Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alternativ?

Decson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:01
Ort: Bispberg/Säter

Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alternativ?

Inlägg av Decson »

Så sorgligt var pannrummet i nya huset, har läst mig till att 265an inte är den bästa att hushålla på värmen.

Som det ser ut idag så står det en ctc 265 -89 med borttagen oljebrännare, och en extern elpatron står på golvet och värmer både vatten och panna. Huset är på 74kvm boyta(52+22) +52kvm källare, 1940

Kortsiktliga tanken är Alt. 1:
sätta in en begagnad pelletsbrännare i ctc'n för att slippa sätta in hela lönen på dalakrafts bankgiro.

Långsiktliga tanken är alternativ2
en begagnad panna inkl brännare från någon som bytt till bergvärme.

alt1
Vilken/vilka brännare fungerar att bara docka emot i det runda hålet och går att köra på ca 12kw?
Ska det vara framåtriktad låga för att motsvara en oljebrännare som jag antar pannan är konstruerad för?

Alt2
Har kikat lite och hittat två paket inom rimligt avstånd, dåligt insatt så jag vet inte vad som är att föredra
http://www.blocket.se/vastmanland/Pelle ... w=2&last=1
http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsan ... m?ca=6&w=2

Hur skulle du gjort i mina skor? Ekonomin är starkt begränsad pga byggnationer och lånekostnader.
Bor i Säter om du vet om något annat bättre alternativ i närheten för ca 10'000 eller billigare

Mvh David
Mvh David
Ctc 265 -89 oanvänd, uppvärmd av extern elpatron.. :(
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av nyman »

Låt CTC265 sitta tills du eventuellt skaffar en pelletspanna.
Joker och Nibe City är bara oljepannor lika jobbiga att sköta som den panna du har.
Det mesta som säljs på Blocket är inget att köpa och det är svårt att göra fynd.
Du ska inte docka en brännarre i det runda oljehålet utan ta en vinkelslip och uppbringa ett fyrkantigt hål i oljebrännarluckan och sedan med slipen plana av utsidan på luckan så att en brännares fästplåt kan täta mot luckan.

Eurofire, Bionordic, Ariterm Bequem, Ecotec A4, Ecotec Bioline 20 är brännare som fungerar bra och ger lite bekymmer.
Finns en tråd om varje brännarre. En del typer har massor av problem och kräver uppgraderingar. De sorterna ska du undvika.
En del sorter har inte egen termostat. Undvik de också så slipper du en merkostnad på 1600 senare.
En del sorter justeras in med vridpotentiometrar precis som radioapparater från 60-talet. Undvik de också så sparar du mycket tid.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Icecap »

Som ägare av en CTC265B kan jag säga att den inte är så eländig!

Jag bytte ut oljeluckan mot en plåt med fästen till brännaren på, det var lite mätningar och sedan 4 hål att borra, sedan var det bara att skära av det överflödiga på plåten och det var klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Decson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:01
Ort: Bispberg/Säter

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Decson »

Okej, tack för svaren och jättetack för exemplaren, då ska jag leta brännare.
Kan man köra brännarna som nämndes helt solo utan inblandning av "centrala villaregulatorer" och grejer? Bara koppla in en termostat till brännaren som start och stopp signal och låta termostaterna på elementen sköta resten?
Mvh David
Ctc 265 -89 oanvänd, uppvärmd av extern elpatron.. :(
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av msh16 »

Håller med andra. Pannan går bra att använda. Det mesta hänger på brännaren.
Här har du ett bra fynd i Gävle om du är snabb. Brännare som petar ut askan i pannan själv.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3

Ett hål i oljeluckan behövs men inte så svårt att fixa.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

Du har rätt hyfsat med utrymme för brännaren i en 265:a, men en som brinner helt framåt kommer antagligen att slå i lågan i innerväggen, luckan är ju liten så det sätter lite begränsningar.

Enda anledningen att min 265:a fick ge upp var att det rostade sönder nere vid elpatronerna, annars skulle jag nog låta den vara kvar.

Så ett tips är att kolla upp luckan till elpatronerna, det sitter gummipackningar där som blir stenhårda med åldern och då kan det börja läcka (mitten längst ner, under den lilla luckan), det är så varmt där så vattnet kokar bort men det äter upp plåten väldigt snabbt, så gärna koll på det.

265:an är rätt uselt isolerad, verkningsgraden suger väl en del också, men det går att åtgärda med lite plåtbitar, fördelen med 265:an är ju att det inte finns någon elektronik i den, den behöver ingen spänning alls egentligen med undantag för cirkulationspumpen, finns inget som kan gå sönder i den och oavsett vad man tycker om den så är det rätt gediget konstruerad.

Vad det gäller Nibe City så håller jag inte med, den är riktigt trevlig som pelletspanna, det finns mycket plats för aska, jag askar ur min panna 2 gånger i månaden på vintern, och en gång i månaden på sommaren, det är dessutom enkelt, förbränningsutrummet har runda "hörn" så det tar bara några sekunder att stålborsta den, att göra samma sak på en 265:a tar flera minuter, Nibe city är dessutom 20 cm lägre än en 265:a, så om du sätter ett stativ under en Nibe City så får du upp rökröret i samma nivå som med 265:an och dessutom en panna där luckan sitter på vettig höjd, mycket enklare att sota.

Det tråkiga med Nibe City pannan är att det sitter eländigt mycket elektronik i den och dessutom krävs cirkulationspump till värmeväxlaren, den rymmer lite mindre vatten än en 265:a också.

Om din 265:a är frisk så tycker jag du ska behålla den, den är ju dessutom nästan ny, min var från 1979.
Kan man köra brännarna som nämndes helt solo utan inblandning av "centrala villaregulatorer" och grejer?
Du behöver inga konstigheter, du får ställa shuntventilen manuellt bara, stänga den på sommaren och sätta en vettig temp på vintern, men det är inga problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av msh16 »

Visst kan man elda en rakt framåtbrinnande brännare i ctc265. Det är ingen risk att lågan slår i bakväggen. Är man lite händig kan man också göra en utbyggnasstos till brännaren. Viktigt är att brännaren går att reglera ned till en effekt på 11-12 kW och det klarar inte brännare som KMP, Pellx och VikingBio.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

Allting går, låt oss säga att det är mindre lämpligt istället då om det låter bättre, och med en utbyggnadsstos så ökar förlusterna, lågan för nära så får du pannsten på baksidan av plåten så småningom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av sänkan »

Kan inte begripa varför lågan skulle slå i bakväggen på en ctc265 med en framåtriktad brännare. Det finns gott om plats för lågan om man sätter brännaren i pannluckan.
Men prova ringa på ecotecen i Gävle. Den är ju inte så gammal.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Eldvin »

Klart Lågan kan slå i bakväggen ,kan även slå över i ved delen.Men då är det riktigt feljusterat. :D
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av micke_932 »

En brännare med lång nos kan slå i, en Eurofire kommer exempelvis för nära utan förlängningsstos i en 265:a, lågan behöver inte slå i pannväggen, det räcker att den kommer rätt så nära för att risken för pannsten ska öka rätt dramatiskt, dessutom pajar man ju verkningsgraden ännu mer, men visst fan kan man sätta brännaren rätt i och skita i var lågan kommer, det är ingen katastrof.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Eldvin »

Sen om man läser manualen till berörd brännare innan man skruvar dit den så står måtten angivna.Så man kan enkelt skruva dit en utbyggnads stos.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Icecap »

Plåten jag monterade var standardplåten från Janfire, ingen stos eller liknande. Bara att borra 4 hål för montering (samma skruv som för gamla luckan) och skära av överflödig material medelst vinkelslip.

Jag anslöt till panntermostaten och fick det hela upp att köra på 30 minuter, då hade jag förvisso mätt in monteringsplåten, borrat och kapat så den del var klar.

Viktigt med en CTC265 är att inte köra på högre effekt än 12kW! I min panna är det nämligen det samma som att kasta bort värmen.

Och som alltid, oavsett vilken brännare eller panna: dragbegränsare är en mycket bra sak att montera!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Decson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:01
Ort: Bispberg/Säter

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Decson »

Ringde på ecotecen i Gävle i fm's, var redan en på väg upp från KALMAR! Var den så billig?
Har lagt blocketbevakning på samtliga modeller som omnämnts som bra.

Var ner och kikade lite, såg på en annan skylt att pannan tycks heta ctc 265-EM om det har någon betydelse?
Kikade vid vad jag tror är elpatronerna, mitten längst ner, ser ut att vara två trekantiga lock, är det vatten direkt innanför dom? inte röra så länge det är torrt vid kall panna mao?
Ska brännaren sitta i luckan längst ner till höger? hamnar all aska i samma fack?
Vad är facken till som är lite mer servicevänliga med handtag till vänster?
Mvh David
Ctc 265 -89 oanvänd, uppvärmd av extern elpatron.. :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nytt hus, ctc 265 och elpatron i källaren..bästa alterna

Inlägg av Icecap »

En CTC 265 är en kombipanna. I vänster sida är det plats för eldning med koks, i höger för eldning med olja eller pellets.

Ett 'B' efter typnumret betuder att det finns en VV-beredare i .

Och tydligen betyder ett 'M' att det finns värmepatronmöjlighet också.

Och ja, askan hamnar (i stort) i samma fack, lite flyger dock lite varstans.

Se till att du har den oljebaffel som ska finnas, det är en vinklat gjutjärnsbit som sitter vid utloppet från oljekammaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar