Rökgastemp

Skriv svar
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Rökgastemp

Inlägg av Sniper »

Tjenare!
Jag har just varit nere och mätt tempen på rökgasen ca 1 meter upp från utloppet på pannan. Jag får ca 90 grader. Det låter ganska tycker jag. Jag har rökgasfläkt monterat bak på pannan och testade att köra den i olika lägen. Dock bara en kortare stund. På lägre varv la sig tempen runt 85 och drog jag på den på högt (mycket högre varv än jag kör dagligen) så hamnar den efter några minuter på ca 92.

Jag har som sagt inte testat någon längre tid. Tempen på vattnet i pannan låg vid mätning på ca 78grader.

Är detta helt tokigt?
Kan man montera en mätare någonstans i pannan som mäter undetrycket?
Dragbegränsare kan tyvärr inte monteras på min anläggning på rökgasfläktens placering. Utan rökgasfläkten går brännaren ner i nå fail safe läge och varnar för dåligt drag så det är inte aktuellt att plocka bort den.

Edit: Kör brännaren på 12kw
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Rökgastemp

Inlägg av ronald »

Inte helt tokigt ..
Men du mäter rökgasen när brännaren precis stannar ... :wink:
Sen skulle det va nice med lite bilder på hur det ser ut runt omkring..Vad mäter du med.. Hamnar mätpromben bra på mätstället..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Rökgastemp

Inlägg av Sniper »

Ska man mäta den just innan den stannar eller hur menar du?
Igår mätte jag med en digital stektermometer ca 1 meter ovan för fläkten bakom pannan. Det är ett hål i skorstenen där som är pluggat med en m8 bult. Gissar att de är där de mätt vid installationen.

Ska försöka ordna bilder ikväll.

Lite info om min förbrukning.
Jag gör av med 6-7 st pallar med 44st 15kg's säckar per år.
Huset är på 95kvm med lika stor källare som även den värms.
När det är som kallast går det en pall på ca 25 dagar. (utetemp -15 till -30)

Maj-augusti räcker det med en pall. Då är de i stort sett bara varmvatten som används.
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Rökgastemp

Inlägg av deasstore »

Tycker din åtgång på pellets låter normal.
Så vad är problemet?. :D
Så länge du har låg temp i skorstenen med inga problem med kondens så är det inget att oroa sig för.

Om jag inte mins fel så motsvarar 6-7 pallar ca 3 kubikmeter olja. Vilket är helt normalt för ett hus i den storleken. (naturligtvis så spelar husets konstruktion in på hur mycket energi det går åt för att värma upp huset.)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Rökgastemp

Inlägg av Sniper »

Okej.
Jag tyckte bara att 90 grader verkade lågt. :P
Jag har då inte haft nå problem med kondens. Brandskyddsinspektion var då bra förra gången:)

Ska montera en riktig rökgastermometer så man kan ha bättre koll bara så får jag väl vara nöjd.
Enda är att jag kan köra fläkten på låg hastighet och brännaren går bra. Tycker dock att gångtiden är längre och det ser ut att gå mer pellets då än med fläkten på mellan fart.
Hade varit kul att veta vad det är för undertryck i pannan med olika fläkthastigheter:)
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Rökgastemp

Inlägg av ronald »

Det e väl bara att gilla läget när man måste ha r-gasfläkt..Men funkar det med lägsta så kör där..Skulle tippa på att du har högre rökgas ändå..Kan ju va att du inte når till centrum i kanalen när du mäter ..det e ju inte lång pinne på en stekis som sagt..själv kör jag med digitalmätning och använder classes spetsgivare art nr 36-3752.. :mrgreen: Har 2 st . Bara för att :alien: ...tål 1000 C o 200 mm lång så du mäter vad du vill .. :D ..
och JA när brännaren precis stannar..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar