Tryckluftssotning

digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

Såg i någons signatur att den personen har tyryckluftssotning på sin panna vem var det ??

har byggt ett system som fungerar ganska bra bara en fråga hur har ni löst det med automatiken för sotningen
1 gång per dag eller vid varje brännarstopp/ före brännarstart eller under drift ?

min blåser pannan när signalen från termostaten försvinner dvs när brännaren börjar kyla och temperatur och drag är som högst
Har även funderat på uraskning av brännaren med tryckluft men inte klurat ut hur än tips?
Senast redigerad av digitalyfun den tis 25 feb, 2014 09:07, redigerad totalt 2 gång.
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan du inte skriva lite mer om din lösning, vilka prylar du använt, och gärna någon bild när du har tillfälle?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av nyman »

Vart tar sotet vägen om man tryckluftssotar pannan? Ut i skorstenen av draget. Men där gör det ändå mindre nytta för då måste man upp på taket och dra i snöret. :shock:
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

Det har jag inte märkt något av har kollat och tuben är lika ren nu som innan jag började tryckluftssota den gör ju det så ofta att det blir så lite som ska ut varje gång
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

Min lösning sotar ju pannan och inte brännaren har ett rör ner i inspektionshålet där glaset normalt sitter som är tillplattat i änden med 3hål uppåt mot tuberna och 2hål snett neråt mot förbränningsrummet för att virvla upp sotet
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

Kan fixa bilder i morgon
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av micke_932 »

Det är ju bara om du har en brännare som sätter igen roster och annat som det behövs (med undantag för att det givetvis är bra vid strömavbrott), med en brännare som inte sätter igen några roster behövs det egentligen igen uraskning av brännaren.

Att blåsa runt skiten i pannan är fullständigt meningslöst/hälsovådligt, askan ska ut ur pannan rätt väg, inte genom skorstenen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av ragge2 »

digitalyfun hur har du löst det med automatiken för tryckluften?
Tänkte få igång tryckluftsuraskning till brännaren.
Jag vill ha en halv sekunds impuls 220V till tryckluftsventilen varje gång tändelementet startar.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

jag har ett tidrelä på signalen från panntermostaten så när den försvinner blåser den under inställd tid
har även provat att ha den inställd så den blåser 1 sec vid brännartillslag då hinner den ju göra färdigt sitt innan brännaren reagerar men då ville det bli en liten sotpuff ut ur tigexen så jag blåser när den stannar ist för då är draget som högst och fläkten på brännaren går på max då för att kyla av

min aska blir ju kvar i pannan måste sota som vanligt däremot håller jag tuberna rena och slipper sota dom så ofta och kan på så sett köra med alla turbulatorer med full längd i utan att behöva rycka ut dom varje vecka och sota som tidigare då dom gärna satte igen så man va tvungen att ha minst ett rör utan turbulator
och på tok för hög rökgastemp
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av ragge2 »

Låter enkelt. Finns det tidrelän som kan triggas av en flank på ingången och ge en uraskningspuls på en halv sekund?
Kan kanske fixa problemet från PLC:n men måste ändå ha ett relä eller triac för att driva tryckluftsventilen.

Om du uraskar eller sotar när fläkten går på full fart blåser den väl tillbaka flygaskan till tuberna igen?
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av digitalyfun »

sådan här timer är det jag har

http://syrelec.industrialpartner.com/pr ... /glr2u.htm

jag blåser ju tuberna nerifrån förbränningsrummet och ut så hur menar du med att fläkten blåser tillbaka flygaskan
har pluggat hålen neråt nu och blåser bara uppåt
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av André »

Med andra ord sugs flygaskan ut genom skorsten då?
Den askpuffen som vill komma vi dragbegränsaren när panna/skorsten är kall sugs nu ut då draget är högt direkt efter brännaren stannat, Askgödslar närområdet automatiskt :wink:
Sotaren sa här engång att en av anledningarna att man skulle stänga brännaren minst 1 timme före dom kom va för att dom inte ska få ett askmoln på sej då dom drar pipan då draget är högt när brännaren nyss stannat å pipan är varm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av nyman »

Var uppe och drog pipan förra söndan just när brännaren stannat. Speciellt när man sotade långt upp i pipan stod det dom en kvast med svart sot ut ur skorstenen. Helt klart bättre att vänta en halvtimme så sotet faller ned till askluckan i stället.
Uraskar man brännaren med tryckluft borde det vara bättre att uraska före brännarstart än efter avslutad eldning för att slippa flygaska.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tryckluftssotning

Inlägg av Honda »

Danskarna har just släppt en panna med tryckluftsursotning (och askutmatning). Ganska speciell konstruktion....http://www.readytoburn.dk/
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar