Har jag ett pannrum?

Skriv svar
Fredrik81
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 aug, 2015 23:13

Har jag ett pannrum?

Inlägg av Fredrik81 »

Hej!

Min sambo och jag köpte 2010 ett hus från 1934. Brandskyddskontroller med mera var utan anmärkning på såväl rummet i källaren som vår panna, Alpha -1992 (15-28 kW) med monterad Ecotec pelletsbrännare på 15 kW.

Första bsk gick bra. Det var en äldre herre som uppgav att han själv hade sotat huset sedan hedenhös.

Andra bsk 2014 fick vi anmärkning på ett flertal punkter. Bland annat brandklassningen. Han menade på att dubbelt gips skulle upp i taket och MINERIT-skiva på den icke existerande dörren mellan rummet där pannan står och där jag förvarar en del pellets. Avstånd mellan panna och förvaring är 3,5 meter.

Nu till frågorna:
*Behöver jag ett "pannrum", som är brandklassat, med tanke på att effekten är under 60 kW?
*Hur vet jag om mitt hus från 1934 officiellt har något som kallas pannrum? Finns det ritningar hos någon myndighet/kommunen?
*Om det inte finns ritningar kan jag då hävda att det inte är ett pannrum och således "komma runt" brandklassningen?
*Pannan är från 1992. Vilka regler gäller för mitt rum? Är det regler från 1934 eller från när senaste pannbytet var? Som jag förstår det så är min panna en konverterad vedpanna och såldes har man väl eldat med ved sedan huset byggdes.

Vore tacksam om någon sitter inne med info om vart jag kan vända mig för att få tips eller råd, eller rentav vet vad som gäller.

Jag förstår att reglerna finns för att hus skall bli så säkra så möjligt. Jag inser att den som genomför besiktningen vill att huset skall bli så säkert så möjligt men i just detta fallet är inte det min fråga.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Fredrik
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5019
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av Stegatorparn »

Som du själv säger, så behöver en panna under 60 kW inte placeras i ett avskilt pannrum enl. BBR 22 5.427.
I princip kan en villapanna placeras i vilket rum som helst i villan, om avstånd till brännbara byggnadsdelar tillgodoses enl. BBR 22 5.41 och 5.42.
Känner du dig osäker så prata med en brandingenjör på Räddningstjänsten i din kommun.
Din brandskyddskontrollant var helt ute o cyklade.

Nya frister gäller för brandskyddskontroll och sotning http://www.rsgbg.se/Documents/Privat/MSBFS_2014_6.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av Vednisse »

Är det sex år som gäller nu då? Anser att min anläggning är helautomatisk, pannan är iofs. inte speciellt konsturerad enbart för pellets, men brännaren är.

Faller ju inte under kategorin " Köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder för matlagning"

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av teufel »

När vi bytte från olja till pellets, så bytte vi endast ut brännaren och dess matning.
Då fick vi krav på ombyggnad av skorstenen.
Enligt sotarmästaren tillkom kraven för att vi gjorde en förändring till ett fast bränsle. Då klassas pannrummet om till dagens regler - tidigare var pannrummet klassat efter när oljebrännaren installerades, vilket i vårt fall var på 60-talet.
Så trots att brandgaserna är lägre med pellets än med olja, och att panna och skorsten var desamma, så fick vi bygga om skorstenen med större avstånd från skorsten till närliggande bjälklag, plus en inspektionslucka på vinden.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av psau »

@teufel Fråga vad menar du med "Så trots att brandgaserna är lägre med pellets än med olja"

Normalt är ju rökgaserna varmare i perioder med fastbränsle än dito med olja samt att du har mera rökgaser än med olja för varje eldad kW.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av teufel »

Det var i alla fall vad sotaren sa, att pelletsrökgaserna var lägre än oljegaserna.
Hade han fel?

De mätte även skorstenens diameter för att se att den var okej, och det var den.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Har jag ett pannrum?

Inlägg av Vednisse »

I mitt fall gick det att elda fastbränsle (ved) i nödfall i befintlig panna, så ingen ändring.
Dock satte jag ett insatsrör i skorstenen på eget initiativ för att slippa problem med kondens. Sotaren undrade bara om det gick att elda ved med den smala slangen när han var på första brandskyddskontrollen efter ändringen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar