Vilken pelletspanna?

Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Tror att det finns många kloka åsikter om vad man ska satsa på för pelletspanna som "förstagångsköpare". Det finns ju ett antal märken på svenska marknaden.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av msh16 »

Står inte var du bor, men kan du få tag på en bra begagnad pelletspanna blir det billigare och du lär dig samtidigt systemet från grunden vid installationen.
Här en beg. KMP UNO till bra pris i skaraborgs län:
http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=10&w=3
Titta i strokers tråd om hur han bytte till modern brännare i den pannan och fick ett toppensystem
viewtopic.php?f=15&t=12804&sid=947e2020 ... 538192b6ef

KMP brännaren som sitter i pannan är inget att satsa på. Sälj den och köp en begagnad bionordicbrännare som stroker gjorde.Är väl pga KMP brännaren som pannan är så billig.

Allt kräver naturligtvis att du är lite händig men du har ju hela sommaren på dig tills nästa säsong.
Vad har du för uppvärmning nu?

Offerter på nya pannor via återförsäljare inkl. installation har blivit mycket dyrare senaste åren sedan jag skaffade pellets. 85000 är ett chockpris men många begär så mycket.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Jag bor i Falkenberg och har precis köpt ett hus byggt -66. Uppvärmingen idag är en kombipanna olja/ved med elpatron. Självklart kommer jag inte att elda olja (vem gör det idag?) utan söker nya alternativ. Och där blir ju pellets ett bra alternativ. Kommer att slänga ut oljetanken inom den närmaste framtiden och funderar därför på vad som ska ersätta detta.

Har fått en offert på en Ulma-panna med brännare etc för 71 000kr.

Vissa entusiaster förespråkar Viking Bio som ett bättre alternativ.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Eldvin »

Jag skulle tatt Ulma pannan.Har sett den nya bion och det är ju ett skämt! Samma skit som innan.Dom har bytt ut skruvarna mot en tachskärm men resten är ju i stort sett samma där man bara kan justera pellets mängd i högläget. Dom har satt in nån askutputtar grunka,men inte blir det lika bra som med tryckluft.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Har du någon erfarenhet från Ulma? Användarvänlighet, driftsäkerhet etc?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Eldvin »

Jo jag har pysslat lite med dom .Har hjälpt en kille som kör med en ren ulma panna.Brännaren är enkel att ställa in.Du ställer in drift tiden på skruven och sen vilotiden.På dom gamla var det en spak som man gjorde rent rostret med men är nu utbytt mot tryckluftsotning som håller röret rent.Och om man ställer in brännaren ordentligt så håller rören.Tänder fort som tusan med deras tänd element som håller förvånansvärt läge om man inte misshandlar dom.Lätt att sota.Sitter ett tubpaket som man drar igenom med en sotarviska.Inga turbulatorer som är i vägen .Man har tydligen tänkt till och låter röken gå en lång väg genom rören.Stor asklåda så man inte behöver aska ur så ofta.Och dom brinner förvånansvärt bra så det blir inte så mycket sot i dom.På killens brännare har jag bytt ett brännar rör och en fotocell och dom hade säkert vart hel än om brännaren vart rätt inställd från början men den tuffade på rätt bra på fabriks inställningen . Men den pelletsen han hade var det mycket spån i så han bytte och då fick jag justera om lite.Så jag tycker klart att det är en prisvärd panna.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Tack för svaren hittills.

Om man jämför Ulma med tex populära Viking Bio, hur faller utlåtandet då? Någon som har något att dela med sig av?
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av deasstore »

msh16 skrev:Är väl pga KMP brännaren som pannan är så billig.??
Blir pannan dyrare om han säljer den utan kmp brännaren. :lol:

Kunde inte låta blir bara.=)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad än Eldvin tycker så går det inte att förneka att Viking Bio är en av de brännare som är såld i flest antal. Den är enkel i sin uppbyggnad, med tydlig information till användaren (vilket är viktigt som nybörjare) i kombination med flera, oberoende säkerhetssystem.

Vår Viking Bio har nyligen fyllt 10 år, och jag skulle utan särskilt stor fundering köpa en ny (om det vore aktuellt).

Jag skulle dock vilja säga att om du inte har kunskaper och kunnighet sedan tidigare, och tänkt överlåta installationen av anläggningen till en installatör, så är valet av just installatör det viktigaste. Att han verkligen kan sin sak och inte bara är sugen på att sälja för att tjäna pengar..

Är lägre investeringskostnad en viktig parameter så kika på begagnade pannor och brännare.
Ibland går det att göra riktigt bra köp på mycket lätt begagnade pannor (t.o.m. sådana som kanske aldrig gått på olja/pellets utan bara via elpatron). Nu till våren och sommaren är bästa tiden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Det gäller väl alltid att lära sig sålla i ett forum och på något sätt bilda sig sin egen uppfattning. Viking Bio brännaren är nog inte SÅ dum som en del ibland vill göra sken av. Men det är inget jag skulle satsat på. Dels har den gamla Viking Bion ingen automatisk uraskning. Dels känns deras nya brännare lite konstigt uppbyggd kring några stavar som ska ta bort askan.

Här finns rätt många trådar kring folk som vill ha nya pannor och som är rätt nya, så läs igenom dem. Här har du en: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15432

Jag är i alla fall en helnöjd användare av Ulma. Men jag brukar alltid lägga in en brasklapp eftersom jag inte haft anläggningen så länge:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Icecap »

Secrist: finns det något fel på den gamla pannan sedan du vill byta den?

Om du tror att du kommer att tjäna in ett byta från gammal panna till en ny lär du kanske bli ganska besviken, iaf. om du räknar med att det ska ske inom överskådlig framtid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Icecap har rätt i att det ofta inte är ekonomiskt att byta pannan. Men att elda pellets i en kombipanna kommer göra att TS får avsmak på pellets. Jag hade inte orkar gå ner och lägga 45 sotiga minuter på att sota ur/rengöra pannan varje fredagseftermiddag jag kom hem länge till. För min personliga del var de pengarna jag lade på en ny panna värda varenda krona. Sedan att det inte gick att räkna hem gentemot att behålla den gamla pannan är en annan sak.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av sänkan »

Vad du gör så slå bort tankarna på värmebaronens brännare. Man har inte åtgärdat de stora problemen utan satt dit en pekskärm i stället för potentiometrar och pinnar som ska peta ut askan. Priset på brännaren är också hutlöst dyrt.
De "entusiaster" dom förordar värmebaronens alternativ är nog återförsäljare med stora provisioner.
Läs om alla problem med VikingBio i Värmebaronen tråden.

Instämmer med Icecap. Du kommer aldrig under överskådlig tid att "tjäna in" bytet av pannan för 71000. Enklare uraskning av pannan är fördelen.
Nu står det inte vilken kombipanna det rör sig om men är det t.ex. den vanligaste ctc265 går det utmärkt att montera en brännare som askar ur sig själv med hjälp av vinkelslip, borrmaskin avbitare och skruvmejsel.

Begagnad riktig pelletspanna kan man få för bra pris när handfallna hipsters från innerstan köper hus och byter sin några år gamla pelletspanna till bergvärme.

Är KMP UNO:n fortfarande till salu är det ett bra tillfälle för den lite händige. :)

Ska du köpa ny komplett panna så finns förutom Ulma också CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic. Nibe Pellux 200 är en prisvärd panna med automatisk sotning där du får välja brännare själv.

Nackdelen med Ulma är den gamla konstruktionen med runt brännarrör. Efter 3 år kan det vara dags att kosta på ett nytt inre brännarrör för 2800. Underlåter man att byta röret i tid kan också yttre röret bli skadat.
http://www.pbs.nu/sv/ulma-reservdelar/i ... 0-tca.html
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

FRS05 skrev:Icecap har rätt i att det ofta inte är ekonomiskt att byta pannan. Men att elda pellets i en kombipanna kommer göra att TS får avsmak på pellets. Jag hade inte orkar gå ner och lägga 45 sotiga minuter på att sota ur/rengöra pannan varje fredagseftermiddag jag kom hem länge till. För min personliga del var de pengarna jag lade på en ny panna värda varenda krona. Sedan att det inte gick att räkna hem gentemot att behålla den gamla pannan är en annan sak.
Pannan som sitter idag är originalare (CTC) från -66. Om man sedan kan räkna hem investeringen krona för krona på en ny panna kan ju alltid diskuteras men spontant så känner man att om man ändå ska göra en större uppgradering så kanske man vill gå hela vägen.

Men jag lyssnar och tar in alla roliga och intressanta synpunkter. Fortsätt skriva. :D
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Det är mycket som inte går att räkna hem, exempelvis ett nytt kök går nog nästan aldrig att räkna hem. Det gäller att göra en avvägning vad som är viktigt/vad man har råd med på alla plan.

Något som är viktigt också är att tänka på logistiken när det gäller pellets. Att slippa släpa på säckar långa sträckor och att köra till byggmax stup i kvarten för att hiva in några säckar hade i alla fall jag aldrig orkat hålla på med. Värt att tänka över det också när du planerar i pannrummet.

Som jag skrivit i andra trådar, välj ut ett antal pannor du ser som intressanta och ta in offerter från firmor i närheten. Sedan låter du helheten avgöra vilket valet blir.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar