Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Daniiel026
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 07:03

Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av Daniiel026 »

Inlägg pellets :

Hej,har nyligen köpt en kåk med en gammal Albin oljepanna.
Tanken så småningom är att installera Luft/Vatten Värmepump men pengarna räcker inte till.
Därför är jag nu sugen på att slänga in en pelletsbrännare i denna tills vidare.
Är helt okunnig inom detta så vänder mig därför hit.
Mått i pannan är 260 mm bred 270mm höjd samt 490mm djup.
Mått där befintliga oljebrännaren har suttit är 90mm
Det bästa skulle vara om man fick tag på en brännare med runt rör så man slipper kapa luckan?
Mitt problem är att elpatronerna sitter direkt ovanför luckan så risk för att brännaren tar i elpatronerna finns ju.
Någon som har en aning om vilken brännare som skulle kunna tänkas passa i min panna?

Mvh Daniel
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av ronald »

Är det en begagnad du e ute efter ?så finns det den jag har för det mesta ..

Men e det en ny så är det många som skriker sig hes för Biobjörn" gamla hette (bionordic)viking b16gl.... Annars har du px-22 om du skulle ha runt rör .. Eurofire har du också.. passar bra.. Bra brännare allihop..

Välkommen förresten :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av micke_932 »

Om du menar en brännare som passar i oljebrännarehålet så finns det inte mycket vettigt att välja på, du får nog räkna med att du måste ge dig på luckan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av nyman »

En bild på pannan med elpatronerna vore inte dumt. Går att bygga ut brännaren 7-8 cm med en utbyggnasdsstos. Låter inte som att det är Albin Futurai alla fall.
Nymo 150 går att montera direkt i oljebrännarhålet men förslitningen av det smala röret blir stor.
Här ser du hur det går:
http://www.blocket.se/ostergotland/Pell ... w=3&last=1

Bättre är att ta upp ett större hål med en vinkelslip.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Chevelle_68
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 20:03
Ort: Tandsbyn

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av Chevelle_68 »

Jag kör en Janfire Flex-A i en gammal kombipanna i oljebrännardelen, funkar väldigt bra för mig. Men det finns ju modernare brännare idag.

Tjuvlånar lite med en fråga ang det du skrev

Luft/Vattenpump är det nåt att ha det egentligen? I norrland alltså (nu vet jag ju inte var du bor) men tänkte lite i dom banorna med tills en god vän skaffade luft/vattenpump, och det verkar vara lite som att kasta pengar i sjön. Verkningsgradsmässigt då alltså.
CTC265K/JanFire Flex-A
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av leo_zvar »

Jag hade en PX21 från början & har kvar min albinlucka med runt hål i..

http://www.ladda-upp.se/bilder/djdlidecdfrvm/

Sålde px21 och köpte mig en Janfire Flex2A & då tog jag bort luckan helt & hållet & ersatte med janfirestos & förlängde den i höjd så den skulle passa till skruvhålen,sen är det bara knäppa fast den.

http://www.ladda-upp.se/bilder/svuqfuvlycnxf/
Janfire Flex-A
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av lange02 »

Är det en Albin Futura? Skadar inte med lite information.
Skaffa en brännare som är klar att eldas i pannan direkt utan att kompletteras med lågriktare och separat termostat så blir det billigast och bäst.
Min egen Nymo 200 fungerar mycket bra men fick bygga ihop en hållkrets för att få möjlighet att ställa in brännarens start och stopptemperatur.
Moderna brännare har en egen temperaturavkännare så man slipper extrakostnad för termostat.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av leo_zvar »

TK1A termostaten jag köpte var GULD värd, där kan man ställa precis hur man vill ha det... skulle väl nästan säga det är ett måste om man har en gammal panna!

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janfire Flex-A
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av nyman »

Varför är det guld värt att köpa en termosat TK1A extra för 1600 bara för att elda med en historisk brännare?
Brännare konstruerade de senaste 10 åren har ju termostat inkluderad och behöver ingen TK1A..
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av leo_zvar »

vad har du & jämföra med så du kommer billigare undan då, UTAN att köpa en ny panna, jävlas med brännarrör som spricker & kostar $$$$

janfire flex2A har dels billiga reservdelar som inte dom andra märken har & är en driftsäker brännare.
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av Icecap »

nyman: kan det vara för att 1600:- är en del billigare än en ny brännare? Jag tror i alla fall det!

Sedan är TK1A/TK1B ganska dyra, man kan köpa en 190768 hos Conrad.se till 399:-. Det kan vara värd att köpa en plastlåda till den om man inte vill bygga in den i något befintligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av leo_zvar »

nyman skrev:Varför är det guld värt att köpa en termosat TK1A extra för 1600 bara för att elda med en historisk brännare?
Brännare konstruerade de senaste 10 åren har ju termostat inkluderad och behöver ingen TK1A..

att installera en ny pelletspanna i befintligt pannrum med vedpanna lönar sig inte... ska man göra det går man raka vägen över till berg/jordvärme istället...


kostnad för att kasta ut gamla pannan, nya ledning,elektriker,ny panna ja då hamnar vi säker i närheten av vad det kostar att installera bergvärme som ger bättre besparing i plånboken... men för att tjäna igen dom pengarna så lär du ha blivit nergrävd 2 gånger om.
Janfire Flex-A
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av maggen »

Måste man alltid kunna räkna hem ett pannbyte? Det verkar nästan vara det viktigaste, att man ekonomiskt ska kunna tjäna igen en av de viktigaste delarna i huset, att hålla det varmt.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av leo_zvar »

det var väl det som var frågan här, han har inte råd med en uppgradering.

om man inte har pengar måste man låna & ändå betala tillbaks+ uppvärmninskostnaden...
inte konstigt denna värld lever i kredit..

innan ni skriver ett inlägg tänk efter 1-2 gånger innan ni trycker på " skicka".
finns mycket onödiga kommentarer som inte hör till ämnet & skapar bara massa onödiga diskutioner.
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med pelletsbrännare till oljepanna

Inlägg av danei »

Biona 2000 passar, Den har inte tillverkats på ett tag. Den var för dyr för marknaden när subventionerna försvann. Den har dubbla termostater som standard, utan ett extra tillbehör.
Skriv svar