Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pumpen?

rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pumpen?

Inlägg av rosvall »

Jag funderar på om min shunt är som den ska och om den kommer att fungera för reglering av värmen riktigt!

När jag ställer shunten på minimum så shuntar den ändå ut 30 gradigt vatten. Även efter en hel natt med 0 grader ute.

Nu har jag termostater på nästan alla element, några riktigt gamla och fungerar lite dåligt.

Jag ska ordna egen styrning av shunten och kan då tänka mig att stänga av cirkulations pumpen också om inte shunten kan strypa tillräckligt. Alla element kommer att vara på max.
Jag behöver bra vrida shunten några grader för att varmare vatten ska shuntas ut! Mycket känsligt!

Såhär ser shunten ut:
Bild

Bild
Är detta konstigt eller?
Är shunten dålig?
/Henrik
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av Stegatorparn »

Går shunten att vrida ner till 0 på skalan? Kanske är rost i ventilen som hindrar fulla utslag.
Alla shuntar har ett visst läckage men 30° ut i nolläge är inte bra.
Det enda jag kan råda dig till är att kontakta fabriken och höra om dom har en insats som reservdel eller en passande ventil. Bifoga isf dina bilder.
http://www.vexve.com/sv/controls/produk ... ermomix-a/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av ronald »

Kan ju ta en stund för vattnet isystemet att visa rätt temp på mätaren...Ja ovart sitter mätaren ?..30 C det e ju inte mer en va man pissar ut i temp..inte mycket som sagt :P o vid 0 c behövs det nog en del värme ändå låt säga 30 C ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Ja shunten går att vrida till noll på skalan men vredet är oexakt.
När vi flyttade in i huset för 12 år sedan så satt shunten fast första året! Fick sedan hjälp och vi skruvade loss shunten och fick isär den så att den gick att röra igen.
Det kan ju helt klart tänkas att den trotts allt inte kommer ner till 0 riktigt. Vrider jag till med lite kraft mot noll så fastnar den lite granna. Vilket o-roar mig lite eftersom jag ska vrida shunten med ett servo snart. Men när den väl rör på sig så rör den sig lätt.

Har shunten på minsta nu och en stektermometer visar 31 grader på rört som lämnar pannan ca 2 meter från pannan, uppe vid taket.
Det är visserligen varmt i pannrummet också så kanske värmen där inne också bidrar med den höga framledningstemperaturen som jag tycks ha. (Minst 30 grader varmt uppe vid taket!)

Elementen i huset är inte ställda på max ännu.

Det jag är lite orolig för är när det blir varmare ute, några plusgrader och sol, att jag skickar ut onödigt varmt vatten.

Jag såg i vart fall en markant minskning av pelletsförbrukningen när jag vred shunten till 0. Tidigare var det ca 1.5 säckar som lägst, nu blev det ca 1.1 säckar.

Bild
Den röda grafen visar alltså säckar per dygn förbrukning mellan start - start av brännaren. Den stiger såklart när vi använder varmvattnet, stiger ganska mycket...

Och tack för länken till Vexve, har googlat men inte hittat den sidan!
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av ronald »

Om det e förbrukningen du e ute efter så checka övertemp i bostadsytor/ rum...i C för mycket för DIG/ER e ca 5 % svinn..Så checka istället med din stektermometer eller skaffa små digitala termometetrar som du placerar i varje rum o håll koll..Det har jag :wink: .. o byt ut dåliga termostater till nyAre... :wink:
Som sagt mäter du pannvattnet med en stektermometer lär det nog inte stämma nämnvärt om du inte är direkt kontakt i, vattnet o mäter :wink:
Senast redigerad av ronald den fre 20 dec, 2013 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av Stegatorparn »

Försök att mäta temperaturen med en digital termometer på bägge sidor om shunten när den är nollställd.
Se till att stoppa in givaren under rörisoleringen.
Är temperaturskillnaden obetydlig är shunten okey. Returvattnet skall då bara passera shunten och gå ut i tilloppet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Jag har mätit på lite olika vis på rören, under isoleringen. Men det tycks stämma ganska bra när jag gämför den gamla analoga termometern som sitter nerstucket i ett rör, dock ganska nära panna.
Nu har jag fått hem flera 1-wire DS18B20 så att jag kan hålla koll på mer temperaturer!
Tycker dock att rören reagerar ganska snabbt på vattnets temperatur.

Jag är ute efter att ha en behaglig jämn temperatur utan att behöva gå och finjustera termostaterna vid väderomslag!
Plan A är att skruva upp alla termostater på max och styra temperaturen via shunten, om jag inte klarar det:
Plan B är att införskaffa några nya termostater och sedan styra shunten grovt.
Plan C är att inte styra shunten alls, utan bara använda lite nya termostater... :(

Jag satsar på plan A! Om vi sedan kommer att spara pellets är det ett super plus. Och det borde vi göra, det blir helt klart för varmt i bland och ojämnt i huset nu. Så när shunt styrningen fungerar så kommer jag såklart att kolla det med lite olika termometrar runt om i huset!

Nu ska jag mäta både retur och utgående och se vad jag får!
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Nu har jag kollat skillnaden på in och ut temp över shunten, det är ca 1° grad.
Det visar även de gamla "analoga" termometrarna som sitter på rören. Brännaren var nu inte igång.

Är 1° grad obetydlig?

-1,8° grader ute nu, shunten har varit på 0 i flera timmar, men temperaturen sjunker inte direkt i huset heller håller sig runt 22°, det känns visserligen kallare på vissa ställen... lite dragit och dålig isolerat hus är det allt! Kan tillägga att vi har 3 datorer igång i källaren, plasma TV på övervåningen m.m. så de kanske värme lite de också :o !
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av Stegatorparn »

Då är det inget fel på shunten, utan du kan motorisera den som tänkt.

Har cirkulationspumpen flera hastigheter, kör du på lägsta?
Vid c:a 0° ute, bör temperaturskillnaden mellan tillopp och retur vara 5-10°.
Ju lägre pumphastighet, ju större temperaturskillnad.
Sedan bör systemet vara i balans, dvs temperaturskillnaden mellan tillopp och retur över varje radiator ska vara ungefär densamma.

När du fått klart shuntstyrningen har du förmodligen en rumsgivare i ett rum. Radiatortermostater i det rummet ställer du helt öppna eller någon grad över önskad temperatur. I övriga rum ställer du in termostaterna på önskad temperatur för att undvika övertemperatur t.ex. vid solinstrålning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Jag har lite svårt med att komma ner till 5-10° skillnad på tillopp och retur, speciellt vid 0° ute!
Cirkulationspumpen måste jag köra på läge 2 av 3, annars går den förlångsammat eller stannar helt.
Jag har eldat med vet nu de två senaste säsongerna och fick problem med att pannan "kokade" redan vid ca 40 grader, körde på läge 1 då. Det började smälla och banka från pannan, jag fick en chock och fick faktiskt en kal fläck på huvudet (Alopecia areata) av det! Efter det ändade jag till läge 2 och inte haft några problem med pumpen. När detta hände pratade jag med några rörmockare som tyckte att det lät onödigt att byta pumpen om den gick på 2:an...

Men det är kanske dax att byta en pump för att få ner cirkulationen på vattnet.
Å andra sidan är huset ganska högt, nästan 2,5 plan med panna ca 1,5 meter upp från lägsta punkt, se ritningen med temperaturer på längre upp i denna tråd. Tycker att när jag kört på 1:an tidigare så har värmen haft svårare att sprida ut sig bra i huset.

Ännu en fråga:
Om alla termostater är på max kommer då temperaturskillnaden öka mot nu när jag reglerar värmen via elementens termostater. Med pumpen på samma fart.
Jag har svårt att förstå hur min reglering via shunten kommer att fungera när shunten inte riktigt tycks stänga helt. Men det blir kanske skillnad med termostaterna på max...

Många funderingar!
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av Stegatorparn »

Det är inte så lyckat att elda ved utan ackumulator.
Går bara att elda att par klabbar i taget och en dragregulator kopplad till dragluckan är nödvändigt för att förhindra kokning. Antar att du menade 40° ut efter shunten, men den temperaturen har inget med pannans temperatur att göra. Cirkulationspumpen kan inte förhindra kokning, möjligen fördröja, beroende på shuntens inställning.

Är inte värmesystemet injusterat, så ja, då går vattnet genaste vägen genom de närmsta radiatorerna.
Enklast åtgärdas det med att ställa in termostatventilerna på önskad temperatur.

Termostater på max innebär helt öppen ventil tills rumstemperaturen överskrider ventilens arbetsområde, 26 - 28° är vanligt. Det innebär minsta motstånd för vattnet och högt flöde genom radiatorerna. Temperaturskillnaden mellan tillopp och retur blir väldigt liten. Radiatorer/rum närmast cirkulationspumpen blir varmast. Termostater på max är därför inte att rekommendera. Någon typ av injustering är oftast nödvändig.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av ronald »

Ställ shunten på passande ut temp för ditt hus typ 50 C ..ställ dina termoster rum för rum för din behagliga temp...ej övertemp :wink: ...mät som sagt med valfri digitalterm..... Termoster på max är lite värmepumpsinställning tycker jag :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Nä det är klart att att ackumulator tankar är att föredra när man eldar med ved, nu jobbade frugan hemma och kunde elda titt som tätt. Men nu är det pellets som gäller igen, mindre arbete med det...
Det var pannan som hade ca 40° när den "kokade" eller stånkade! Men eftersom säkerligen pumpen stod still så antar jag att det inte kom in kallt vatten och vissa delar i pannan blev för varm. Men det är egentligen en helt annan historia!

Innan jag flyttade in bodde det en rörmokare i huset, jag träffade aldrig honom för han hade tyvärr blivit senil och flyttat till "hemmet". Så jag har levft i torn om att systemet varit injusterat.

Det jag menar är att ha termostaterna på max och reglera temperaturen med shunten. Som jag skrivit tidigare så är några termostater gamla och andra mycket gamla och vill därför styra temperaturen via shunten.
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av ronald »

Visst får du ha dom på max o köpa motorstyrning om du vill :) ... Men du måste ändå justera in dina termostater ändå om du skall undvika övertemp..o helst om du har olika varianter av termostarer....och troligt olika rumstemper typ sovrum allrum källare..Men nya grejer e ju alltid gött.så rock on" :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Shunt på minimum stryper inte värmen helt! Stänga av pum

Inlägg av rosvall »

Hum nya grejer? Har inte för avsikt att köpa nya grejer :?
Eventuellt ny cirkulationspump om den jag har är för dålig.

Jag ska prova mig fram lite, ev. ordna styrning på shunten inom några dagar så får vi se vad som händer när alla termostater är på max.
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Skriv svar