Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Skriv svar
AntonB
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 16 okt, 2014 12:34

Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av AntonB »

Detta blir mitt första inlägg här på forumet, men mer kommer :)

I lördags rengjorde jag min Diom Topp och Ecotec A3 som vanligt. Jag rengör ungefär varannan vecka nu när det är ganska milt ute. Efter att jag hade rengjort tände jag en eld som vanligt och slog igång, dock tittade jag inte att flamvakten såg flamma utan gick och gjorde annat. Runt 6 timmar senare kom jag ihåg att titta, och då såg den inte flamma, så den hade förmodligen inte gått något då. Jag tände då återigen och väntade till den såg flamman. Det brinner bra nu verkar det som.

Igår när jag duschade så var vattnet kallare än vanligt, kanske runt 45 grader som varmast, brukar väl vara över 60 tror jag. Samma sak i morse. Dock är vattnet ut från radiatorerna lika varmt som det ska vara, så det verkar bara vara tappvattnet som är konstigt.

Någon som har några tips? Är det bara göra som med datorn, "starta om", dvs försöka rengöra den igen för att se om jag missat något och sen starta brasan igen? Jag lägger till lite bilder på anläggningen också.

Bild
Bild
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Är panntemperaturen uppe i rätt nivå, c:a 80°?
Håller brännaren eller elpatronerna pannan varm?
Om panntemperaturen är rätt, kan det vara en kärvande blandningsventil på varmvattnet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Re: Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av olle54 »

Så kan det vara. Det hade jag på min Diom. Men det finns reparationssatser på t.ex. Rinkaby rör att skicka efter. Lätt att byta. Man ska nog motionera dessa lite då och då.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
AntonB
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 16 okt, 2014 12:34

Re: Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av AntonB »

Stegatorparn skrev:Är panntemperaturen uppe i rätt nivå, c:a 80°?
Håller brännaren eller elpatronerna pannan varm?
Om panntemperaturen är rätt, kan det vara en kärvande blandningsventil på varmvattnet.
Jag tittade på pannan några gånger, den höll drygt 70 grader. Är det tillräckligt varmt eller bör det vara minst 80? Vad kan man göra åt det isåfall? Brännaren var i viloläge när den var drygt 70, så den verkar ju inte vilja ha högre temperatur?

Det är brännaren som håller pannan varm, och den verkar gå som den ska.

Jag är inte så insatt i pannsystemet, så jag upptäckte igår att det finns en blandningsventil. Den stod på 60 grader. När jag testade skruva upp till 75 så gick vattentemperaturen ner till 33 grader. När jag skruvade ner ventilen till 45 så gick vattentemperaturen upp till 40 igen, det verkar vara det högsta som kan komma ut.

Hur svårt är det att byta blandningsventil, måste man dit med VVS eller klarar man det själv? Börjar det löna sig att fixa pannan eller borde jag satsa på en ny tror ni? Vi använder i dagsläget runt 14 ton pellets per år men ska tilläggsisolera vinden nästa sommar. Är effektiviteten såpass mycket högre på en ny panna att man borde satsa på ny panna med brännare istället?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla hur varmt röret mellan pannan och blandningsventilen blir när du tappar varmvatten.
Blir det 40° eller 70°?
Lägg gärna upp en närbild på blandningsventilen. Kanske finns reservdelar på nätet.

Har du aldrig mekat med rörläggeri är det nog säkrast att anlita en rörmokare om du behöver byta ventil.
Gäller att ha rätt grejor till hands om det strular o läcker.

14 ton :shock: , bor du i en herrgård?
Rent ekonomiskt brukar det vara svårt att räkna hem ett pannbyte, men det finns ju andra aspekter som bekvämlighet, komfort och funktionalitet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Sv: Får lite tappvatten från min Diom med Ecotec A3

Inlägg av maggen »

Kan ju va ide att sjå sej till man isolerat klart innan man tittar på ny panna för att veta hur man ska dimensionera.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Skriv svar