så kul när man skurit upp ett hål och upptäcka att det är rostigt inne så det blir knepigt att svetsa igen det senare.På Nymon finns ju start fördröjning inlagt.Så då blir det inte så mycket start å stopp.Och med tanke på den blygsamma vatten volymen i Diom pannan så lär den starta ganska snart i vilket fall.
Robbanpp
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 09 apr, 2013 16:04
Ort: Gävle

Re: Köpa brännare

Inlägg av Robbanpp »

Nymo 150 mot Biona 2000, vem vinner den matchen. Men måste säga att jag vart väldigt sugen på Viking b16/Biobjörn i stos utaför pannan.
Panna: Diom Diplom olja/el. Oljan urkopplad.
Luft/vattenpump Nibe Fighter2010 8kw -06
Täljstenskamin Tulikivi KTU 1400l
1,5 plan 140kvm 100år gammalt hus i Gävle
Skriv svar