Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alternativ?

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Stegatorparn »

Om du vill lära dig mer om pannan finns en manual här http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 7439876250
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av danei »

Det finns ju en Biona tillsalu här på forumet.

Jag har inget med anonsen att göra. Det är en brännare som inte behöver askas ur, passar rakt in i oljebrännarhålet. Den anpassar sig efter drag och bränslevariationer innom visa gränser. Visst har den problem den också, men men inte samma problem som andra brännare.

Den finns dock inte på marknaden längre, det beroer nog till stor del på att den är ganska avancerat och där med dyr som ny. Jag kör den själv och är nöjd med den, jag har en kolega som kör pellets som också är nöjd med sin. Men här på forumet verkar den inte alls vara poppulär.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

Ja, de trekantiga locken är till elpatroner och det finns vatten innanför, om det är torrt så rör inte dom, man knäcker ofta pinnbultarna när man försöker ta bort locken.

Brännaren ska sitta längst ner till höger, det mesta av askan kommer att hamna där, en del flyger över till vänster delen (det är en förbindelse längst upp på mitten, det är där baffeln ska sitta), rökgaserna går från högra delen, över till vänstra och sen ut i rökröret.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Erik_73 »

Du kan gått och väl ha kvar pannan och stoppa dit en pelletsbrännare men bli inte förvånad över hur mycket pellets det kan gå till att värma hus och för att få varmvatten, att man som icecap kan säga att den pannan inte är så eländig när man matar in pellets motsvarande 48000kW/h har jag väldigt svårt att förstå

Vissa anser att det är viktigare att ha det senaste inom brännare och sen bryr man sig inte om pannan kan ta tillvara på den energi som brännaren levererar, hade jag haft massor med pengar som jag inte hade behövt så hade jag antagligen låtit min CTC 265 vara kvar tills den hade gett upp
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

Jag eldar upp 6 pallar pellets varje år, och det var detsamma med min gamla 265:a, visst det är en Nibe City, ingen idealpanna heller men dock en "modern" panna, välisolerad osv, och skillnanden är väldigt liten, jag har svårt att se att en svindyr pelletspanna skulle göra många kronors skillnad på ett år, och att tjäna in dom pengarna skulle ta en förfärlig massa år.

Alla pannor är piss att elda i på sommaren för varmvatten, så är det bara, på vintern har jag svårt att se några enorma skillnader på en gammal skitpanna och en modern pannan, visst skiljer det lite men inga våldsamma skillnader.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Icecap »

Och sedan kan min ganska höga förbrukning nog hänga ihop med att mitt hus är stort och dåligt isolerat, det är knappast något att skylla på pannan!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av danei »

Förbrukningen beror mycket mycket mer på hur mycket värme man förbrukar än på hur bra pannan är.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av lange02 »

En CTC265 tycker jag gott man kan ha kvar. De verkliga skrotpannorna som CTC Elcombi,Total och en del Diom hör kanske bäst hemma på skroten.
Har man som Icecap, pannan mitt i källaren kommer ju all värme som pannan strålar ut till nytta.
I ett litet pannrum är det däremot ingen nytta med en temperatur på 30 grader när pannan går.

Brännaren spelar större roll. De gamla rörbrännarmonstren på 15-20 kW effekt ger säkert både hög förbrukning och hör rökgastemperatur i en CTC265.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Erik_73 »

micke_932 allt är ju relativt på vad man tycker är mycket i besparing, skillnaden för mig blev 5ton/år mellan ctc 265 och den nya pannan, har svårt att tro att jag hade haft en större besparing av att ha kvar den pannan och satsat pengarna på en ny brännare, kan hålla med om att det är sämre sommartid med eldningen, har gjort rökgasmätningar var 14-20dag under sommaren och legat mellan 93-94% i verkningsgrad vilket är något mindre än vintertid men är fullt godkänt i mitt tycke

Vet en firma som gjorde mycket tester på ctc 265 pannor och enligt deras mätningar och påståenden så var det inte speciellt bra verkningsgrad, har för mig att dom kom upp runt 80-85% med rökgaskylare monterad
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

Nej, verkningsgraden på en 265:a är inte speciellt bra, men pannans verkningsgrad är ju bara en liten del i det hela, och givetvis blir skillnaden större ju mer du eldar, jag eldar bara upp 5 ton om året, så om du sparar 5 ton om året så eldar du löjligt mycket mera pellets än vad jag gör och då blir givetvis skillnaden större.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Icecap »

Låt oss räkna lite:
Jag eldar runt 6½ ton/år i min CTC 265B från '73.

Om vi antar en verkningsgrad på 75% och jag byter till en ny panna som ger mig 85% verkningsgrad kommer min "nya" förbrukning att vara 5,7 ton/år.

Alltså sparar jag 800 kg/år, väldigt nära en pall á 2100:-.

Om man räknar på att en pannan håller 20 år o vi struntar i ränta, lån osv. blir det en vinst på de 20 år på totalt 42.000:-.

Får man tag på en bra panna för en billig peng och kan kröka rören själv är det definitivt möjligt att få en vinst av det efter ett antal år men ska man ha en rörkrökare till att göra jobbet blir det ingen vinst att prata om.

Ska man dessutom använda lånade pengar för det blir det riktigt illa.

EDIT: Så i mitt fall är det ingen anledning att byta panna innan den faller isär, det är ingen vinst vid helt enkelt.

Ska man spara 5 ton/år i detta räkneexempel ska man totalt elda 40,6 ton/år innan pannbyte och det låter ganska drastisk. Det är såklart fullt möjligt att det har varit så men då de kallaste 3 månader drar runt 50% av årets totala förbrukning betyder det att de under de 3 månader har eldats med en medeleffekt på 44kW - och det gör man inte ostraffat i en CTC265B!

Och jag är ganska säker på att det inte ens är möjligt.
Senast redigerad av Icecap den mån 09 sep, 2013 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Holger »

Bara man har en brännare som går att justera effekten och hysteresen på så är det inget fel på ctc265.
Värmen återvinns i huset och försvinner inte spårlöst. Varm källare får man och det är bra mot fukten. Också vid låg effekt på brännaren som 9-10 kW har man tilräcklig rökgastemperatur för att skorstenen ska hållas varm som just är meningen i ett självdragshus. Genom pannans bra lågeffektegenskaper går det också fint att med min brännare använda det nya modulerande styprogrammet från pelletseknik.se.

Med automatisk uraskning av brännaren har man optimal förbränning utan aska på rostret och efter 2-3 veckor sotar man ur pannan. Eldfasta stenen i botten på oljeutrymmet tog jag bort och slog i en slurry av färdigblandad c-bruk och krossad lecasten så att askutrymmet blev lite större.

Tjänar du 5 ton pellets om året på att byta pannna måste du ha eldat med en Pellx eller liknande på full effekt.
Jag förbrukar 5 PALLAR om året men eldar inte på sommaren.

Förbrukar du 50-100 ton pellets om året vore det väl lönsamt att installera en flisanläggning?
Att beräkna "verkninsgraden" utifrån mätning med ett rökgasinstrument säger ingenting annat än hur bra brännaren är inställd. Brynäs här på forumet har en megafantastisk verkningsgrad från sin ctc265 uppmätt på papper från installatör.
Men som sagt, brännarvalet är viktigt.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Erik_73 »

Holger, använder samma brännare nu som när jag hade ctc 265 och körde den på lägsta effekt utom nån enstaka gång då alla skulle duscha och det var riktigt kallt ute man kunde behöva öka effekten medans alla duschade, hade en årsförbrukning på ca12pall/år innan pannbytet och nu är det ca 6pall/år.....rökgasinstrumentet ger dig information om hur förbränningen är och hur pass mycket pannan hinner ta åt sig av det som förbränns, har också papper på dessa mätningar som är gjorda med ett kalibrerat mätinstrumet....Vad är det som gör att du kan nyttja den energin som frigörs vid eldningen av pellets?

Har men en årsförbrukning på 5-6pall/år så kan man ju givetvis inte göra en så stor besparing, Icecap tidigare skrev du ju att du hade en förbrukning på ca 9ton
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
oskarsvensson
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 14:16

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av oskarsvensson »

En pelletspannas priser varierar mellan 50.000 SEK- 110.000 inklusive kostnader för installationer och driftsättning. Men eftersom det finns stora skillnader i priser mellan olika leverantörer, kan det vara svårt att avgöra ett fast pris. Ett bra sätt att kunna lösa kostnaden är att använda sig av ett långsiktigt lån för att betala av pelletsbrännaren. Jag hittade några bra alternativ på https://www.pengino.se/.

Det finns ju också andra lånesidor att använda sig utav, är det någon som har något förslag?
Skriv svar