stigande tryck expansionskärl

Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Bjerns »

Hej på er,

Nu vet jag inte om jag lägger tråden i rätt ämne, men jag hoppas det. :)

Jag har ett mysterium som jag önskar få hjälp att lösa.

Jag kör en albin trio combipanna, med en janfire pelletsbrännare.
Tidigare ägare av huset hade kopplat en gammal stor varmvattenberedare till pannan, och använt den som ackumulatortank. Detta fungerade nog inte helt tillfredställande (shocking) så därför har den varit avstängd med kulventil.
VVB:n har tagit onödigt mycket plats, så förra helgen tog jag mig an och tömde systemet och kopplade bort den. Allt frid och fröjd.

Fyllde systemet och körde igång pannan, luftade elementen ett par gånger.

Nu till kruxet!, i en veckas tid så har trycket bara stegrat allt eftersom, så när jag kom hem igår från jobbet så spolade det ur övertrycksventilen på expansionskärlet.
Jag tömde ut lite vatten, och än idag ökar trycket allteftersom.

Min första tanke var att den inbyggda varmvattenberedaren börjat läka färskvatten ut i pannvattnet, men detta alternativ har jag fått stryka, då vattenmätaren inte rör sig överhuvudtaget.
Hur beteer sig trycket om det är för högt/lågt förtryck i expansionskärlet?
Kan det vara luft någonstans i systemet som orsakar detta?
Igår hördes det i cirkpumpen att det var väldigt luftrikt vatten den pumpade, men nu låter den normalt igen, men trycket ökar fortfarande. :(

Är inte så kul att behöva gå och släppa ut vatten manuellt i övertrycksventilen 3 ggr per dag för att trycket inte ska skena.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej hej
Det kan vara påfyllningsventilen till värmesystemet som inte riktigt stänger ned.
Om förtrycket i expansionkärlet är för lågt så blir det väldigt svajjigt tryck. Är pannan kall så har du nästan inte tryck och när den blir varm så är det mycket tryck.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Bjerns »

Men om det är påfyllningsventilen så borde jag väl se på vattenmätaren att det finns en vattenförbrukning?
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Svenn Antenn »

Tänkte lite fel där. Sjunker trycket om du låter pannan kallna lite?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av micke_932 »

Om det inte är temperaturrelaterat så måste det nästan komma in vatten någonstans, det kan ju inte uppstå övertryck av sig själv från ingenstans.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Bjerns »

Nä jag håller med, men jag får inte ihop det när vattenmätaren står blixtstilla. Som det är nu så ökar trycket ca 0.2 bar per dygn.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror ändå att det är påfyllningsventilen som inte håller tätt till exakt 100%, utan du har en tryckökande påverkan den vägen. Det kan vara så lite att vattenmätaren inte ger någon reaktion.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Bjerns »

Det enklaste sättet för att kontrollera det antar jag är om jag stänger huvudkranen vid vattenmätaren över natten?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av danei »

Öppna en vattenkran också. Då kan du vara helt säker på att systemet är trycklöst.
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: stigande tryck expansionskärl

Inlägg av Bjerns »

Problemet löst nu. Det var den inbyggda varmvattenberedaren som börjat läka färskvatten ut i pannvattnet. Löstes med en värmebaronen ack vad varm värmeväxlare. Fungerar riktigt bra, och smidig liten låda. Och framförallt att tappvattnet fortfarande värms med pelletsen. :) rekommenderar denna lösning om någon råkar ut för samma sak.
Skriv svar