Bygg själv eller köpa hink till dammsugare att rensa aska

manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Ha ha jag *skratta*
Vet ni vad jag fick en stor julklapp i efterskott idag.
Jag blev överraskad.
Gissa vad var det!

Jo, GROVIS
Man får vara nöjd med det.
Så slipper jag fundersam länge.

God fortsättning julhelg och njuta med kaffe + drambuie + 1 tsk honung i en lång glas.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Askhink

Inlägg av energibiten »

Groovis askhink och Julas askhink är identiska till konstruktion.
Den enda skilnaden är att Julas är lite tunnare i plåten och inte gradad så den är lite vass i alla snittytor. Samma slang anslutning filter och filterhållare. Dock skiljer sig priset avsevärt.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag har använt Altbergs askfälla i 3 år och är nöjd med den. Lite flygaska hamnar i dammsugaren så en grovdammsugare kan vara bra. Själv använder jag en urgammal Nilfisk med tygpåse, det är bara att skaka ur påsen när suget börjar bli dåligt. Askfälla tror jag man kan köpa direkt av Altbergs -http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm - till ett bättre pris än vad SWD tar. Kolla också med Altbergs om dom har återförsäljare på trakten. I Sandviken (Wallbergs Trä) kan man köpa den för ca 900 kr. Jag kollar noga innan jag askar ur att det inte finns glödrester kvar i askan, som regel får pannan stå och vila 3 - 4 timmar innan jag askar ur.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Jag kör en ASH-POT, inköpt på Silvan för 300 spänn. Suger bra trots att jag ställt ner suget på grovdammsugaren, tillverkaren rekommenderar det. Synd att slangen, som är av plåt, är lite kort, ca 125 cm. Optimalt hade varit om slangen hade varit 2,5-3 meter. Som det är nu får man släpa med sig spannen hela tiden.
I övrigt funkar den perfekt. Filter av stålnät. Det räcker man dunkar spannen i golvet efter dammsugning så lossnar det lilla som satt sig filtret.
Är det någon som vet var man kan få tag på dessa plåtslangar? Hade man bytt originalet mot en på 3 meter hade den blivit mycket smidigare att använda.

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Hej

Finns bara en asksug man kan använda den med cyklon + Kärcher grovdammsugare. Cyklon 875:- Kärcher 2701 900:-

Välinvesterade tillbehör

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Är det dyrast?

Inlägg av manin »

Dyrast :?: "Cougar" askdammsugare i standardutförande någonsin som jag sett här kostar 2800 kr exklusive moms och frakt. :shock:
Om ni är intressen så kika in här http://www.askdammsugare.se/
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
LarsL
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 27 jan, 2005 16:27
Ort: Norrland

Inlägg av LarsL »

Jag använder Alterbergscyklonen/Askfällan + Kärcher 2701 och det funkar utmärkt. Tidigare använde jag vanlig dammsugare men då blev det tätt i sugarens påse och filter rätt fort. Jag köpte min cyklon direkt av Altbergs då de har sin verkstad där jag bor. Jag har moddat den lite, i muffen där man ansluter dammsugaren har jag satt in ett mkt finmaskigt stålnät. Om det finns små blödande pelletsbitar i askan, och askfällan är ganska fylld, kommer dessa inte in i dammsugaren. Jag brände upp en vanlig dammsugare innan jag gjorde denna modifiering.
LarsL
Biomatic+
Skriv svar